Inlägg från: tru |Visa alla inlägg
  • tru

När börjar man skolan? Hur funkar det?

förskoleklass är som sexårs var förrut fast den ligger i skolan och barnen får vara på skolområdet och äta mat i matsalen. en del säger att sexårs är som ettan var förr. om du vill att ditt barn ska börja i skolan ett år innan rekomenderar jag dig att ansöka hos kommunen att få börja i femårsgruppen på dagis ett år innan alltså när ditt barn är 4 år. de är inte säkert att dit barn får göra detta som jag förstått det beror de på barnets utveckling. har en kompis som börjat i femårsgruppen fast hon bara är 4. och ska alltså börja i skolan ett år tidigare. men de är för att hon är född tidigt på året och har alla kompisar i femårsgruppen. dagispersonalen är skitsur för att detta har skett.

dagispersonalen blev skitsur när jag ville byta till stora avdelningen innan det var hennes tur att börja där och jag fick inte igenom det. anledningen till att jag ville det var att hon ville inte gå på dagis hon började prata bebisspråk och hon utvecklades inte som hon skulle kunna göra hon var redan då intresserad av bokstäver men fick ingen stimulans av det på dagis. hon ritade innanför streckade linjen i målarböcker och hon älskade att göra det men de lät henne inte måla i målarböcker osv. nu har hon börjat på stora avdelningen och hon har utvecklats enormt på bara några månader. tex vet hon vad allas namn börjar på för bokstav på hennes avdelning samt att hon kan skriva en hel del av dessa bokstäver. dagispersonalen säger att hon är i utvecklingen som en 4 åring och i vissa aspekter som en 5 åring.men jag tror inte att jag vill att hon ska börja i skolan ett år tidigare.

idag är det bättre på att se individuella skillnader och anpassa undervisningen än vad den var när vi var liten.

• tru

jo förskoleklassen ska han börja de år han fyller fem men femårsgruppen på dagis ska även den börjas ett år tidigare. alltså när barnet är 4. men de kanske är olika från dagis till dagis men så är det på min dotters dagis.

• tru

på dotterns dagis är barnen indelad i grupper två gånger i veckan och så är de på dotterns kompisars dagis oxå. med inriktining på att lära sig sitta still i femårsgruppen och rörelse och lek i 3-4 års gruppen. samt att barnen som är femår ska lära sig att ta med egen handuk och gympakläder till gympan varanan vecka. samt att femåringarna får vara ensam ute på gården.

Svar på tråden När börjar man skolan? Hur funkar det?