Inlägg från: mage06 |Visa alla inlägg
  • mage06

Hur länge har barn blöjor?

Hi, hi, det är så intressant brännhett ämne det här. Det är otroligt kulturellt betingat det där. I vissa kulturer används varken potta eller blöjor men det går ändå, så visst signalerar barnen, det är bara inte något som är vanligt att uppmärksamma i vår kultur. Det har inte något med att vara duktig eller inte att göra.

Jag tror inte att det handlar om att barnen behöver "visa intresse" för pottan. Det är bara att ta av blöjan och kommer det på golvet så bär man dem till pottan, som att träna en hund att bli rumsren. Har de tex sovit så kan man ju ta av blöjan och sätta dem på pottan en stund. Vill de inte sitta där så kan de bara vara utan blöja. Det handlar bara om att föräldrarna skall orka torka och tvätta mer kläder och lakan ett tag Något som jag var nära att ge upp ett tag då jag var höggravid och det blev ett bakslag med mycket kiss i byxorna. Men det var inget barnet led av eller något som var kopplat till någon form av press.

Vi började med att sätta äldsta dottern på pottan då hon bara några månader. Bajsa i blöjan gjorde hon sällan redan tidigt, kommer inte ihåg när. Hon är blöjfri dygnet runt sedan hon var 20-22 månader. Inget speciellt med det.

Lycka till alla som vill

• mage06

Znuffe82 skrev 2009-02-25 15:03:11 följande:

Varför all denna hysteri om att barn ska bli blöjfria så fort som möjligt???Förr pott tränade man barnen som tokar helst innan dom kunde gå........Jag tror på att ta det i barnens egen takt. Dom visar garanterat när dom är redo att släppa blöjan.Min son blev 3 år i februari och ville själv sluta med blöjan precis efter jul.
    Fast jag förstår inte det där riktigt... med att det skulle vara en hysteri? Vem har sagt det?

Det är väl inte konstigare att vänja barnet att vara utan blöja än att vänja barnet vid exempelvis bestick när det äter. Man väntar ju inte med att erbjuda besticken tills de går och hämtar dem själva Det är ju ganska naturligt för dem att vara utan blöja och därför också naturkigt för människan att visa var man kan göra ifrån sig, precis som djur som lockar sin avkomma från boet för att slippa avföring där, hi, hi. Blöjor är ett hjälpmedel den första tiden och handeln har gjort dem bättre för att tjäna pengar längre på varje förälder.

Lite funderingar bara och inget personligt.
  • mage06

mage06 skrev 2009-02-25 15:42:53 följande:

Znuffe82 skrev 2009-02-25 15:03:11 följande:
    Fast jag förstår inte det där riktigt... med att det skulle vara en hysteri? Vem har sagt det?Det är väl inte konstigare att vänja barnet att vara utan blöja än att vänja barnet vid exempelvis bestick när det äter. Man väntar ju inte med att erbjuda besticken tills de går och hämtar dem själva Det är ju ganska naturligt för dem att vara utan blöja och därför också naturkigt för människan att visa var man kan göra ifrån sig, precis som djur som lockar sin avkomma från boet för att slippa avföring där, hi, hi. Blöjor är ett hjälpmedel den första tiden och handeln har gjort dem bättre för att tjäna pengar längre på varje förälder.Lite funderingar bara och inget personligt.
    Eller, ja, varje föräldrapar i alla fall, ha, ha
  • mage06

Kime skrev 2009-02-26 08:49:33 följande:

Jag tror dock att man ska tänka efter lite. Förr var det viktigt att få barnen torra tidigt, med tanke på tvättåtgång, att koka tygblöjor osv. Man gjorde därmed stora ansträngningar för att få barnen torra tidigt, man spände fast barnen på pottan osv. Jag har till och med äldre bilderböcker där de visar att barnen sitter på pottan med bälte. Vad hände i kölvattnet av detta? Tänk Freud. Tänk på hans teorier kring barnets kontroll av avföringen. I vår tid finns inte det problemet på samma sätt, eftersom vårt samhälle behandlar potträningen på ett annat sätt. Däremot har barnen fortfarande samma behov av kontroll, men det tar sig andra uttryck. Vill vi tillbaka till det gamla? Jag vill det då inte.Jag är fullkomligt övertygad om att man har störst lycka i att försöka se till sina barns individuella behov och utveckling och fånga upp dem när det är läge, snarare än att göra det i en viss ålder.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar hände "i kölvattnet av detta"? Vet inte om det finns några belägg för att barnen mådde sämre förr av att bli blöjfria tidigare? Men modern psykologi präglas väl mer av det kognitiv synsättet än det Freudinaska, tack och lov Jag förstår inte heller vad du menar att barnen skall kontrollera? Sin avföring? Är det lättare att göra det med blöja menar du?

Jag tycker inte heller att man skall tvinga barnen om det är det du tänker på men att potträna är inte liktydigt med att tvinga ju... Det finns allt möjligt vi föräldrar skall lära barnen och ge dem redskap för, att bli blöjfria är bara en av dem.

Så klart är det inte så viktigt att de blir blöjfria så tidigt som möjligt men varför inte, när de kan? Sedan finns det ju så klart ett miljö -och kostnadsaspekt på det hela

Intressant i alla fall att det finns så olika syn på detta och att det verkar så känsligt...?
  • mage06

Kime: *Fniss*- "avföringens sociala värde" Jag håller absolut med om att det inte skall tränas i en negativ bemärkelse. Jag förutsatte kanske också att folk tänkte som jag, hi, hi, att träningen bara är något naturligt. Alltså träning kanske är fel ord, introducering, erbjuda alternativ... kanske är bättre. Jag har aldrig haft någon kamp med de två barn jag hittills "torrlagt" kanske det är därför jag inte riktigt förstår problemet. Jag har två flickor som blivit torra dygnet runt strax före två års ålder och det verkade lika naturligt för dem som för mig så jag har inte tänkt så mycket på det tidigare.

Men vi har ju andra "kamper" eller sådant som skulle kunna vara kamper om det inte var så att jag valde ett annat sätt än att "kampa". Så visst, fungerar det inte vid en viss tidpunkt så är det så klart bättre att vänta.

Kul diskussion

• mage06

Kime skrev 2009-02-26 11:48:05 följande:

mage06:Och det där med att spänna fast barn på pottan osv, det skulle man ju aldrig göra idag, men som symbol tycker jag det ändå funkar Jag håller med dig om att det är en intressant diskussion. Som med alla trender i samhället, kommer mottrender och motreaktioner. Undrar när vi ska landa i en Juulsk anda av ömsesidig respekt? Jag ser nämligen mycket av "pott-träningen" som en följdreaktion av dagens föräldrars alltmer auktoritära barnsyn, och då ligger pottbälten nära till hands i mina associationer, även om det inte är bokstavligt
    Ja Juul är intressant. Just nu läser jag hans "äta"-bok men har inte kommit så långt så kan inte säga vad jag tycker. Vi har "det kompetenta barnet" också och jag gillar verkligen den synen på barnen, att de kan så mycket och det passar ju faktiskt in på avvänjningen av blöja också Fast, som du säger, i samspel med barnet. Man måste vara lyhörd

Brunello: Nu måste jag vara lite kärringen mot strömmen igen, hi, hi... Jag tror inte att det är farligt att det händer "olyckor", inte så att det blir mer normalt att kissa i byxorna än i pottan så klart men de kan glömma eller "skjuta på" toalettbesöket när de leker och jag tror inte att det betyder att man börjat för tidigt. Så inget sorgligt i det tycker jag. Jag hör definitivt till dem som menar att man "får räkna med olyckor" Sedan beror olyckorna oftast på föräldrarna (i alla fall har det varit så hos oss) för att man glömmer att påminna och det kanske man kan ha synpunkter på.

En liten anekdot bara rent allmänt och lite kul: När min dotter (E) hade varit helt blöjfri någon månad så skulle min äldsta dotter (A) åka buss med henne. A ville då att E skulle ha blöja. Ok, sade jag som var lite stressad. Det visade sig att E verkade inte ha något minne av att hon någonsin haft blöja och tyckte att det var extremt obehagligt och tokigt när vi satte på henne den. Hon behövde så klart inte ha den. Det var ju inte främst för E:s skull som A ville att hon skulle ha den Så E verkade inte lida av att det hände en olycka då och då.
  • mage06

Brunello skrev 2009-02-26 15:06:26 följande:

Jag tycker inte heller att man ska behöva påminna, annat än i extremsituationer, då tar man ifrån barnet ansvaret för de egna "kroppsfunktionerna" - barnet är - när det är redo - helt kapabel att själv klara av detta, om du som förälder då går in och "påminner" underkänner du barnets egen kompetens i detta och påverkar därmed barnets självförtroende och självkänsla.Behöver man påminna har man gått för fort fram. Jag tror att det - för vissa barn - kan vara väldigt obehagligt att "misslyckas" och kissa på sig - barnet VET ju vad som förväntas av det men klarar inte av det. Självklart finns det lägen när det pga den vuxne ändå händer och då är det viktigt att man som vuxen tar ansvaret för det. Men om det händer olyckor som inte beror på den vuxne, t.ex att barnet sitter och leker och inte ens säger till utan bara kissar, då är inte barnet redo, då har man forcerat utvecklingen.
    Fast nu pratar du som att det du säger är sanning Finns det någon källa att hänvisa till? Jag tror verkligen inte att man förstör barnets självkänsla vid att fråga om de vill gå och kissa! Tvärtom så tror jag att det gör att de uppmärksammar sin kropp och lär sig kontrollera signalerna och att det skapar självkänsla. Men så tror jag också mer på det kognitiva än det Freudianska. Utan utmaningar inga succeupplevelser

Är det för att det där med avföring är så personligt som många är rädda för att hjälpa barnet att bli torrt? För det är väl ingen som tror att det skadar barnets självkänsla att fråga om det är hungrigt eller trött? Jag förstår verkligen inte?

Varför vara så rädd för en liten kissolycka? Man kan se på "misslyckanden" på olika sätt och jag väljer att se det positivt för det betyder att framgång står på tur och det tror jag att mina barn känner
  • mage06

Brunello skrev 2009-02-26 15:06:26 följande:

Jag tycker inte heller att man ska behöva påminna, annat än i extremsituationer, då tar man ifrån barnet ansvaret för de egna "kroppsfunktionerna" - barnet är - när det är redo - helt kapabel att själv klara av detta, om du som förälder då går in och "påminner" underkänner du barnets egen kompetens i detta och påverkar därmed barnets självförtroende och självkänsla.Behöver man påminna har man gått för fort fram. Jag tror att det - för vissa barn - kan vara väldigt obehagligt att "misslyckas" och kissa på sig - barnet VET ju vad som förväntas av det men klarar inte av det. Självklart finns det lägen när det pga den vuxne ändå händer och då är det viktigt att man som vuxen tar ansvaret för det. Men om det händer olyckor som inte beror på den vuxne, t.ex att barnet sitter och leker och inte ens säger till utan bara kissar, då är inte barnet redo, då har man forcerat utvecklingen.
    Fast nu pratar du som att det du säger är sanning Finns det någon källa att hänvisa till? Jag tror verkligen inte att man förstör barnets självkänsla vid att fråga om de vill gå och kissa! Tvärtom så tror jag att det gör att de uppmärksammar sin kropp och lär sig kontrollera signalerna och att det skapar självkänsla. Men så tror jag också mer på det kognitiva än det Freudianska. Utan utmaningar inga succeupplevelser

Är det för att det där med avföring är så personligt som många är rädda för att hjälpa barnet att bli torrt? För det är väl ingen som tror att det skadar barnets självkänsla att fråga om det är hungrigt eller trött? Jag förstår verkligen inte?

Varför vara så rädd för en liten kissolycka? Man kan se på "misslyckanden" på olika sätt och jag väljer att se det positivt för det betyder att framgång står på tur och det tror jag att mina barn känner
  • mage06

hymafr skrev 2009-02-26 22:55:42 följande:

Jag har inte läst hela tråden.Min dotter blev dagtorr när hon var 22 månader. När hon var 27 månader var hon "helt torr", dvs hon gick själv på toan utan att jag behövde påminna henne.Dock hade hon fortfarande blöja utomhus hos dagmamman över vintern, fram till hon var 2 år och 5 månader.Jag gjorde som så att jag lämnade med många extraombyten till dagmamman - men de behövdes i stort sett inte. Med lite påminnelser, tex efter maten, så blev det i stort sett inga misslyckanden. Jag påminde på samma sätt hemma och det gick lika smidigt där.En annan flicka hos samma dagmamma blev torr vid 2 år och 9 månader - vilket ansågs som väldigt gammalt på den tiden (1996).Den flickan förstod sig inte på pottan förrän vid denna ålder, men nuförtiden verkar det vara som så att barnen i allmänhet inte blir torra förrän efter tre års ålder - det kan omöjligt vara pga att de inte är redo. Måste bero på föräldrars och dagispersonals bekvämlighet.
    Ja, och "för bra" blöjor. Tillverkarna ligger bakom detta för att tjäna pengar så klart. Inte är det främst för barnens bästa som blöjona blivit bättre det är ett som är säkert. Och blöjtillverkarna har många fingrar med i spelet när det handlar om hur vi tänker kring våra barn. Alla stora blöj -och barnmatstillverkare skickar snygga broschyrer med olika råd och man får intrycket av att de är experter inom alla områden vad gäller barn. Det är som "tandläkaren" med den vita rocken i tandkrämsreklamer. Jag ryser när de spelar på folks välvilja...
  • mage06

Brunello skrev 2009-02-27 08:48:37 följande:

Jag blir - vanligtvis - väldigt trött när mitt barns sena blöjavvänjning skylls på MIN bekvämlighet, självklart hade det varit betydligt bekvämare att h*n blivit torr tidigare så där får jag liksom inte ihop tänket! Det är ju bekvämare om barnet INTE har blöja så hur kan sen avvänjning bero på föräldrarnas bekvämlighet *får inte ihop tankevurpan* Då borde istället den tidiga "träningen" (typ EC) vara mer för föräldrarnas bekvämlighet i så fall Helene OSV: Fast jag skulle aldrig uttrycka mig så som du skriver, som en fråga, för det är i och med det som det BLIR en påminnelse istället för ett erbjudande, frågan som sådan tar ifrån barnet ansvaret, då tar du ansvaret för att kisseriet blir avklarat.Olyckor: Självklart gör man ingen stor affär av en olycka OM den händer men varför ska man FÖRVÄNTA sig olyckor flera månader efter blöjstoppet? Varför är det "normalt" att det händer? Om barnet är redo så händer inga olyckor ("inga" )Teorin om "för bra blöjor" är väl lite förlegad tycker jag Applicera den tanken inom andra områden så blir det ju absurt Vi kör mer bil för att våra bilar är för bekväma? Vi kollar på mer tv för att våra tv-apparater är för bra?   Nä, tack och lov att utvecklingen går framåt!Jag tror snarare den senare blöjavvänjningen beror på att barnen idag har mycket mer "omkring" sig och alltså får svårare att fokusera på enskilda saker. Jag tror också att föräldrar förr (av olika skäl) "tränade" hårdare och barnen "tvingades" på olika sätt att bli blöjfria tidigare (t.ex. tvätt och ekonomiskäl), idag har vi TID och MÖJLIGHET att vänta in barnet - då tycker jag vi ska göra det. Allt var inte bättre förr
    Ang. bekvämlighet så visst kräver det en viss insats att träna bort blöjan precis som all annan träning? Du måste ta barnet till en toalett när man är ute, ta av alla kläder när det är vinter osv. Så visst är det väl på det viset mer bekvämt med blöja? Så det tycker jag definitivt inte är någon tankevurpa. Däremot så kan man ju ha andra skäl till att man vill vänta med att ta bort blöjan

Olyckor: Varför kan det inte vara ok att det händer olyckor? Det förstår jag inte Kroppskontrollen måste få ta tid, det är en naturlig utveckling och händer med som utan blöja. Om inte du tycker att det är förfäligt och pinsamt så tror jag inte att barnet tycker det heller.

