• Pnut

Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

Sazzia och alla andra som råkat ut för sfinkterruptur, jag har all empati för er.

Jag födde min son för ett år sedan på DS i sthlm. Jag gick två veckor över tiden, förstföderska och fick sättas igång. Allt gick smidigt fram tills ca 30 min innan jag förlöstes. Barnmorskan frågade om det var ok att ta in en elev. Jag svarade, mitt uppe i krystvärkarna, med ett svagt viskande nej och skakade på huvudet och såg inte glad ut. Hon förstod inte mina signaler utan frågade igen varpå jag klämde ur mig att eleven kunde väl få titta på. Min engelska sambo förstår inte svenska och hade inte fått delta i den här frågan. kände att allt fokus på mig försvann och fokuset var att lära/instruera denna barnmorske-elev att förlösa. Hur som helst fick jag en grad 4 sf ruptur och kördes iväg till op. Låg där i flera timmar men var inte speciellt arg eller besviken utan överlycklig för att jag förr en så underbar son. Inte förrän han som körde mig ut ifrån kirurgen frågade "varför sprack du så mycket då?" Vadå hade jag spruckit mycket? Var det ovanligt? Fick inte reda på förrän efter några veckor att det var en sf ruptur o att det var den värsta, grad 4! det var inte kul. Blev jättebitter och arg. Ledsen för att jag hade så förjävla ont. Det värsta var stygnen och när de var tvungna att ta bort dem utan bedövning för att de skavde så mycket. Jag kunde liksom inte vara glad, jag kunde ju knappt stå upp eller hänga med de andra morsorna p barnvagnspromenaderna. Jag som annars är ganska vältränad.

Efter några månader sa en sjuksköterska på DS jourtelefon att jag kunde få men för livet med analinkontinens. Jaha, det var det ingen som hade berättat- Sazzia jag känner igen mig jätte mycket i din berättelse. I början var jag a-inkontinent och man sprang till toan, men det var inte jobbigt att göra nr 2. kanske för att jag käkade så mycket morfin att jag inte nde något. För mig blev det iaf bättre men jag får fortfarande ont när jag sitter, står eller går länge. Men underlivet känns mycket bättre. Jag slarvar dock med knipövningar.

Det värsta just nu är när jag gör Yoga så tycker jag att det är råpinsamt att det kan komma vakum ibland. Har det hänt någon?

Styrkekramar till alla här som varit med om detta!

• Pnut

ska stå: inte kände något..

vill bara tillägga att min son vägde 4155kg och var 53cm, ganska stor alltså.

Någon som gjort en anmälan?

• Pnut

Tack för stödet. Jag födde på vanliga DS eftersom jag gick 2 veckor över tiden då får man inte föda på BB sthlm (anledningen måste ju vara för att det ofta sker komplikationer i samband med igångsättning!). Annars hade jag lätt valt BB sthlm för de verkar så mycket proffsigare.

Jag har fått hjälp med att träffa en sjukgymnast för att träna bäckenbotten. Jag var på efterkontroll men hon sa bara att det såg bra ut och att det läkt fint.

De samtal som jag haft tycker jag dock inte har varit tillräckliga. Man blir ju bitter på barnmorskan som man gått hos som inte informerar om vad som kan hända när man har ett stort barn och att det faktiskt ofta blir komplikationer med igångsättningar. Varför säger de inget undrar jag.. De vill väl inte skrämma upp en.

Barnmorskan i mammagruppen frågade alla mammor hur deras förlossningar varit och jag var tvungen att säga som det var o inte hitta på någon underbar saga som alla verkar vilja höra, då försökte hon avbryta mig och tysta ner min berättelse. Istället kunde hon väl ha rekommenderat någon att prata ut med.

Jag ringde även till båda barnmorskorna på DS (eleven alltså) och eleven höll med om att det var det var mestadels deras fel att jag sprack för att hon och banrmorskan inte var speciellt "synkade". Hon upplevde att barnmorskan inte var så erfaren. Medans barnmorskan skyllde på att min elasticitet inte var något bra. Om det var så varför fick jag inte snittas då?! Jag skyller allt på deras samarbete och att barnmorskan tog in en elev precis i slutfasen. Hon borde vetat bättre att det ofta sker komplikationer med igångsättning och att jag hade ett ganska stort barn att föda fram och lagt all fokus på mig.

Jag ska faktikst anmäla detta men jag har inte tagit tag i det ännu. Någon som har länken till Patientnämnden? Eller är det HSAN man kontaktar?

WimZy: Vakumet som jag får ibland blir som att det öppnar sig där nere när man böjer sig el nåt och sen när man gör en annan rörelse att luften kommer ut igen och det låter som en pinsam prutt..fast det inte var det! Plus att det klickar/smackar när jag går! Pinsamt, ja! jag förstår dig..det är jobbigt och vad gör man?!

WimZy skrev 2009-02-09 10:03:01 följande:
    Pnut - jag beklagar din skada! Födde du på "vanliga förlossningen" eller BB-sthlm? Har du fått ngn hjälp efteråt med samtal eller efterkontroller?Känner igen det du berättar om dålig info och att inte känna lycka och ha besvär. De första månaderna kunde jag inte ens gå. Jag tog också bort stygn utan bedövning (gjorde sjukt ont). Har inte slarvat med knipövningarna - tvärtom, men det har inte hjälpt mig, utan jag är analinkontinent. Ska nu få hjälp av bäckenbottencentrum på DS. Jag får inget vakum, snarare åt det andra hållet - det typ "klickar/smackar" när jag går. (Lika pinsamt som att läcka avföring.) Ska fråga om det går att göra ngt åt med knipövningar, annars ska jag be dem fixa till det, om det nu går.... Kram Charlotte
  • Pnut

Just det, barnmorskan rekommenderade kejsarsnitt medan elev inte alls tyckte att det var så självklart. Barnmorskan sa att jag vore galen typ om jag inte kör ett snitt nästa gång jag ska föda.
    Jag blev jätteledsen o förkrossad men nu har det gått ett år och den tanken känns inte så jobbig längre. Bara jag slipper spricka igen.. Det är som pest eller kolera! Jag har iaf garanterat fått beviljat kejsarsnitt till nästa barn.

• Pnut

WimZy: Stor kram till dig vill även jag ge. jag glömde det efter att jag läst ditt inlägg om att du var ledsen för att aldrig bli 100% återställd. Stor stor kram! Det kommer bli bättre eller för mig iaf, jag tänker inte på det så mycket längre.

Men jag tror fortfarande inte att jag förstått hur det ska se ut därnere. de som inte har spruckit är deras bäckenbotten högre upp eller? Jag fattar ingenting..

Ingen hade informerat mig hur viktigt det var att äta de där tabletterna för lösare avf. sen när jag ringde till kvinnokliniken på ds sa en sköterska/bm att det kan bli ett hål mellan slidan och ändtarmen om jag inte gör det och att jag kan få men för livet, att det läcker bajs genom slidan. Gissa om jag blev glad när jag fick höra det..på det sättet som hon sa det också! helt sjukt!

• Pnut

ja sjukt att det kan skilja så.. jag fick jättebra info om vem jag skulle ringa och boka tid hos på DS. De hade broschyrer och så kom det en sjukgymnast till mitt rum på avd 16 tror jag att det var. Den avdelningen var jättebra! Man drog i ett snöre och så kom det en sköterska och om jag sa att jag ville ha mer morfin så fick jag det! Jag hade även kateter vilket var skönt för det gjorde så ont att resa sig. Avd 16 är en specialavd för dem med komplikationer som gjort akutsnitt och spruckit mycket.

• Pnut

Nu fattar jag, läste lite i en annan tråd om framfall och det är ju givetvis det jag har i så fall. jag tror att jag har livmoderframfall. Men varför i hela världen säger inte läkarna/barnmorskan något om detta!!!

