Inlägg från: Maya |Visa alla inlägg
  • Maya

Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)

Hej! Undrar om någon har erfarenhet av infekion i bröstet och hur det isåfall artade sig. Själv började min amning med att lilltjejen låg lite fel vid bröstet så jag fick sår på bröstvårtorna, efter hjälp av sjukhuset så började det läka och tjejen ammar rätt. Problemet är att jag har fått så fruktansvärt ont i det ena bröstet. Det andra gör inte ont längre, utom lite grann precis när hon börjar suga (pga såret kanske) men det andra gör fasansfullt ont, inte bara i början utan hela tiden hon ammar. Jag fixar med nöd och näppe att amma henne på det bröstet för det gör SÅ fasansfullt ont att jag får tårar i ögonen. Bröstvårtan på det bröstet är jätteöm och ser röd, lite svullen och irriterad ut. Funderar på om det kan vara så att jag fått in bakterier i bröstet iom såren och att det orsakat en infektion. Har läst att ihållande smärta under amningen kan vara en infektion..

Någon som har råd eller erfarenhet, berätta gärna. Jag är desperat!

• Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)
  • Maya

Jag ska ringa SÖS amningsmottagning imorgon och hoppas att jag får komma in så fort som möjligt. Nu sista jag ammade dottern ikväll på det onda bröstet så grät jag så ont gjorde det, och det hela tiden hon sög. Till slut fick jag ta bort henne för jag fixade inte smärtan

• Maya

Tack Kicki1 jag hoppas också att jag ska få bra hjälp, vill ju så gärna att amningen ska fungera.

Om det finns fler därute som har erfarenheter av detta, svara gärna

• Maya

Hej hej. För mig funkade den dyra avent isis pumpen inte alls bra. Fick knappt ut någonting. Vill bara lägga in en liten varning, den är inte så bra som sitt rykte och definitivt inte värd 500 spänn. För mig funkar apotekets "rör" bäst, men det är väl olika kanske..

• Maya

Hej Cillisen och ni andra. Idag ammade jag för första gången på vänster bröst utan att det gjorde ont under själva amningen. Det gör jätteont när jag lägger till henne men sedan gick det bra *peppar peppar* hoppas verkligen det håller i sig. Var nästan beredd att sluta amma på det bröstet och bara amma på höger!

Det jag har gjort är att jag är jättenoga med taget, alltså att hon ligger optimalt och gapar stooort innan jag snabbt för henne till bröstet. Sedan när hon ätit klart trycker jag ut bröstmjölk över hela vårtan som får torka där innan jag tar på bh:n igen.

Hoppas innerligt det blir bättre snart för er som kämpar, jag vet verkligen hur jobbigt det kan vara. Amningen har verkligen varit en kamp den här gången.

• Maya

Tycker synd om dig mammamaj som har såna problem

Själv har jag det sådär, på ena bröstet har jag ett sår som är envist och inte vill läka men nu kör jag med bröstvårtsluftare från medela som är jättebra och såret har saaakta men säkert börjat läka. Eftersom det sitter under bröstvårtan så ammar jag Ebba underifrån, ser jätteknepigt ut men då slits inte såret upp som det gör om hon ammar från sidan som man vanligen brukar amma. Andra bröstvårtan har läkt *peppar peppar* men jag har lite småont ibland när hon ammar ändå.

Tråkigt när det ska vara såhär krångligt med amningen tycker jag.

Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)