• jop

Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

Hej!

Här är en till som, tyvärr, råkat ut för sfinkterruptur. Min dotter skulle då absolut komma ut med ena handen först och snittade upp mig på utvägen...tack för den! I min journal står det "djup vaginalruptur kl 5 & 7, perinealruptur grad 3, total sfinkterruptur".

Den första tiden efteråt var jag mest bara rädd och ledsen. Trodde att livet var slut. Kanske låter drastiskt men...ja, så var det iallafall. Hade så ont, stygnen lossnade inte som dom skulle så jag fick infektioner, kunde varken sitta och knappt gå.
    Det som gör mig mest ledsen när jag tänker tillbaka är att jag inte fick njuta av min fina nyfödda bebis! Allt överspeglades av smärtan. Idag, nästan fem månader senare, så mår jag mycket bättre även fast jag fortfarande har ont vid toabesök och tycker det kan vara svårt att torka helt rent ibland (sorry alla känsliga läsare!).

Det har varit en väldigt jobbig upplevelse och jag vill absolut INTE föda barn vaginalt igen. Förbereder redan ett "övertalningstal" jag ska hålla för att få beviljat ett snitt (till nästa barn, som inte ens är planerat ännu...).

Usch, precis som många här har jag stött på sjukt okunnig personal! Bla sköterskan på BB som irriterad snäste "men du måste ju kunna sitta! ALLA kan sitta!" två dagar efter förlossningen när jag grät av smärta när jag försökte sitta på rumpan.

Min största fasa är att jag ska möta samma okunskap inför nästa graviditet och då inte bli beviljad snitt! Någon som har erfarenhet av det, måste man vara hård och övertala?

• jop
    Mor1977 skrev 2009-01-19 07:47:53 följande:
    Jag väntar mitt andra barn och snitt var aldrig något som ifrågasattes, snrare tvärtom. Innan jag blev gravid gick jag till en kvinnoläkare på MVC där jag bor (har turen att bo där det är en bra förlossningsvård och kvinnohälsa). Den läkaren sade att om det inte läkt helt ska jag inte föda vaginalt, annars fick jag välja. Det kändes så klart väldigt bra så jag vågade bli gravid igen och väntar nu på snitt i vår. Barnmmorskan ifrågasatte det inte heller utan sade att jag inte bör riskera något genom att föda naturligt. Det borde vara självklart att få snitt för alla när man har sådana men och är ju av medicinska skäl. Det står för övrigt på landstingets hemsida där jag bor, dvs att sfinkterruptur är en anledning till kejsarsnitt. När jag låg på BB fick jag hjälp av sjukgymnast som kom och berättade om hur jag skulle sitta, vad jag skulle undvika och läkarna gav mig broschyrer och information om de mediciner jag skulle få. Det verkade som om de hade rutin på detta område. Jag blir så ledsen när jag läser om er som inte fått det där stödet.Så har jag också tänkt göra, gå till MVC innan jag blir gravid nästa gång och prata igenom situationen. Vette tusan om jag vågar bli gravid utan ett löfte om snitt innan. Uhh!

Tycker jag både har mött väldigt okunnig personal men även duktiga läkare/sköterskor. Jag får tom gå på sjukgymnastik ungefär en gång i månaden och mäta styrkan i min bäckenbottenmuskelatur men en apparat som tydligen bara finns på det sjukhuset (Huddinge, Sthlm).

Någon annan som går där?
  • jop

Nattfjärilinnan skrev 2009-01-19 21:44:18 följande:

Hej på er här är en till..födde min son nu 8/1 och drabbades av en ruptur grad 3-4.... Känns jätte deppigt detta,och inte känns det bättre när man läser om er som har ont efter så pass länge... Jag tar Panodil för smärtan och Parrafinolja 15ml x2 per dag...
    Åh! Jag känner verkligen med dig! Men det kommer bli bättre. Lovar!

Ett tips är att köpa Xylocainsalva på apoteket och smörja in underlivet med. Funkar som bedövning.
  • jop

När sa dom (BM, läkare, sköterskor) att ni skulle börja med knipövningar? Jag fick så många olika bud, enligt vissa (som inte kan ha förstått hur ont det gör) ska man börja på en gång och enligt andra så bör man vänta till smärtan har lagt sig.

