Inlägg från: Pedero |Visa alla inlägg
  • Pedero

Hur får jag bra bild på TV:n

Hemisnpelad film i vanlig TV/DVD-upplösning är aldrig bra, och det syns etxra bra på en högupplöst tv. Morfar har en gammal "tjock-tv"?

Avståndet stämmer ganska bra för en 42-50" tv. I affären har de ofta en förinställd bild som kallas dynamisk eller liknande, den är ren skit och endast gjord för att kunna visa en färg och kontrastrik bild i lysrörs-belysning. öppna menyn och ställ om till bio eller liknande.

Nu vet jag inte exakt vilka slags sladdar och in/utgångar du har till din box och DVD-spelare, men bra scart-cablar ger en helt ok bilkd. Däremot ger billiga och icke fulldragna scartkablar en ren skitbild. Bäst är om du drar HDMI eller komponentkabel.

Pappa Pu skrev 2009-02-15 13:40:17 följande:

Ja, det gäller både och. Kollade en heminspelad film på dottern som morfar gjort och den var riktigt dålig. Själv hävdar han att han har bra bild hemma.Det är dålig kontrast, ungefär som det är för få pixlar. Det är ungefär 2,5-3 m från soffan till TVn.Framförallt var det mycket bättre bild i affären.
  • Pedero

Köp nya scart-kablar (profigold eller clicktronic duger bra) och vill du bli aningens mer seriös köper du även en DVD som heter DVD esentials för att kalibrera bilden på TV.

• Pedero
    Nixx skrev 2009-03-03 15:16:53 följande:
    Pappa Pu skrev 2009-03-03 13:27:35 följande:
    Dålig antennsladd är ett vanligt problem, längden har stor betydelse för bildkvalitén och en längre sladd ställer högre krav på ett det är en bra sladd från början.Scart-kontakter är snällare, och jag skulle nöja mig med att köpa någon guldpläterad på kjell o company. Det kan hända att de även har ok antennsladdar.Undvik Clas Ohlsson's sladdar då de enligt mig håller en mycket låg kvalité.
    Nej längden är av mindre betydelse. En antennsladd är en helt vanlog koax och bär utan problem signal 100m utan att tappa kvalitet. Däremot gör skarvningar och trasiga sladdar sitt till.

Guldpläterat är absolut inte ett måste för de flesta svenssons, men det skadar inte på något sätt. Läs då hellre om antalet trädar/tjocklek, syrefasthet och avskärmning på de kablar du/ni köper.
Svar på tråden Hur får jag bra bild på TV:n