Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
Tänkte skriva en rad eller två....
Min förlossning slutade med tång eftersom att vår sons hjärtljud inte återhämtade sig mellan värkarna. Han hade navelsträngen hårt om halsen två varv och kunde inte riktigt komma ner helt själv. Men läkaren behövde bara lägga tången och på en krystvärk var han ute...Men antagligen(mina egna slutsatser) så var den snabba uttagandet som gjorde att jag sprack så mycket?! Sonen vägde "bara" 3080 gram.
Läkaren fick sy lite och min BM student resten, syddes i 2 timmar.
Jag fick ingen information alls och förstod inte riktigt omfattningen av min skada förrän jag fick min journal och kunde läsa mig till informationen.
Jag är ändå lyckligt lottad och har klarat mig skapligt bra utan komplikationer.
Hade ont de första dagarna och lite svårt att sitta men inte värre än att jag kunde "leva" normalt. Hade oxå lite svårt att hålla pruttar första 2 veckorna men sedan blev det oxå okej! Sex tog det 3-4 månader innan jag vågade mig på och visst stramade det lite i början men nu efter 8 månader så känns det som innan.
Det som jag besväras av nu är att jag kan få ont efter att ha gjort nr2.
Jag är mest besviken att de inte ger mer information om detta till de som blir drabbade. Det är inte rimligt tycker jag att man ska behöva sitta och leta information själv på tex google för att ingen har tid/kunskap att informera!