Jag försökte knipa från första början men det gick bara inte, fick bara mer ont! Sen var jag ju väldigt svullen också, kändes som jag gick omkring med en limpa mellan benen...

• jop

sazzia skrev 2009-01-20 13:58:50 följande:

Köp gärna knipkulor det gjorde jag oo det har gettt betydligt bättre resultat än innan jag hade dom.
    Vart har du köpt dina knipkulor? Apoteket?
  • jop

zweedsmeisje skrev 2009-01-22 21:51:04 följande:

när är det man ska på efterkontroll? jag har inte fått någon tid än, kanske måste boka själv. Men 8 veckor sen förlossningen nu...
    Jag gick på efterkontroll efter 8 veckor, och den tiden fick jag boka själv på MVC, så ring och hör!
  • jop

Nattfjärilinnan skrev 2009-01-22 16:22:15 följande:

Har inte haft lika ont idag,skönt!! men aj aj aj va det låter när man släpper gaser jobbigt värre när man har huset fullt av gäster och toaletten ligger vägg i vägg där man sitter ingen verkar fatta när jag säger att jag vill ha lugn å ro heller... fy va surt...
    Ja! och släpper gaser, det gör man! Herregud, jag gick och fes konstant i flera veckor efteråt och inte kunde jag hålla "inne" dom heller...usch!
  • jop

Arien skrev 2009-01-23 17:34:52 följande:

När vi ändå är inne på obekväma samtalsämnen... Är det någon mer som har problem med att hålla rent? Mitt sår har läkt så sakta att jag fortfarande måste duscha när jag varit på toaletten (nio veckor efter förlossningen), trots det är det aldrig rent när jag nästa gång går på toaletten. Funderar på om det läcker lite eller om det helt enkelt inte går att hålla rent från början (borde ju gå eftersom jag duschar varje gång).
    jag har samma sak...och det var nästan fem månader sen jag födde min dotter.

om jag har varit på toa så måste jag gå och torka mig en gång till en stund senare eftersom det läcker (eller det är svårt att få rent? har inte klurat ut det ännu).

hoppas att det är sånt som blir bättre med alla knipövningar jag försöker att göra!
  • jop

Föresten...sen jag slutade med lactulos har jag varit konstant förstoppad. Vet att tarmarna kan bli lite förslappade om man äter lactulos för mycket/länge, men jag hoppas verkligen att det inte är nåt sånt jag råkat ut för. Kan det höra ihop med amning?

Någon som känner igen sig? Förstoppning är ju det sista man vill råka ut för i våran sits.

• jop
    Lonicera skrev 2009-01-24 16:40:41 följande:
    Jag kände mig grundlurad efter förlossningen. Det man trodde att man "visste" innan förlossningen var att vid en vaginal förlossning hade man ont under själva förlossningen och sedan skulle man må bra, men vid ett kejsarsnitt skulle man slippa det onda under förlossningen och istället få sitt onda efteråt. Inte trodde man att man först skulle ha ont både vid och lång tid efter förlossningen. Inte trodde jag att man skulle riskera att bli analinkontinent bara för att man föder barn. Det känns som om det överhuvudtaget inte finns några fördelar med en vaginalförlossning. Efteråt verkar det som om alla inom förlossningsvården vet vilka skador som man kan få, men inte ett ord om detta hörs före förlossningen. På efterkontrollen frågar bm rakt ut: "Läcker du?. Jag har blivit rejält skrämd. Jag litar inte på förlossningsvården mer.
    När jag var på efterkontroll och förklarade för barnmorskan att jag läckte urin och avföring så sa hon bara "det är nog bara avslagen!", eeeh...sen när är bajs = avslag. Suck!

Jag litar inte heller på förlossningsvården!

Det finns flera saker en barnmorska kan göra för att undvika att den födande kvinnan skadas i underlivet, i exempelvis Finland är sfinkterruptur inte alls lika vanligt (0.4%) som i Sverige (i tex Sthlm ligger det mellan 4,5 och 5,3%!). I Finland arbetar man aktivt för att undvika sådana skador. Jag blir så arg när jag tänker på att min skada inte hade behövt hända om min förlossningsbarnmorska hade varit lite mer "med" och tex klippt en litet snitt så att min dotter hade fått mer plats på vägen ut.
Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera