• lill smurf

Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

Hej alla!

Har nu läst ikapp hela tråden och det känns skönt att läsa om fler som drabbats av samma sak som en själv: fast man såklart inte skulle vilja att någon skulle behöva gå igenom det vi har gått/går igenom. Jag fick min dotter för ca 2 år och 3 mån sedan och fick en Sfinkterruptur grad 4 (läste föst i journalen 3 och 4 men sedan sa läkaren grad 4). Förlossningen slutade med klipp och sugklocka eftersom hon hade navelsträngen runt halsen och hjärtljuden gick ned.
    Jag är nu gravid igen i va 24 och är så orolig för att föda vaginalt igen, tänkt att bli helt in kontinent.. vilket ju inte är helt osannolikt. Har vart hos läkare hos Bm och han har skrivit en remiss som jag väntar svar på. Ville fråga er som vart i samma situation, verkar som de flesta blivit beviljade eller? och ni som vet, om man blir beviljad snitt och värkarna skulle börja av sig själva innan det planerade snittet kan det bli akutsnitt då?

• lill smurf

Tack för era svar och lyckoönskningar! Nu är det bara att vänta och se vad det kommer för svar på posten om remissen för kejsarsnitt..

• lill smurf

Skånetös78: Här verkar det inte alls vara självklart.. man kan ju tänka att det borde vara så som du säger och att det skulle bedömas likdant överallt i Sverige. Läkaren hos MVC sa att han tycker att enligt hans bedömning så borde det vara rimligt med snitt men det är inte han som bestämmer utan skickar den vidare för bedömning. Han sa att antingen så kan det bli beviljat direkt och då får jag bara en tid med beviljats snitt hem i brevlådan om inte så måste jag komma på samtal innan de fattar beslut och då kan det även bli avslag...

LolloRi: Vad skönt att höra att det gått bra för dig och att du blivit beviljad. Vad bra att höra att det annars blir akutsnitt om det kommer igång av sig själv så behöver man inte oroa sig för det heller.

Tack för era svar!

• lill smurf

Hej igen!

Följer tråden och det är verkligen så sorgligt att läsa om allas besvär men skönt att få bekräftat att det är vanligt med besvär och sorg över det som vart..

Jag fick ju som sagt ruptur av grad 4 min förra förlossning (06) och det var oklart för mig länge hur det skulle bli nu när jag är gravid igen och blev riktigt orolig och ledsen av att höra att några blivit nekade snitt. Men idag kan jag pusta ut för idag kom det efterlängtade brevet med beviljat datum för snitt! Känns ju så klart läskigt med snitt oxå men är helt klart så mycket bättre än alternativet..
    Så det 12 maj kommer vi att ha våran lill* hos oss

Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera