Inlägg från: Brunello |Visa alla inlägg
  • Brunello

Hur länge har barn blöjor?

Tja, skulle tro att det är ganska indivduellt för barnen, deras utveckling går ju lite i vågor och de fokuserar ofta på en sak i taget.

Jag tror att erbjuder man alternativet men inte pressar eller lägger prestation i ämnet så går det bäst.

Mitt barn blev torrt relativt sent (efter 3 år) men då både på dag och natt och i princip helt utan olyckor, redo helt enkelt. Innan dess var h*n inte intresserad och ville absolut inte springa naken, men så en dag vände det, vi är glada att vi hade modet att stå emot och vänta istället för att pressa.

Jag tycker det är sorgligt med föräldrar som resonerar att "olyckor får man räkna med" och att det då blir normalt att kissa på sig istället. Är barnet redo ska det inte behöva bli några olyckor.

• Brunello
    mage06 skrev 2009-02-26 14:14:42 följande:
    Brunello: Nu måste jag vara lite kärringen mot strömmen igen, hi, hi... Jag tror inte att det är farligt att det händer "olyckor", inte så att det blir mer normalt att kissa i byxorna än i pottan så klart men de kan glömma eller "skjuta på" toalettbesöket när de leker och jag tror inte att det betyder att man börjat för tidigt. Så inget sorgligt i det tycker jag. Jag hör definitivt till dem som menar att man "får räkna med olyckor" Sedan beror olyckorna oftast på föräldrarna (i alla fall har det varit så hos oss) för att man glömmer att påminna och det kanske man kan ha synpunkter på.
    Jag tycker inte heller att man ska behöva påminna, annat än i extremsituationer, då tar man ifrån barnet ansvaret för de egna "kroppsfunktionerna" - barnet är - när det är redo - helt kapabel att själv klara av detta, om du som förälder då går in och "påminner" underkänner du barnets egen kompetens i detta och påverkar därmed barnets självförtroende och självkänsla.

Behöver man påminna har man gått för fort fram.

Jag tror att det - för vissa barn - kan vara väldigt obehagligt att "misslyckas" och kissa på sig - barnet VET ju vad som förväntas av det men klarar inte av det. Självklart finns det lägen när det pga den vuxne ändå händer och då är det viktigt att man som vuxen tar ansvaret för det. Men om det händer olyckor som inte beror på den vuxne, t.ex att barnet sitter och leker och inte ens säger till utan bara kissar, då är inte barnet redo, då har man forcerat utvecklingen.
  • Brunello

Vad är sanning?  Oskyldig Vem vet? Jag har inte facit för alla barn, jag har en övertygelse som jag skaffat mig genom litteraturstudier av olika typer och erfarenhet av barn, eget och andras

Jag kan enbart uttrycka min åsikt, precis som ni andra

Påminna: Nä, jag tycker inte man behöver påminna barn om att äta eller dricka heller, jag tror att de faktiskt vet det bäst själva, jag ERBJUDER men påminner inte, en viktig skillnad. Jag påminner inte heller mitt barn om att sova utan det klarar h*n så bra själv Jag har lärt henom att när man är hungrig äter man, när man är trött sover man, när man är törstig dricker man och när man är nödig går man på toa. 

Sjävkänsla: Jo, jag tror faktiskt att man underminerar barnets självkänsla genom att inte tro på barnets förmåga (vilket man inte gör om man ständigt påminner och tjatar). Det vi gör är att berättar för vårt barn vilka omständigheter som gäller, t.ex. "nu ska vi åka dit och dit och det tar en lång stund, du kommer inte att kunna gå på toaletten innan vi är framme". Sedan får h*n själv bestämma om han vill gå hemma eller försöka hålla sig. Jag påminner inte och jag tjatar inte om att gå på toa innan vi åker. På detta sätt får h*n själv ta ansvar, får känna sig kompetent och får en ökad självkänsla och självförtroende. Vi litar på att h*n kan! (Du kan läsa mer om att lämna över ansvaret till barnet i Jesper Juuls böcker )

För mig är inte kiss och bajs känsligt alls, jag hade definitivt föredragit att mitt barn slängt blöjan betydligt tidigare men h*n var helt enkelt inte redo, det visade h*n med all tydlighet och därför lät vi det bero och inväntade att h*n var redo istället - det är jag glad för idag!!

Olyckor: Vänd på det VARFÖR ska man dels förvänta sig och dels normalisera kissolyckor? Varför skulle barnet INTE känna förväntningarna från omgivning och föräldrar att gå på toa (speciellt om föräldrarna påminner ständigt!) om barnet då ÄNDÅ misslyckas med att gå på toa är det självklart att det påverkar barnets tro på sin förmåga

• Brunello

Jag blir - vanligtvis - väldigt trött när mitt barns sena blöjavvänjning skylls på MIN bekvämlighet, självklart hade det varit betydligt bekvämare att h*n blivit torr tidigare så där får jag liksom inte ihop tänket! Det är ju bekvämare om barnet INTE har blöja så hur kan sen avvänjning bero på föräldrarnas bekvämlighet *får inte ihop tankevurpan* Då borde istället den tidiga "träningen" (typ EC) vara mer för föräldrarnas bekvämlighet i så fall

Helene OSV: Fast jag skulle aldrig uttrycka mig så som du skriver, som en fråga, för det är i och med det som det BLIR en påminnelse istället för ett erbjudande, frågan som sådan tar ifrån barnet ansvaret, då tar du ansvaret för att kisseriet blir avklarat.

Olyckor: Självklart gör man ingen stor affär av en olycka OM den händer men varför ska man FÖRVÄNTA sig olyckor flera månader efter blöjstoppet? Varför är det "normalt" att det händer? Om barnet är redo så händer inga olyckor ("inga" )

Teorin om "för bra blöjor" är väl lite förlegad tycker jag Applicera den tanken inom andra områden så blir det ju absurt Vi kör mer bil för att våra bilar är för bekväma? Vi kollar på mer tv för att våra tv-apparater är för bra?   Nä, tack och lov att utvecklingen går framåt!

Jag tror snarare den senare blöjavvänjningen beror på att barnen idag har mycket mer "omkring" sig och alltså får svårare att fokusera på enskilda saker. Jag tror också att föräldrar förr (av olika skäl) "tränade" hårdare och barnen "tvingades" på olika sätt att bli blöjfria tidigare (t.ex. tvätt och ekonomiskäl), idag har vi TID och MÖJLIGHET att vänta in barnet - då tycker jag vi ska göra det. Allt var inte bättre förr

• Brunello

För MIG är det absolut inte bekvämare med blöja än utan!! Extrakläder? Varför då? Det behövs ju inte om barnet är redo Oskyldig Träna bort blöjan - just precis DÄR är knuten tror jag. Man behöver inte träna bort blöjan, barnet KAN själv.

Jag tycker inte olyckor är förfärliga och pinsamma, det är inte där grejen är heller, utan att barnet VET att det förväntas av barnet att klara av att gå på toan, när barnet inte klarar detta känner barnet ett misslyckande (oavsett hur odramtiskt vi föräldrar gör saken), det är ju saker som händer inom barnet Därför tycker jag att förväntar man sig olyckor har man gått för fort fram, då har inte barnet fått lov att få kontroll och kunskap om kroppen INNAN man tar bort blöjan, vilket jag anser är att föredra.

Jag vet massor med barn som vill byta blöja direkt när det hänt något i den, de är absolut medvetna om vad som händer men klarar inte av att kontrollera det så jag köper inte "för bra blöjor" argumentet, tyvärr Att barnen i Kina går med byxor med hål i grenen och bara gör sina behov "var som" tycker jag inte är något eftersträvansvärt i Sverige, sorry, men det låter faktiskt som argument från tygblöjeindustrin Återigen, förr KRÄVDES det att barnen utvecklade denna kunskap innan de faktiskt "av sig själva" är redo/mogna, precis som det krävdes av dem att arbeta på åkrarna eller att kunna sitta stilla och äta med bestick när de var 3 år Så tränar de barnen för att det inte finns blöjor eller finns det inte blöjor för att man tränar barnen? Hönan och ägget Jag tror dock inte du och jag löser frågan här och nu så vi kanske ska enas om att vi inte är ense?

Om du har läst att jag tycker du är en tvingande och tyrannisk förälder blir jag ledsen, det är inte alls så jag menar Jag tror helt säkert det finns barn som är redo att gå utan blöja när de är 18 månader, men jag tror att fokus idag för mycket ligger på att "Träna" barnen till saker istället för att de får lov att utvecklas i sin egen, högst individuella, takt. Jag tycker det är synd att barnen ska anpassas in i en mall skapad av föräldrarnas förväntningar. Alltså, om du vet att ditt barn är redo och hjälper barnet är det ju toppen - om du däremot försöker påtvinga ditt barn något som det inte är redo för - ja då tycker jag du ska tänka om Jag ser ofta föräldrar som innan de ens fått sitt barn bestämt att de "ska" göra barnet blöjfritt vid X månader, då tror jag man är ute och reser och skapar problem där de inte finns.

Barnet utvecklar självkänsla genom att känna att det duger som det är och självförtroende genom att möta LAGOM utmaningar.

• Brunello
    Lucky skrev 2009-02-27 10:12:04 följande:
    SmåläningsMamman skrev 2009-02-18 23:02:15 följande: Instämmer! Satte dottern på pottan från att hon satt stadigt(ca 6mån) och hon älskade det från första stund! har aldrig varit något problem med potteriet/toan! Var torr dygnet runt ett tag innan 2,5år! Med väldigt få olyckor!
    och mitt barn skrek som en stucken gris varje gång henom såg potta/toasists så det är lite olika från barn till barn
  • Brunello

Fördomsfull?  Nja, rapporterar bara vad jag sett och hört från mig närstående personer Men vi kan kalla det fördomsfull om du blir glad   jag ser inte det som något negativt (men så är jag lite underlig också *haha*)

Vad som är en lagom utmaning för just ditt barn vet bara du, precis som jag vet det för mitt barn. Föräldrar (generaliserar jag vet) har i allmänhet en tendens att tro att det jag gjorde med mitt barn fungerade ju så då måste det fungerar med alla (typ, vadå, jag satte mitt barn på pottan när det var 5 månader så då kan ju andra göra det). Det är inte så enkelt

Generellt (igen) så kan jag inte tycka att det är självförtroendestärkande för ett barn att kissa/bajsa på sig flera gånger i veckan (som jag ser i  min omgivning) föräldrarna förklarar det med "det är ju normalt med lite olyckor" - jaså? Varför då!!!! Har jag lust att skrika (men det gör jag ju inte Oskyldig).

För att svara på "fult att träna" så är det såklart inte det, men jag tycker inte man ska träna/pusha/påminna/göra affär av saker som tillhör de naturliga kroppsbehoven (äta, kissa, sova etc) om barnet är friskt och får förutsättningarna (t.ex. tillgång till potta/toasists) så klarar barnet dessa utveclingssteg själv, när det är redo.

Det är ju inte själva "pott-träningen" (EC-andet) som förstör självkänslan, utan när man som förälder forcerar detta bortom vad som är en lagom utmaning (vilket olyckor är ett tecken på att man gjort, om de nu inte är föräldrarframkallade alltså).

Igen så vill jag föra fram mitt huvudargument - att inte stressa fram en utveckling för förälderns skull utan låta barnet få utvecklas i sin egen - högst individuella - takt (Vilken det nu än är). Ge barnet glädjen att upptäcka att det kan själv - det handlar alltså inte om att inte ha förväntningar på barnet, bara att inte ha det på några få områden (kroppsegna saker som äta, sova, kissa osv).

• Brunello

Föregå med gott exempel (dvs låta barnet vara med när man som vuxen är på toa) och erbjuda kalsong/trosa som alternativ tycker jag absolut man kan göra och bör göra   (jag tror mitt barn har klarat sig från olyckor främst för att vi faktiskt väntade in henom, men säker kan man ju aldrig vara   )

Gör man det och barnet inte visar intresse så ska man vänta även om man som förälder tycker det vore det bästa att slänga blöjan

Att ständigt tjata och påminna ett barn som inte vill är ju lika illa som att inte låta ett barn som vill få lov att gå på toa/potta Eller hur?

Det är synd att det så ofta i "pott-tränings"-debatten handlar om att "träna" och inte alla de andra delarna.

Vem är arg?  Oskyldig Mina vänner / bekanta får givetvis göra precis som dom vill men det hindrar ju inte att jag ändå har en åsikt Flört i frågan (precis som de har om att vårt barn blev över tre innan h*n var blöjfri)

Jag förstår nog helt enkelt inte varför det måste vara så sablans bråttom med allting

• Brunello

Ja, det är det faktiskt, för i och med att du känner att du måste påminna så litar du inte heller på att barnet klarar av att känna efter själv! och då tar du ifrån barnet ansvaret

Bestäm istället och berätta för barnet att "nu är du en stor kille/tjej och jag vet att du kan detta själv så nu kommer mamma/pappa inte att påminna mer utan vi litar på att du kan själv"  Det är skitsvårt men det är bara början Under hela barnets uppväxt måste vi lära oss att sluta tjata och istället lämna över ansvaret till barnen så att de får växa med sitt ansvar och bli stolta över sin egen förmåga.

Är du hungrig? Är väl inte påminnelse "Ät nu, annars blir du hungrig innan vi kommer hem" är det

Om du frågar "är du kissenödig" för att du faktiskt vill veta just det är inte heller det en påminnnelse - "gå nu och kissa" är det liksom "är du kissenödig?" om det faktiskt inte är en fråga

Att vara förberedd på en olycka är inte det samma som att förvänta sig den

• Brunello

Även pojkar och män ska SITTA och kissa annars tömmer de inte blåsan ordentligt   Men det är en parentes.

Faktum är att hur vi uttrycker oss till våra barn är viktigare än vi tror, det är så himla lätt att bara falla in i en trall som kopierar våra egna föräldrar och/eller människor runt omkring oss utan att vi egentligen funderar över VAD vi säger och hur barn uppfattar språket.

T.ex. om ett barn tittar i golvet och du säger "titta upp" så tittar barnet i taket, inte rakt fram som du förmodligen menade

Det är stor skillnad på att säga "vad den blusen är fin på dig" och "vad du är fin i den blusen".

Det spelar  därför också roll om man faktiskt påminner eller om man bara erbjuder ett alternativ.

Jag kanske inte kan övertyga just er men kanske att någon som läser och inte skriver ser det kloka i just detta

Jävelunge skrev 2009-02-28 01:04:54 följande:
    Jag tror faktiskt det handlar mycket om att bara bestämma sig för att ta bort blöjan. Barn lär sig fort om de får chansen.
     Barn lär sig fort om det är MOGNA, annars inte alls Ditt barn var moget, du såg det och du agerade, bra gjort!! Det betyder inte att det "bara" handlar om att bestämma sig. Det handlar istället "bara" om att ha tålamod och vänta in barnets mognad, precis som vi gör med andra saker såsom äta fast föda, klättar på stolar och dricka öl
  • Brunello
    Jävelunge skrev 2009-02-28 18:34:42 följande:
    Eller , "aldrig" är ju att ta i, men betydligt senare. För övrigt, om det nu handlar om MOGNAD. Hur kommer det sig att barnen MOGNAR så mycket senare i dag än för 20-30 år sedan?
    Jag tror inte de mognar senare idag, jag tror att iv idag har tid att vänta in barnen, det hade man inte förr utan då tvingade man fram denna mognad "i förtid".
    punk skrev 2009-02-28 19:45:17 följande:
    Tillägg: Vi erbjuder alltså potta/toalett, på samma sätt som vi erbjuder mat och sömn. Men lika lite som vi kan tvinga henom att somna så kan vi tvinga henom att kissa. Men vi kan göra vårt bästa för att läsa barnets signaler och erbjuda bra rutiner för alla de här områdena.

Det är precis det jag menar, att erbjuda ett alternativ och visa på hur vuxna/stora barn gör och sedan låta barnet ta det i sin takt är ju det rätta, inte att säga "nu är det slut på blöjan" och låta barnet kissa på sig tills det lär sig liksom

mage06 skrev 2009-02-28 17:29:01 följande:
    Lite liv i tråden igen Men har du belägg för det du säger? För det finns experter som menar annorlunda... Viss spelar det roll hur vi tilltalar våra barn. Tex så är jag övertygad om att vi ger våra barn för många alternativ hela tiden, precis som i länken jag bifogade i tidigare inlägg. Vill du det här eller det här eller det här.... Är du mogen för detta eller detta... Det är väl att lägga ett stort och ohanterligt ansvar på barnet om något?Skall man vänta med att ta bort nappen till barnet kommer med den själv och säger, jag är mogen? Nappen är också något väldigt personligt och en stor trygghet för många barn. Hur skall vi veta om barnet är moget? Om det blir ledset på kvällen när det inte finns någon napp, var det inte moget då? Och har vi förstört dess självkänsla då det inte var 100% något eget beslut?Barnet kommer att bli ledset, och kommer över det, och växer!Nej, mig kan du inte övertyga om det var tanken Vi är det vuxna och ju yngre barnet är desto mer vet vi vad som är bäst för barnet.Detta är min övertygelse, jag har visst stöd från vissa forskare och psykologer och säkert inget stöd från andra. Så det sunda förnuftet får råda i mitt fall. Gud skapade inte blöjan och därför har barnet också förmågan att lära sig att uppskatta pottan (även om inte Gud skapade den heller )
    Ja, det finns ett antal forskare/experter som pratar just om självkänsla och att dagens ungdomar (och gårdagens) har så dålig självkänsla och hur vi kan förbättra detta, Att ge barnen rimligt ansvar i rimlig ålder är just en sådan självkänslegrej, att vi litar på att de kan, att vi inte tjatar (varken på 4 eller 14-åringen) utan är tydlig med vad som är okej och sedan överlåter åt barnet att ta EGET ansvar för sina handlingar.

En del i att vara förälderär också att ta ansvar, att ta ansvar för att vägleda barnet, att känna in när barnet är moget och peppa/visa vägen utan att tvinga eller träna. Det är ju inte något som vi bara ska göra när det gäller napp, blöja och andra småbarnssaker utan även när barnen blir äldre och behöver hjälp med andra, större, saker

Att bli ledsen är inte något dåligt eller något vi ska undvika, jag vet inte riktigt hur det kom in i diskutionen, att bli ledsen betyder inte med automatik att man inte är mogen utan bara att man behöver sörja att en del i ens liv är slut och en annan tar vid
Svar på tråden Hur länge har barn blöjor?