• WimZy

Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

Jag fick bara 1000 kr från Trygg Hansa. Fick du 3000 är det bara att gratulera!

• WimZy

Tröttsamt att du ska behöva jaga dem.
    Hoppas du får den hjälp du behöver!
    Kram

sazzia skrev 2009-01-16 09:13:39 följande:
    Blir så irriterad alltså, läkare lovade att höra av sig under veckans börja för att medela vad dom ska göra åt mina problem med ändrarms muskeln, men inte ett pip har jg hört o nu är det fredag... det kommer väl säkert nått brev på posten nästa vecka där det står NEJ du får leva med det här. Orkar inte ens försöka tänka positivt idag är bara så sur att dom är nonchalanta inom vården *ARG*
  • WimZy

Jag åt också Toilax, men jag åt dem en månad och efteråt var det stopp i magen. Åt massor av katrinplommon och linfrön och tillslut släppte det. Minns inte riktigt, men jag satt nog lika länge som "FlakeZ" och det gjorde sjukt ont! Tror att det tar ett tag innan magen och tarmarna kommer igång igen....

• WimZy

På efterkontrollen känner dom i slidan och i ändtarmen för att "se" om allt läkt som det skulle. Gjorde ont första gången, men den andra gick det bättre. Första efterkontrollen gick jag på tre månader efter förlossningen och den andra, ytterligare tre månader efter det. Båda var där jag födde, d v s på BB-sthlm.

Hos kirurgen (remiss efter begäran från mig) tittar dom med stav i ändtarmen (gör inte ont) för att se muskulaturen och gynekologen känner på vävnaden som blivit ihopsydd, både i slidan och ändtarmen (gjorde lite ont). Där var jag 10 mån efter förlossningen och det var på Danderyds sjukhus (bäckenbottencentrum).

skånetös78 skrev 2009-01-19 15:05:54 följande:
    Jag har en fråga till er som liksom jag fått en total sfinkterruptur grad 4. Jag undrar hur undersökningen går till som man blir kallad till på sjukhuset? Är det otäckt? Vad gör de? Gör det ont?Det är lite mer än 2 mån sen jag födde min dotter och snart börjar det väl bli dags för en kallelse dit om jag inte minns helt fel?
  • WimZy

Det är svullet och ser konstigt ut ett tag, men det lägger sig och 11 månader senare, så kan jag inte ens se att jag spruckit och blivit sydd. I början var jag helt fixerad och kunde titta massor + att jag bara grinade hela tiden. Det blir bättre med tiden!
    *kram* Charlotte

skånetös78 skrev 2009-01-20 10:32:50 följande:
    WimZy: Tack för svaret! Känns bra att vete lite hur det går till! Imorse tog jag mod till mig och kollade hur jag såg ut "där nere"..har inte vågat kolla trots att det gått över 2 mån sen förlossningen! Blev ganska nedstämd, tyckte det såg så läskigt och "öppet" ut där nere, inte alls som innan detta hände.Känner inte igen mitt underliv längre..
  • WimZy

Jag vill inte föda med snitt, men är rekommenderad av kirurg och gynegkolog att göra det. Framtiden får utvisa hur jag ska göra, men vill ju såklart inte vara med om en sfinkter ruptur igen.

Nattfjärilinnan skrev 2009-01-20 15:36:53 följande:
    Ni andra hur tänker ni om ev framtida förlossningar,kommer ni begära snitt eller tänker ni riskera och föda vaginalt igen....
  • WimZy

Jag tog också bort tre stygn på första efterkontrollen. Hade så ont innan och det kändes mkt bättre efteråt.

Skönt att allt såg bra ut!!!

lifeleker skrev 2009-01-22 16:10:58 följande:
    grad 3..å slemhinnan... nu vet ja det iaf..bm tyckte allt såg otroligt bra ut, tog bort 3 stygn... nu känns allt lite bättre
  • WimZy

Jag har fortfarande problem med det och den 13 februari är det ett år sedan förlossningen.

Arien skrev 2009-01-23 17:34:52 följande:
    När vi ändå är inne på obekväma samtalsämnen... Är det någon mer som har problem med att hålla rent? Mitt sår har läkt så sakta att jag fortfarande måste duscha när jag varit på toaletten (nio veckor efter förlossningen), trots det är det aldrig rent när jag nästa gång går på toaletten. Funderar på om det läcker lite eller om det helt enkelt inte går att hålla rent från början (borde ju gå eftersom jag duschar varje gång).
  • WimZy

Mmm, det är jättjobbigt! Jag har knipit mig blå, men det hjälper inte. Har t o m fått beröm av gyn och kirurg för att jag har så bra kontroll på mina muskler. Enligt dem så är det för tidigt att säga om det alltid kommer vara såhär eller om det kommer bli bättre. När jag var där i december, så var det fem månader sedan Hugo slutade amma och slemhinnorna hade inte återställts ännu och det är ngt som tydligen påverkar. Hoppas att jag slipper det här för när jag börjar jobba, så kan jag inte duscha varje gång jag gjort nr 2.... Sedan är det personligt också förstås. Jag vill ju inte läcka avföring hela mitt liv!

Arien skrev 2009-01-24 10:27:11 följande:
    WimZy skrev 2009-01-23 19:14:40 följande:
    Usch vad ledsamt att läsa det... Finns det något man kan göra, som fler knipövningar eller nåt, eller är det bara att lära sig leva med detta?
  • WimZy

Känner igen alla känslor du har. Mådde också så efteråt!
    *ger dig en stor kram*

Nattfjärilinnan skrev 2009-01-23 23:52:19 följande:
    Jag har ätit Paraffinolja nu 15ml 2ggr dagl igen och då har ju min avföring varit lätt och dessutom har jag knappt kunnat äta sedan förlossningen efs jag inte känner mig hungrig...Jag undrar om fler här inne känner sig deppiga?Jag gråter mycket och är ledsen nästan varje dag,känner mig otillräcklig,dum,ful,dålig mamma och sörjer mkt det här med SR:n,tyckte ju min förlossning gick super bra och vill så gärna uppleva det igen men jag vågar inte pga risken att drabbas av SR igen Känns så deppigt att folk inte kan förstå heller att jag helst inte vill ha så mkt gäster nu,behöver jag gå på toaletten så kommer alla mina gäster höra det och det känns pyton!Dessutom har jag ont och är lite lättretad och deppig...
Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera