Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
Vilken bra tråd!
Sitter bland annat och läser ett dokument som Klematis länkat till och som var MYCKET bra (www.webbhotell.sll.se/PageFiles/7826/Sfinkter...) även om jag blir mörkrädd när jag inser hur få av punkterna under "omhändertagande" som uppfylldes i mitt fall.
Längst ner står bland annat om bäckenbottenträning och att det ska "initieras så snart som möjligt". - Vad är bäckenbottenträning undrar jag då? Är det knipövningar? För det skulle jag INTE börja med förrän efter efterkontrollen hos barnmorskan? Stämmer det, eller började ni med en gång?
Informationen jag fick om skadan kom dag två på BB och då i form av ett A4. Såg "sfinkterruptur" överst (vilket jag preciserat i mitt förlossningsbrev att det var min största skräck att drabbas av... grattis, grattis, här är din beställning) och hade ingen aning om att det var det jag fått. Trodde bara att jag sprack och att det helt enkelt inte var läge att hålla mig vaken för att bli ihopsydd då jag hade så ont (andades lustgas efter framfödseln också).
Det största problemet med informationen på BB upplever jag är att samtlig personal tror att någon annan nog har informerat om skadan. Ingen tar på sig ansvaret att sitta ner och prata om det en stund. Första dagen känner personalen kanske att det är lämpligt att ta det lite lugnt, låta patienten få hämta hem lite efter förlossning och narkos och vara nära sitt barn och så vidare.. och dag två tror personalen att patienten blev informerad dag ett.
Tack Klematis för din braiga information i alla fall! Tur att man kan få den någonstans.