När börjar man skolan? Hur funkar det?
Höstterminen det året ditt barn fyller 6 år erbjuds alla föräldrar plats i sk barnskoleklass el förskoleklass.Bsk ligger i skolanslokaler, har arbetspass och raster enl skolans modell och äter lunch i matsalen. klassen jobbar som regel med "veckansbokstav" och skriver och läser efter barnens nivå, man har även matte och andra ämnen.Ett arbetspass om dagen heter också ofta "lek" då är man tex i fritids lokaler och leker fritt.Barnen kan få "läxor" eftersom de flesta barn i denna ålder tycker det är roligt.De går även på "fritids" i stället för på fsk efter skoldagens slut..Bsk går samma tider som 1-orna dvs de går mellan 8-13 ungf.Den stora skillnaden mellan den "riktiga" skolan och Bsk är att i Bsk har man ingen skolplikt det är en frivillig verksamhet, barnen har dessutom fortfarande "bara" "mål att sträva emot" till skillnad mot den "riktiga" skolan där man har "uppnåendemål".I Bsk jobbarn man i smågrupper så mycket som möjligt och i många skolor samarbetar man mycket med 1:aklassen (lite beroende på barnantal vad som funkar) man har också ofta en fritidspedagog knuten till klassen just för att kunna dela upp barnen efter kunskaps nivå...vissa barn kan läsa när de kommer vissa kan knappt bokstäverna och lika i matte..MEN SNÄLLA alla föräldrar som vill lära era barn att läsa!!! Istället för att lära era barn vad bokstäverna HETER lär era barn hur de LÅTER istället!!!
Det är mycket enklare för barnet att knäcka läs koden och skrivkoden om barnet vet hur bokstäverna LÅTER än om de bara vet hur de HETER!
"hör" själv skillnaden: Be O Kå eller B Ooooo Kkk
äR O eS eller Rrr Ooo Ssss. Vet man hur de låter kan man ljuda ihop många ord och man kan dessutom komma på hur man skriver dem genom att lyssna på ljuden.
Sedan vad det gäller att börja "tidigare" "hoppa över" en grupp mm..tänk på att barns utveckling går i "vågor"..ett barn kan ligga på en 7-årings "nivå" i "svenska" på en 8-årings nivå i matten men kanske "bara" på en 5-årings nivå i den sociala utvecklingen när barnet är tex 6-år..den bästa lösningen då är inte alltid att låta barnet "hoppa över" Bsk och börja direkt i "ettan" utan låta barnet vara kvar i sin åldersgrupp MEN ge barnet utmaningar på SIN nivå inom ALLA områden!
Går man in i en bra skola i dag och besöker tex en Bsk så kan du få se när de jobbar med sv en 5-6 OLIKA arbetsböcker på olika nivåer och att alla barn är på olika sidor i böckerna och detta fortsätter upp i åldrarna!
Som lärare var det allt mycket enklare förr då alla jobbade med samma sak i samma bok men för barnen är det mycket bättre i dag då man ser varje barn där just det barnet är just nu!
Blev långt ursäkta!!!!