• sazzia

Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

Under förlossningen som var väldigt lång dragen o fick ett STORT barn 5035g så sprack mitt klipp vilket ledde till Sfinkterruptur grad 4 o även en hel massa annat.

Jag har inte för en idag insett vad det faktiskt innebär (3mån)senare för att jag själv letat info på nätet.
    Jag fick aldrig nån information om vad som kan hända efter åt o att enligt studien jag läste drabbas många kvinnor av analinkontinens som främst visar sig som gaser mycket smärta vid samlag.

Mitt Sfinkterruptur o alla andra stygn har ännu inte läkt, pga infektion. Dom fick plocka bort 10stygn vilket lämnade ett öppet sår. Jag har nu tre månder senare fortfarande ont, fast såret är rätt litet. Jag känner av alla ärr o läkaren som gjorde op:en har slarvat. O läkaren jag går till nu anser att jag kan visst leva med det..

Jag har inte bara skämts som en hund att prata om saken men nu tänkte jag att jag ska ta mod till mig o skriva en tråd i hop om att finna andra som vart med om samma.
    Dom som aldrig fick den där fanastiska förlossningen o tiden efter. Min förlossning kanstades inte bara av en massa stygn min son fastnade med axlarn, fick andnings hjälp o hjärt massage när han väl var ute. Jag fick inte se han för en 4 timmar senare o ingen informerade oss om vad som hände o jag trodde min son dog dom första 30min efter förlossningen

Sen förlorade jag 2½liter blod, rullades in på operationen som syddes slarvigt o inte ren gjordes ordentligt som ledde till infektion dagen efter. O som gräddde på toppen fick jag veta att en normal förlossning vid ev flera barn inte ens är att tänka på för min del, jag har vart chokad, ledsen,frustrerad o arg för att dom nonchalerat mig när jag uttryckte att jag ville ha tillväxt ul för att det såg ut som att jag väntade tvillingar, allt hade kunnat avhjälpas tidigare om dom bara lyssnat på mig redan på MVC

Nu kliar ärren så man blir tokigt, jag har ont o är ömm även där det hunnit läka ihop, jag har fått rejälla problem med gaser o om jag blir nödig att göra numer 2 måste jag på en gång gå till toan för att jag inte klara av att hålla mig o det anser läkaren att jag kan leva ett ´normalt liv med, knipövningarna har inte hjälp mig ett jota (100st/dag)
    Så ni som råkat ut för det ni är inte ensamma o det är inget att skämmas för!!

Skriv gärna en rad eller två o berätta om hur du fick det o det gick efter åt? Tycker du att du fick den infon du behövde? Eller fick du fråga o leta dig fram till svaren som jag?

• Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
  • pysselpussar

här är en till, tjejer!

kan varmt rekommendera parrafinemulsion! Läste dock fel på flaskan och tog dubbel dos varje dag i typ två veckor innan jag tyckte att det gick åt lite väl mycke, innan jag läste på flaskan igen och upptäckte mitt misstag. Men jävlar va bra det gick att bajsa!

vet att det är asjobbigt i början, men det kommer att bli bättre, jag lovar!

ska in på en kontroll imorron faktiskt, vill inte... Urk. tycker inte om..

• Mor1977

Nattfjärilinnan skrev 2009-01-19 21:44:18 följande:

Hej på er här är en till..födde min son nu 8/1 och drabbades av en ruptur grad 3-4....Känns jätte deppigt detta,och inte känns det bättre när man läser om er som har ont efter så pass länge... Jag tar Panodil för smärtan och Parrafinolja 15ml x2 per dag...
    Jag förstår också din oro, det är ju så nära inpå. Jag är nog lite glad över att jag inte läste om hur andra haft det och hur lång tid det tog innan det läkte under den där första jobbiga månaden. Men håll ut. Jag hade total fraktur och tycker livet är som förut. Det är nog först nu jag orkar läsa och prata om det faktiskt, mer än ett år senare.

Det som gjorde att jag kunde tänka positivt var nog dels att jag haft stort stöd och förståelse från min man, men även att jag tror att det hade blivit större problem om personalen inte snabbt fått ut bebisen. Jag är så glad över att vi kom hem med killen frisk så just då tog de känslorna över helt. Jag har också känt mig lite bitter och ledsen i perioder att det skulle bli så här men det har gått över ganska snabbt. Det kan bero på att jag blev bra bemött av personalen, framförallt av läkarna på efterkontrollerna.