Jag tycker inte att tanken om "för bra blöjor" går att applicera på de områden du tar som exempel. Blöjan blir så torr så att barnet inte reagerar och därmed inte utvecklar kroppskontrollen förrän det är så gammalt att det själv förstår att det finns folk som går utan blöja. Många, många miljoner barn i världen har inte tillgång till dessa blöjor och i många av dessa kulturer tränar man barnen därför från början tror du att de barnen har det sämre och känner sig tvingade för det? Nej ditt resonemang tror jag helt klart är ett resultat av idogt arbete från handelns sida.

Att barnen har för mycket omkring sig idag och därför inte kan fokusera på, i detta fall då, sin kroppskontroll borde väl vara en varningsklocka i så fall?! Det är ju hemskt att vi lever i ett så stressat samhälle så att barnet inte hinner lära känna sin kropp

Nej, mycket var inte bättre förr och säkert förekom det märkliga och tvingande metoder till blöjanvändning men det har väl inget med dagens avvänjning att göra? Att vänja av barnet med blöjor tidigare än tre år tycker jag inte man skall likställa med misshandel...

Jag vill understryka att min närvaro här inne har inget med kritik mot "sen" avvänjning av blöja att göra utan ett försvar för dem som vänjer av sina barn tidigare. Tycker att det är tråkigt att höra att man skulle förstöra sitt barns självkänsla och att man är tvingande och tyrannisk förälder pga detta

Amen
  • mage06

"Det behövs ju inte om barnet är redo" gaaah! *slår dig lätt i huvudet*

"Barnet utvecklar självkänsla genom att känna att det duger som det är och självförtroende genom att möta LAGOM utmaningar"- Precis, detta ÄR en lagom utmaning för de flesta och jag tror att de KAN.

Oj, oj, oj, där var du allt lite fördomsfull mot andra kulturer Herreguud, tror du verkligen att alla kulturer utan våra blöjor är barbarer? Ditt exempel förekommer säkert i Kina men är lååångt ifrån det normala och att barn springer och uträttar sina behov lite varstans... det gör inte ens djur så den infon tror jag du skall ta med en nypa salt

Tydligen är det begreppet "träna" som skrämmer VARFÖR är det så farligt med lite utmaningar? Jag tror INTE att barn blir lyckligare av att lyckas direkt med allt de företar sig precis som jag tror att glädjen kring julklappar skulle försvinna om man fick dem varje dag.

Det förstör väl inte barnets självkänsla att "träna, öva, lära, prova" läsning och räkning i skolan? Vissa dagar går det bra andra inte. Känslan och styrkan man får de gånger man lyckas kan användas som sporre när det går sämre. Att de vet vad som förväntas när de går på toaletten och risken ed det tror jag verkligen du förstorar. Händer det något så är det bra, gör det inte så är det också ok så klart

Det är så typiskt Sverige att man är rädd för elittänkande och man får inte ha några som helst förväntningar på barnet. I tex usa (och nej jag vet att det inte är ett idealiskt land i alla aspekter och bla, bla) där får barn utmaningar tidigt, sport i skolan etc. Det tror jag STÄRKER självkänslan. Well done! Utbrister man och klappar i händerna. Man kan SE hur barnet växer! I Sverige skall det vara så lagom och man är sååå rädd för att pressa barnet. Ge dem möjlighet att lyckas säger jag Världen kommer att ställa barnet inför många utmaningar, förbered det!

Ha, ha, från potträning till president Nu börjar det bli stora ord av mig här. Men jag tror verkligen inte att barnet far illa av att vänjas av med blöjan på ett vettigt sätt. Jag tror att man hjälpa barnet att bli redo helt enkelt och hos mig får man misslyckas

• mage06

Brunello skrev 2009-02-27 10:19:59 följande:

och mitt barn skrek som en stucken gris varje gång henom såg potta/toasists så det är lite olika från barn till barn
    Absolut!

"Om du har läst att jag tycker du är en tvingande och tyrannisk förälder blir jag ledsen, det är inte alls så jag menar" - jag var lite övertydlig där, jag menar att det är inte så svart eller vitt och man förstör inte automatiskt sitt barns självkänsla av att "potträna" (skall fundera över ett bättre ord ) och man behöver inte gå tillbaka till gamla förlegade och tvingande metoder bara för att man, förlåt mig, pottränar
  • mage06

kolibri skrev 2009-02-27 10:26:09 följande:

Ännu ett exempel på barn som vande sig vid potta tidigt. Albin fick sitta på pottan från 7 månader, när han satt stadigt. Han bajsade typ första gången han satt där, och från det bytte vi kanske et par bajsblöjor. Det var uppenbarligen skönt att sitta och bajsa, och det kom ofta kiss också. Från 18 månader satte vi honom mer regelbundet och "aktivt" på pottan för att kissa, eftersom vi lärde oss hans "kissintervaller" och han började då även säga till att han kissade i blöjan/behövde kissa. Vi har aldrig, aldrig gjort detta till något tvång utan jag upplever, precis som andra här, att för honom blev det en självklar sak att kissa och bajsa, det gör man på potta eller toa. Det gör ju vuxna med.Vi tog bort dagblöjan helt vid 2 års ålder och då hade han inte kissat i den mer än någon enda gång på lång tid. Vid 2,5 tog vi bort nattblöjan med, men sedan började han kissa i sängen ganska mycket, så nu har vi på den för säkerhets skull. Finns ingen anledning att stressa.Andra för göra precis som de vill, men för oss har det varit oerhört bekvämt att sluta med blöja och för Albin är det världens mest naturliga sak.
    Precis så var det för oss också, det började med bajset tidigt. Hon bajsade inte många gånger i blöjan efter ett års ålder. Vi hade lite problem med förstoppningar också och då sade en läkare till oss att det var jättebra att vi lät henne sitta på pottan för det är bättre för tarmen då ställningen hjälper barnet att bajsa. Tänk att sitta på ett golv och bajsa:-O

Och jag håller med, andra får göra precis som de vill men det är så härligt om man kan få förståelse för varandras val. Därav de lååånga inläggen
  • mage06

Tycker fortfarande inte att man pressat för hårt bara för att det händer olyckor Bara för att ditt barn klarat sig utan olyckor så är det inte säkert att andra gör det, om vi vänder lite på det

Ang. andra kulturer så tror jag inte att dina närstående har bevittnat alla de kulturer som finns i den ENORMA Kina, så det ÄR ett extremt exempel.

Kissa/bajsa på sig flera gånger i veckan, speciellt bajsa låter ju lite jobbigt men det var ju inte det jag sa var stäkande för självförtroendet utan när det lyckades

Nu skiner solen och jag skall försöka slita mig från denna spännande diskussion

Jag respekterar din åsikt. Bli inte arg på dina vänner, de är säkert fina föräldrar som kan uppfostra barn med finfin själkänsla.

Jag har inte plus att besvara skålen med så, skål, skål och ha en fin dag

• mage06

Brunello skrev 2009-02-27 22:07:34 följande:

Ja, det är det faktiskt, för i och med att du känner att du måste påminna så litar du inte heller på att barnet klarar av att känna efter själv! och då tar du ifrån barnet ansvaret Bestäm istället och berätta för barnet att "nu är du en stor kille/tjej och jag vet att du kan detta själv så nu kommer mamma/pappa inte att påminna mer utan vi litar på att du kan själv"  Det är skitsvårt men det är bara början Under hela barnets uppväxt måste vi lära oss att sluta tjata och istället lämna över ansvaret till barnen så att de får växa med sitt ansvar och bli stolta över sin egen förmåga.Är du hungrig? Är väl inte påminnelse "Ät nu, annars blir du hungrig innan vi kommer hem" är det
    Om du frågar "är du kissenödig" för att du faktiskt vill veta just det är inte heller det en påminnnelse - "gå nu och kissa" är det liksom "är du kissenödig?" om det faktiskt inte är en fråga Att vara förberedd på en olycka är inte det samma som att förvänta sig den
    Äsch, jag tycker att det är du som gör för stor "grej" av detta...

Jag måste hålla med Helene

Fråga, påminnelse, vad spelar det för roll? Min tjej var superstolt i början när hon gick på pottan, blaa! (bra) utbrast hon när hon kissat och hällde ut det själv i toaletten. Hon gick inte på pottan om hon inte var nödig så det där med förväntan från vår sida finns inte. Vill du gå på pottan? Hon svarar ja eller nej, hon tar "ansvar" för sitt kisseri och bajseri, hon bestämmer när, hon känner sin kropp!
  • mage06

Brunello skrev 2009-02-28 16:51:57 följande:

Även pojkar och män ska SITTA och kissa annars tömmer de inte blåsan ordentligt   Men det är en parentes.Faktum är att hur vi uttrycker oss till våra barn är viktigare än vi tror, det är så himla lätt att bara falla in i en trall som kopierar våra egna föräldrar och/eller människor runt omkring oss utan att vi egentligen funderar över VAD vi säger och hur barn uppfattar språket.
    T.ex. om ett barn tittar i golvet och du säger "titta upp" så tittar barnet i taket, inte rakt fram som du förmodligen menade
    Det är stor skillnad på att säga "vad den blusen är fin på dig" och "vad du är fin i den blusen".
    Det spelar  därför också roll om man faktiskt påminner eller om man bara erbjuder ett alternativ.
    Jag kanske inte kan övertyga just er men kanske att någon som läser och inte skriver ser det kloka i just detta
     Barn lär sig fort om det är MOGNA, annars inte alls Ditt barn var moget, du såg det och du agerade, bra gjort!! Det betyder inte att det "bara" handlar om att bestämma sig. Det handlar istället "bara" om att ha tålamod och vänta in barnets mognad, precis som vi gör med andra saker såsom äta fast föda, klättar på stolar och dricka öl
    Lite liv i tråden igen

Men har du belägg för det du säger? För det finns experter som menar annorlunda... Viss spelar det roll hur vi tilltalar våra barn. Tex så är jag övertygad om att vi ger våra barn för många alternativ hela tiden, precis som i länken jag bifogade i tidigare inlägg. Vill du det här eller det här eller det här.... Är du mogen för detta eller detta... Det är väl att lägga ett stort och ohanterligt ansvar på barnet om något?

Skall man vänta med att ta bort nappen till barnet kommer med den själv och säger, jag är mogen? Nappen är också något väldigt personligt och en stor trygghet för många barn. Hur skall vi veta om barnet är moget? Om det blir ledset på kvällen när det inte finns någon napp, var det inte moget då? Och har vi förstört dess självkänsla då det inte var 100% något eget beslut?

Barnet kommer att bli ledset, och kommer över det, och växer!

Nej, mig kan du inte övertyga om det var tanken

Vi är det vuxna och ju yngre barnet är desto mer vet vi vad som är bäst för barnet.

Detta är min övertygelse, jag har visst stöd från vissa forskare och psykologer och säkert inget stöd från andra. Så det sunda förnuftet får råda i mitt fall. Gud skapade inte blöjan och därför har barnet också förmågan att lära sig att uppskatta pottan (även om inte Gud skapade den heller )
  • mage06
    fruis skrev 2009-02-28 20:18:44 följande:
    Iof tror jag att små barn idag utsätts för betydligt fler intryck än barn på t.ex. 70-talet så att hjärnan inte hinner med allt kan jag se en rimlig förklaring till. Att känna att man är kissnödig när man bara gick hemma och skrotade jämfört med att känna det när man tittar på film eller leker med barnen på förskolan tror jag är betydligt lättare.
    Skall man då ändra på blöjavvänjnings-åldern eller den stressade tillvaron

Punk: Kul med någon som använder "hen", har inte sett det på fl förut
Svar på tråden Hur länge har barn blöjor?