Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
Jag har följt tråden men inte skrivit tidigare, tänkte dock hoppa in lite och berätta hur det varit för mig.
Min första förlossning för snart två år sedan slutade med en total sfinkterruptur grad 3. Trots att det inte fanns några indikationer eg, ingen sugklocka, ingen yttre press, förlossningen flöt på jättebra hela tiden. Dock gick slutskedet väldigt snabbt och det är förklaringen jag fått till att det gick så illa.
Jag mådde otroligt dåligt efter min förlossning, har känt mig misslyckad som föderska om man nu kan göra det. Det var både psykiskt men främst fysiskt jobbigt. Jag kunde inte sitta på nästan tre månader efter förlossningen och hade länge problem med att gå på toa och hålla rent tex, samt har fortfarande svårt att hålla gaser. Har även haft problem med att det stramat och haft stickninga kring ärret. Jag har varit på massor av efterkontroller bla med UL av sfinktern och fått veta att den yttre sfinktern läkt bra men den inre blev inte sydd ordentligt och där finns ett glapp som jag kommer ha kvar resten av livet.
Trots detta mår jag faktiskt bra idag, känner att vardagen fungerar och de problem som kvarstår känns just nu minimala. Vi väntar nu vårt andra barn som ska komma i maj. Det kommer dock bli planerat snitt för mig, både på läkares inrådan samt för att det känns bättre. Jag vet om många med sr som fött vaginalt senare och det har gått jättebra. Men jag tänker absolut inte riskera att gå sönder så igen, för mig är det inte värt det.
Något som gör mig nedstämd är hur fantastiskt det brukar framställas med vaginala förlossningar jämfört med ks. Överallt läser jag om hur dåligt man mår efter ett snitt och hur bra man mår efter en vaginal förlossning, det får det att kännas som om det är något fel på mig som mådde så uselt och hade så ont. De jag känner som fött med snitt har mått helt ok ca en månad efter förlossningen, och de tycker att de har haft det jobbigt. Låter som en dröm i jämförelse efter hur jag mådde efter min vaginala förlossning.