Det som kan vara tråkigt med just det här problemet är förstås att det är svårt att prata om det. Jag har blivit lite besviken på vänner ibland när jag nu i min andra graviditet blir ifrågasatt varför jag ska göra kejsarsnitt, som om det vore av psykologiska skäl. Då fattar man att de inte har förstått någonting när jag berättade i början och det känns ju lite trist. Men det gäller att ha lite distans. Det är som om folk tycker att man ska ha det lite jobbigt vid förlossningar, det jaag ju alla. Min mamma till exempel, som först inte förstod allvaret i mitt fall, sade något i stil med att "många spricker ju lite grann". Klart man blir ledsen då.
  • skånetös78

WimZy: Tack för svaret! Känns bra att vete lite hur det går till!

Imorse tog jag mod till mig och kollade hur jag såg ut "där nere"..har inte vågat kolla trots att det gått över 2 mån sen förlossningen! Blev ganska nedstämd, tyckte det såg så läskigt och "öppet" ut där nere, inte alls som innan detta hände.Känner inte igen mitt underliv längre..

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • skånetös78
    Nattfjärilinnan skrev 2009-01-20 11:41:44 följande:
    Skånetös: Ja jag tänker inte titta på mitt underliv på ett bra tag
    Nä det krävdes verkligen mod för att jag skulle göra det, har gått och tänkt på det hur länge som helst och idag vågade jag äntligen, inte för att det var nån vacker syn direkt..dock känns det likadant inuti som det gjorde innan och jag hoppas känslan är densamma vid sex även om jag är väldigt skeptisk till det! Har inte vågat prova ännu och det dröjer nog ett tag till!
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • BejbyBoo

Jag har också tittat... dock är det ju bara tre veckor sedan jag födde, men det är ingen rolig syn. Men visst, jag har ju både stygn och svullnad kvar, så jag hoppas att det blir lite bättre med tiden.

• sazzia

Till er som nu tittat o blivit besvikna kan jag säga det blir mycket bättre o det med att det känns öppet avhjälper du bäst med knip mycket tjat om knip jag vet men när man fått sfinkter är de ännu viktigare. Köp gärna knipkulor det gjorde jag oo det har gettt betydligt bättre resultat än innan jag hade dom.

Jag blev själv helt förskräckt när jag kikade där nere först gången, jag grät hela kvällen. Men nu ser iaf högra sidan ut som vanligt igen (4mån senare) tyvärr gjorde ju inte läkaren som sydde mig ett så bra jobb o det fattas lite bitar kring slidöppningen vilket ger ett väldigt snett intryck men det har ändå blivit bättre även på vänster sida.
    O när mitt sår har läkt helt kanske det kommer bli ännu "finare" jag håller tummarn för det nu =)

O till er som är nya o nyligen drabbats vill jag bara säga att visst första tiden är jobbig o vissa dagar kan känns hemska, men man måste försöka se till det positiva för det kunde ha varit värre. O dom flesta läker ihop fint efteråt! Och om det inte läker som man tänkt sig så får man en rekonstruktion. En annan lite tröst är kanske att det finns tyvärr får han säga så många som gått igenom det o dom om någon förstår er just nu. O kom ihåg att jag startade tråden för att vi ska kunna hjälpa och stötta varandra där andra kanske inte riktigt förstår. tråden ska kunna vara tillför att fråga vad som helst o inget är tabu eller bara avreagera sin ilska eller dela med sig av sin glädje, ja på den här tråden är allt välkommet!

Skickar en tanke till er alla sfinkter bruttor där ute, för förr eller senare kommer livet gå på som vanlig o sfinktern kommer bara vara ett minne i babaget o vi kommer kliva starkare ur det hemska vi gått igenom! Stå på er tjejer!

• Mamma till två mirakel

Ni andra hur tänker ni om ev framtida förlossningar,kommer ni begära snitt eller tänker ni riskera och föda vaginalt igen....

(¯`°?.¸ ღ♥Adam min älskade son ♥ღ ¸.?°´¯)
  • zweedsmeisje

jag vill nog ha snitt nästa gång.. men tänker nog inte bli gravid förrän jag vet om man kan få det eller inte, vill ha fler barn, men får se.. vill inte spricka så här igen...

• pysselpussar

jag har varit på kontroll idag på uroterapin, och enligt henne får man gå och prata med en auroraBM om man vill, och man får ta snitt nästa grav om man vill...

Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera