Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
I samband med första förlossningen 2003 , fick jag en total sfinkterruptur (grad 4)samt en rift på 7-8 cm på rektal- och vaginalslemhinnan. Detta upptäcktes först en vecka efter förlossningen. Trots att jag var in för manuell placenta lösning 5 timmar efter förlossningen. Veckan efter förlossningen gjordes en ny skrapning pga placenta fanns kvar. Då först upptäcktes sfinkterrupturen och riften. Dagen därpå op igen för detta samt fick en avlastande stomi, som jag hade i 2½ månad då stomin fick nedläggas pga komplikationer.
I samband med andra barnet blev det beviljat ks, blev dock akutsnitt för pojken ville ut före det planerade snittet.
Har nu fått inop ett interstim system med elektroder i s2 kotan samt pacemaker i korsryggen pga att den inre sfinktern knappt existerar samt fortfarande ruptur på den yttre sfinktern. Har haft ständiga kraftiga läckage innan operationen men det förbättrades efter operationen till lindrigare läckage. Dock höll den glädjen inte länge, har nu svåra problem samt en pacemaker som jäklas.
Väntar nu återigen på undersökning och behandling, huruvida elektroderna och pacemakerns funktion.
Jag jobbar iaf sen maj i år och försöker ta en dag i taget och försöker hålla humöret uppe .
Angående efterkontroller gjordes det ett halvt år efteråt med en hel del undersökningar.
Nu är det enbart kirurgen jag har klippkort hos.