Inlägg från: kolibri |Visa alla inlägg
  • kolibri

Hur länge har barn blöjor?

Ännu ett exempel på barn som vande sig vid potta tidigt. Albin fick sitta på pottan från 7 månader, när han satt stadigt. Han bajsade typ första gången han satt där, och från det bytte vi kanske et par bajsblöjor. Det var uppenbarligen skönt att sitta och bajsa, och det kom ofta kiss också.

Från 18 månader satte vi honom mer regelbundet och "aktivt" på pottan för att kissa, eftersom vi lärde oss hans "kissintervaller" och han började då även säga till att han kissade i blöjan/behövde kissa. Vi har aldrig, aldrig gjort detta till något tvång utan jag upplever, precis som andra här, att för honom blev det en självklar sak att kissa och bajsa, det gör man på potta eller toa. Det gör ju vuxna med.

Vi tog bort dagblöjan helt vid 2 års ålder och då hade han inte kissat i den mer än någon enda gång på lång tid. Vid 2,5 tog vi bort nattblöjan med, men sedan började han kissa i sängen ganska mycket, så nu har vi på den för säkerhets skull. Finns ingen anledning att stressa.

Andra för göra precis som de vill, men för oss har det varit oerhört bekvämt att sluta med blöja och för Albin är det världens mest naturliga sak.

• kolibri

Brunello - jag håller med om att man inte ska stressa fram saker, och det finns helt klart en risk med att skapa jobbiga känslor kring t ex kiss/bajs, ätande osv. Men jag tror faktiskt också att många föräldrar skulle kunna visa sina barn betydligt tidigare hur vissa saker kan funka. Att man kissar/bajsar på en toa/potta. Att man plockar undan sin tallrik från bordet osv osv. Man kan ju faktiskt göra saker till en vana utan att det blir ett tvång.

Svar på tråden Hur länge har barn blöjor?