• WimZy

Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

Bra jobbat!

När dom undersökte min ändtarm så gick dom in med en stav och gjorde ett ultraljud (ungefär som ett vaginalt ultraljud), men dom kör inte in staven så långt. Man ska ha tagit lavemang innan, så tarmen är tömd. Sedan stoppar läkaren upp ett finger och så får man knipa och trycka på (kollar luftläckage) och sedan får man knipa så han känner hur bra kontroll man har på ringmusklerna. Tror det var allt. Rektoskopi har jag aldrig gjort, så jag vet tyvärr inte vad det är.

Hoppas det går bra!!!

sazzia skrev 2009-02-08 18:05:32 följande:
    efter mera gnäll fick jag en tid till sunderbyns kirurgi mottagning den 16/2. Jag bråkade ordentligt på min läkare som gav med sig o skickade remiss. Känns som en lättnad även om det bara börjat =)ett steg i rätt riktningDom ska utföra en Rektoskopi.. nån som vet vad det innebär?
  • WimZy

Pnut - jag beklagar din skada! Födde du på "vanliga förlossningen" eller BB-sthlm? Har du fått ngn hjälp efteråt med samtal eller efterkontroller?

Känner igen det du berättar om dålig info och att inte känna lycka och ha besvär. De första månaderna kunde jag inte ens gå. Jag tog också bort stygn utan bedövning (gjorde sjukt ont). Har inte slarvat med knipövningarna - tvärtom, men det har inte hjälpt mig, utan jag är analinkontinent. Ska nu få hjälp av bäckenbottencentrum på DS. Jag får inget vakum, snarare åt det andra hållet - det typ "klickar/smackar" när jag går. (Lika pinsamt som att läcka avföring.) Ska fråga om det går att göra ngt åt med knipövningar, annars ska jag be dem fixa till det, om det nu går....

Kram Charlotte

• WimZy

Tack gulliga!
    Du, om ngn vet ju hur det är.
    *kramar tillbaka*

Ps. Kirurgen pratade om pacemaker, men jag kände mig lite tveksam till det....

strålöga skrev 2009-02-09 21:33:55 följande:
    Svar på #279
    Sänder en stor kram till dig!
  • WimZy

Pnut: Sorry, jag missade att du gick två veckor över tiden när jag läste ditt första inlägg...

Jag upplevde aldrig att BB-sthlm var proffsigt, tyvärr.
    Jag tycker att dom fokuserar så mkt på att allt verkligen ska vara "normalt" och komplikationsfritt, så när ngt sånt här händer, har dom inga rutiner för det. Innan jag åkte hem, fick jag en tid för återbesök/efterkontroll (tre månader efter förlossningen). Allt annat har jag fått fixa själv och det känns väldigt tråkigt att dom inte tagit ansvar för det som hänt, oavsett hur händelseförloppet sett ut.

Idag har jag beställt tid hos läkaren som sydde ihop mig, så får vi se vad hon säger. Ska dit på måndag.

• WimZy

Jag kände ingenting när jag sprack, som tur var! När jag fått upp Hugo på magen var min första fråga om jag spruckit mycket. BM tittade mellan mina ben och sa att jag hade fått en sfinkter ruptur och skulle bli opererad. Hon förklarade inte exakt vad som hänt, men att jag spruckit så pass mycket att jag måste ner på operation och få ryggbedövning för att bli ihopsydd. Att hela mitt underliv var söndertrasat hade jag ingen aning om. Samma dag jag åkte hem fick jag titta i en spegel hur det såg ut. Innan jag tittade hade BM sagt att det inte ens syntes att jag fött barn, men bilden i spegeln sa ngt helt annat.....

Det känns så grymt att vi måste ha dom här besvären resten av våra liv och att ingen bryr sig eller tar ansvar för det. Hade inte det här forumet funnits, så hade jag nästan trott att det bara vara jag som hade dom här problemen. Jag skäms ju ihjäl när det "klickar/smackar" när jag rör mig, att jag hittar avföring i mina trosor och att sexlivet inte funkar. Det är jättejobbigt att få höra att man aldrig blir bra igen och nu sitter jag här och gråter och är bitter för att jag inte kunde glädjas åt mitt efterlängtade barn den första tiden för att jag hade så ont....

Tiden läker alla sår säger dom som vet .... Ibland undrar om jag någonsin kommer över det här ...

• WimZy

Grattis, vad roligt att allt gick bra!

skånetös78 skrev 2009-02-16 13:06:27 följande:
    Nu har jag äntligen vågat mig på sex efter min totala sfinkterruptur för 3 mån sen.Var väldigt rädd för att det skulle göra superont men det gjorde det verkligen inte! Det spände och stramade lite men annars var det ingen större skillnad. Kanske inte riktigt samma känsla som sist men jag hade väntat mig att vi knappt skulle kunna genomföra det p.ga smärtor så jag blev glatt överraskad! Kändes bra att ha vågat..Nu väntar jag bara på min kallelse till återkontroll på kk, har ingen kallelse kommit när dottern fyller 4 mån så ska jag ringa dem..
  • WimZy

Igår träffade jag läkaren som sydde ihop mig efter förlossningen. Blev inte klokare efter vårt möte, men hon ska samla in journalerna från kirurgerna jag träffat och så har vi ett nytt möte om en månad.

Väntar fortfarande på tid hos bäckenbottencentrum för att få hjälp med knipövningarna. Ska ringa dem och kolla när det är tänkt att jag ska få en tid.

• WimZy

Men det är helt j***a otroligt!!! Har dom inte pengar till det "projektet"?!?! Finner inga ord...

*KRAM*

strålöga skrev 2009-02-17 22:34:53 följande:
    Den läkare som sydde mig efter förlossningen har jag inte sett skymten av sen dess.Hoppas att det går bra på nästa möte, att du får ordentligt information och svar på dina funderingar. Sköt om dig!Jag själv har icke fungerande pm sen i början av januari. Pratade med kirurgen igår. En ny op skulle ju göras men nu har de inte pengar till projektet. Jag var rosenrasande kan jag milt säga. Summa kardemumma så vet jag inte när op blir av, har nu flera ggr per dag läckage, både fram och bak så att säga.
  • WimZy

Så sa dom till mig också. Först får du skaffa barn, sedan fixar vi till det.... men jag får inte föda vaginalt... och nu kan dom inte ens garantera att det blir bra om dom gör om hela operationen.... Men visst kan man fortsätta knipa....

VARFÖR ska man behöva vänta hela tiden?!?! Förstår ju att det finns köer för allt, men en sån här grej ska väl ändå vara lite prioriterad?! Räcker det inte med att man har besvär hela tiden och mår dåligt?

Min mens kom tillbaka efter fyra månader (delammade) och jag blöder som en stucken gris de första dagarna. Ibland kommer det svarta klumpar (har inte ens funderat över det förrän du skrev det). Min mens är slut efter ca 10 dgr. Är glad att jag slipper menssmärtorna för dom var grymma innan jag fick barn.

Jag beklagar verkligen att du fick det här beskedet och att du var tvungen att utstå rektoskopin med all smärta!!! *kramar om*

sazzia skrev 2009-02-18 07:52:10 följande:
    I måndags var jag på kirurgimottagningen o gjorde ett rektoskopi... å gud så ont det gjorde!!!Efter undersökningen säger hon ja man kan se här tydligt att antingen har några stygn släppt för tidigt eller så har dom slarvat n'r dom sydde dig för det har inte läkt som det ska o därför måste du springa akut på toa och därför har du ont.Sedan säger hon ja vi bokar en ny tid (men lyckan blev kort) OM 7 MÅNADER?????Jag i fråga satte om det kan "läka" till sig av sig själv var på hon svara nej det kan det inte.Jaha säger jag varför kan maninte fixa det nu på en gång då?läkaren svara: nää alltså man gör ju inte så, och dessutom ska du ha flera barn så får du skaffa dom först.Jag:men det kanske dröjer 10år innan jag skaffar nästa det är ju inte direkt nått jag har planerat ännu, du menar alltså attt jag kan få ha mina besvär i 10 år i stort sett..läkaren: ja alltså om man gör en ny operation så får du inte föda barn vaginalt. och alla vet vi ju att det är bäst att föda vaginalt (fats jag fått det sagt åt mig av flera läkare att absolut inte föda vaginalt igen)Jag: Ja nå visst är det kanske det absolut bästa att föda vaginalt, men inte för mig. och inte för en ni ka garnatera mig att jag inte får en SF igen kommer jag att föda vaginalt igenLäkaren: Ja men det kan man ju aldrig garnatera, och visst kan det hända igen men du kan ju förtsätta knipa, så ses vi på 7månader Sen gick hon iväg, mitt i disskutionen *ARG*Så idag har jag tid hos en privat läkare, tyvärr tvingas jag om boka tiden för att jag har fått vattkoppor *skratt*Måste få fråga er, har ni haft problem med mensen sen efter förlossningen? Min kommer i 20 dagar i sträck (ni får ursäkta lite äcklig info) och är inte röd eller röd/brun utan svart och stora klumpar... är detta nått jag bör vara orolig för?
  • WimZy

Beklagar och ger dig en kram!

Delicia skrev 2009-02-20 13:07:04 följande:
    Idag har jag fått veta att de måste klippa upp mitt sår och sy om en stor bit (stora bitar slemhinna som hänger ut ur en öppning och bara blir mer och mer). Det känns faktiskt för jävligt även fast jag förstår att det är bättre att sy om och göra det ordentligt. Månaderna bara går och jag är inget annat än sjuk. Jag vet att jag är lyckligt lottad jämfört med många andra i denna tråd men det känns ledsamt ändå.
  • WimZy

Jätteskönt att du äntligen får hjälp!!!

Hoppas det löser sig med cyctorna också!

*kramar om*

sazzia skrev 2009-02-23 13:26:15 följande:
    Ja idag fick jag då komma till läkaren igen, beökte bestog ju främst av att jag har så struligt med mensen. Det håller i sig i ca20 dagar är borta 2-3 dagar o komer igen.. Tydligen hade jag (som läkaren kunnde se) 10st cystor i ena äggstocken och 6 st i den andra...Fick nå piller som jag ska äta, 10st per månad i 3 månader.Tydligen ska dom funka som nån form av skrapning, om jag förstog rätt.. Hon sa att man brukar testa så här först innan man bokar tid o gör en skrapning på sjukhuset.Fick lämna massvis med blodprover och hon pratade om det ena o det andra, o trots att hon frågade mig vid två tillfällen om jag hade grep om allt hon sa var på jag log o nickade... så har jag inte en anning om vad hon egentligen sa..Jag tappade tråden helt när hon började prata om att en relativ vanlig komplikation kan bli att man får svårt att bli gravid eller att man inte kan bli gravid alls igen..Även om vi nu inte planerat numer 2 ännu på ett bra tag så kändes det som ett hårt slag i magen..Nå man ska inte måla fan på väggen för en prov svaren har kommit, men självklart blev jag orolig. Dels orolig för att jag faktiskt inte fattade ett smack av vad hon sa för att jag hakade liksom upp mig på att inte kunna bli gravid igen, då jag gärna nån gång i framtiden vill ha en till lite..Men det positvia med läkar besöket var att det första läkaren sa när hon såg mig (hon kollade även hur SF o klippet och det som gick sönder läkt) hon utbrister men GUD vad har dom pysslat med här? HOn hade med sig en tjej som snart var färdig utbildad förlossningsläkare och båda dom tyckte att det var förskräckligt så som dom sytt mig! Äntligen lite feedback!Hon kände igenom alla ärr, och konstaterade att det här kräver en hel del plastik för att fixa till, det kommer inte läka o bli mycket bättre än så här sa hon, visst kan ärr vävnade mjukna något men det har blivit så tjock och hård att hon sa att jag ska inte förvänta mig att det blir mycket bättre än så här.Så kom skulle prata med min gammla läkare också om saken så nu håller jag tummarna hårt att det går vägen.och precis som Cesso frågade mig om jag fått gå till en kvinna som heter Natacha på sunderby sjukhus frågade även läkren idag, var på jag svarade nej och då sa hon att jag skriver genast en remiss till henne för så här ska du inte behöva ha det. Känns lite som att en stor sten lyftes från axlarna trots att jag även fick negativa besked. Men just nu ligger fokus mest på att fixa allt kring SF sen får jag ta itu med resten.
  • WimZy

Sazzia - vad skönt att du får den hjälp du behöver!

Delicia - tänker på dig och hoppas att du mår bättre snart!

Larki - hur har det gått? Funkar det bättre nu?

Jag har träffat läkaren som sydde mig efter förlossningen och hon erkände att hon inte gjort ett bra jobb. Jag kommer aldrig att bli återställd, utan får leva med det här resten av mitt liv. Jag är så besviken och arg på henne att det inte finns några ord. En ny operation är inte aktuell eftersom det inte finns garantier för att det blir bättre, så det enda jag kan göra är att ha koll på vad jag äter och var närmsta toalett finns. That´s it.....

Kram till er alla!

• WimZy

Läkaren är förlossningsläkare och hon har inget att säga till sitt försvar utan hon är nog tvungen att erkänna sitt fel eftersom kirurgen som undersökt mig har sagt att hon gjort ett dåligt jobb.

BejbyBoo skrev 2009-03-17 13:02:01 följande:
    Wimzy: Nej, fy vad tråkigt... Förstår att du är arg. Vad hade läkaren att säga till sitt försvar?
  • WimZy

Läkaren som sydde ihop mig är ingen kirurg, utan "bara" förlossningsläkare och hon har inte den kompetensen som kirurgen har. Förlossningsläkaren har erkänt att hon gjort ett dåligt jobb och det är kirugen som har konstaterat att hon gjort det. Kirurgen är den som sagt att det inte är ngn idé att operera om skadan eftersom det inte är säkert att funktionen i båda ringmusklerna blir bättre. Hänger du med?

Lonicera skrev 2009-03-17 17:16:59 följande:
    Planeraren: När förlossningsläkaren kom in och inspekterade bristningen efter förlossningen sa hon att jag skulle vänta med knipövningar tills jag varit på efterkontrollen (här är den 2 månader efter förlossningen hos MVC-bm).Wimzy: Men så kan de väl inte säga! Finns det ingen annan läkare som du kan gå till? Jag tycker inte att du ska nöja dig med ett sådant besked. Skulle det finnas risk för att det blir sämre med en operation (ev utförd av en annan läkare)?Delicia: Inom förlossningsvården brukar de ju säga att "det är ju meningen att barnet ska komma ut den vägen, därför är det också bra läkkött där. Jag tror att det bara gäller för mindre bristningar, typ grad 1 och 2. För läkningsbetingelserna efter förlossningen är ju egentligen inte så bra, med tanke på hormoner och annat som gör slemhinnorna sköra då. Läkningen fungerar ju som bäst när mensen kommit igång och när man inte ammar. Men det läker så småningom.
Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera