Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
Sazzia och alla andra som råkat ut för sfinkterruptur, jag har all empati för er.
Jag födde min son för ett år sedan på DS i sthlm. Jag gick två veckor över tiden, förstföderska och fick sättas igång. Allt gick smidigt fram tills ca 30 min innan jag förlöstes. Barnmorskan frågade om det var ok att ta in en elev. Jag svarade, mitt uppe i krystvärkarna, med ett svagt viskande nej och skakade på huvudet och såg inte glad ut. Hon förstod inte mina signaler utan frågade igen varpå jag klämde ur mig att eleven kunde väl få titta på. Min engelska sambo förstår inte svenska och hade inte fått delta i den här frågan. kände att allt fokus på mig försvann och fokuset var att lära/instruera denna barnmorske-elev att förlösa. Hur som helst fick jag en grad 4 sf ruptur och kördes iväg till op. Låg där i flera timmar men var inte speciellt arg eller besviken utan överlycklig för att jag förr en så underbar son. Inte förrän han som körde mig ut ifrån kirurgen frågade "varför sprack du så mycket då?" Vadå hade jag spruckit mycket? Var det ovanligt? Fick inte reda på förrän efter några veckor att det var en sf ruptur o att det var den värsta, grad 4! det var inte kul. Blev jättebitter och arg. Ledsen för att jag hade så förjävla ont. Det värsta var stygnen och när de var tvungna att ta bort dem utan bedövning för att de skavde så mycket. Jag kunde liksom inte vara glad, jag kunde ju knappt stå upp eller hänga med de andra morsorna p barnvagnspromenaderna. Jag som annars är ganska vältränad.
Efter några månader sa en sjuksköterska på DS jourtelefon att jag kunde få men för livet med analinkontinens. Jaha, det var det ingen som hade berättat- Sazzia jag känner igen mig jätte mycket i din berättelse. I början var jag a-inkontinent och man sprang till toan, men det var inte jobbigt att göra nr 2. kanske för att jag käkade så mycket morfin att jag inte nde något. För mig blev det iaf bättre men jag får fortfarande ont när jag sitter, står eller går länge. Men underlivet känns mycket bättre. Jag slarvar dock med knipövningar.
Det värsta just nu är när jag gör Yoga så tycker jag att det är råpinsamt att det kan komma vakum ibland. Har det hänt någon?
Styrkekramar till alla här som varit med om detta!