Pnut skrev 2009-02-11 16:49:23 följande:
    WimZy: Stor kram till dig vill även jag ge. jag glömde det efter att jag läst ditt inlägg om att du var ledsen för att aldrig bli 100% återställd. Stor stor kram! Det kommer bli bättre eller för mig iaf, jag tänker inte på det så mycket längre.Men jag tror fortfarande inte att jag förstått hur det ska se ut därnere. de som inte har spruckit är deras bäckenbotten högre upp eller? Jag fattar ingenting../bm!
  • Pnut

Grattis till bebisen!
    Hur var det att bli snittad jämfört med vaginal förlossning?

Jennysan skrev 2009-02-13 14:50:11 följande:
    Bra att någon tar upp detta!! Fick en ruptur av grad 3 och ble sydd med mitt førsta barn.... ble aldrig bra, har haft ont och ær ofta svullen. Har just fått mitt andra barn (vi hadde sex 5 gånger på två år och jag "råkade" bli gravid = øverlycklig før det!!!) med kejsarsnitt. Lækaren/gynekologen jag pratade med innfør detta hittade et HÅL efter den gamla skadan... jag har sagt det i två år til alla lækare som undersøkt mej, och nu ÆNTLIGEN blev det tatt på allvar. Har jag diare kommer det "fel" væg, jætteæckligt! Så till alla er som sytt er skada och fortfarande har ont, stå på er och få nån att kolla upp varfør. Det finns hjælp!!!!
  • Pnut

Sazzia: Nu blir jag förbannad! Att det finns så dåliga läkare, sköterskor som slänger ur sig information på det sättet! Jag är ledsen att du fick utstå den smärtan för rektoskopi och att det inte var bra sytt.. Men hur kan hon säga att kirurgen sydde slarvigt.. de MÅSTE ju göra sitt bästa!! Ska det vara en jäkla chansning det här med vården..

Till mig sa de på Danderyd att de är väldigt duktiga på att sy SF och att det har satsats mycket på just detta område inom vården. Tydligen är det bara de senaste åren de kommit på hur man ska sy så att patienten inte ska få men för livet.. fatta att det finns hur många kvinnor som helst som måste lida i tystnad för sånt här fick man ju inte tala om...

De borde satsa mer pengar på kvinnor..!

• Pnut

skånetös78 skrev 2009-02-19 09:37:32 följande:

Jag tror att båda musklerna gått sönder på mig, men jag har inte fått se ett enda papper där det står om hur och var jag gått sönder, ingenting från hur de opererat mig. Det enda jag vet är att jag fick en total sfinkterruptur grad 4. Knipet är inte alls vad det har varit, hur hårt jag än försöker knipa blir det ändå bara ett väldigt svagt svar av knipet där bak. Jag håller tätt för avföring men inte obegränsad tid och håller även tätt för gaser om jag inte samtidigt gör något ansträngande för då har jag ingen som helst kontroll tyvärr..
    Exakt samma här, tyvärr.. fick en SF grad 4, total, alltså hela ringmuskeln vad jag förstår. Men har inte heller fått detta förklarat för mig. Som om de försöker undhålla info så att man inte ska veta för mycket. Men att man måste forska själv om det man fått.. de borde ju informera bättre om vad som hände under operationen etc. nästan så jag hade velat få lite bilder på före och efter.. sorry kanske låter äckligt. Hur som helst har jag precis samma problem som skånetös. Alltså har det ju ändå läkt ganska bra.
  • Pnut

Sazzia: Jag förstår dig.. bara för att det finns andra som har det värre så ska man inte behöva lida eller förminska det problem man själv har. Det är ju bara du själv som vet och känner hur ont du har.

Jag skulle också försöka få remiss till danderyd för de kanske har mer expertis i ämnet än på din ort. Förstår om det är jobbigt att resa när läget är som det är. Kan man inte få ersättning för sånt?

Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera