Inlägg från: Pappa Pu |Visa alla inlägg
  • Pappa Pu

Hur får jag bra bild på TV:n

Hej,
    Ibland har man större eller mindre problem. Ett litet problem för vissa kan vara stora för någon annan.

Dålig TV-bild är mitt problem och kanske någon kan hjälpa mig hur jag löser dtta. Jag har äntligen skaffat en platt-TV och i butiken var det förstås en riktigt bra bild men på väggen hemma är den väldigt dålig. Jag antar att det är fel sladdar eller nåt men kan ingenting om det tekniska.

Jag har en ca. 12 meter lång antennsladd till TV:n, och jag har en digital-box och en DVD kopplad till TV:n. Mellan TV:n och boxen/DVDn sitter det scartkablar.

Kan någon upplysa mig om hur tusan jag skall göra för att få en bra bild?

• Svar på tråden Hur får jag bra bild på TV:n
  • Pappa Pu

Ja, det gäller både och. Kollade en heminspelad film på dottern som morfar gjort och den var riktigt dålig. Själv hävdar han att han har bra bild hemma.
    Det är dålig kontrast, ungefär som det är för få pixlar. Det är ungefär 2,5-3 m från soffan till TVn.
    Framförallt var det mycket bättre bild i affären.

• Pappa Pu
    4barn skrev 2009-02-21 21:38:20 följande:
    Vet inte om jag kan hjälpa, men vad är det för TV, box och DVD?
    TVn är en Finlux 32, DVDn en JVC och boxen en Samsung.
  • Pappa Pu
    Pedero skrev 2009-02-22 10:34:21 följande:
    Nu vet jag inte exakt vilka slags sladdar och in/utgångar du har till din box och DVD-spelare, men bra scart-cablar ger en helt ok bilkd. Däremot ger billiga och icke fulldragna scartkablar en ren skitbild. Bäst är om du drar HDMI eller komponentkabel.Pappa Pu skrev 2009-02-15 13:40:17 följande:
    Det är de kablar som följde med när jag köpte TVn. Inget direkt märke alltså. Jag har en vanlig antennsladd på ca. 12 meter, spelar det någon roll?
  • Pappa Pu
    Pedero skrev 2009-02-26 14:24:33 följande:
    Köp nya scart-kablar (profigold eller clicktronic duger bra) och vill du bli aningens mer seriös köper du även en DVD som heter DVD esentials för att kalibrera bilden på TV.
    Tack för tipset!
Svar på tråden Hur får jag bra bild på TV:n