Inlägg från: Katharina |Visa alla inlägg
  • Katharina

Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)

Jag har haft bakterier som jag fick med mig från BB och det gör ONT. JAg förstår precis vad du går igenom. Mitt tips är ändå att amma en hel del. JAg vt att det låter knäppt men om du låter bli kan du få mjölkstockning och då blir det ännu värre. Jag satt me den strumpa i munnen och bet ihop och fokuserade på att om jag klarat att föda barn så fixar jag amningen, men det var tusen gånger värre ett tag. Så fort du fått pencillin så kommer du må bättre.

Se till att de tar både bakterioodling och svampodling så att du vet vad dt är du har. Annars kan det ta lång tid om du får fel pencillin.

• Katharina

Kan du inte ringa BB ikväll och be att få hjälp?

• Katharina

Jag tycker du 'är jätteduktig som kämpar på Lycka till nu

• Katharina

Mammamaj: Tog de ingen odling på dig på BVC när du var inne första gången? Eller på BB när du var där sen?

Helt otroligt att det ska vara så dålig hjälp när man har ont.

Hoppas det löser sig nu. Det brukar ju göra det bara man får pencillin så att man får väck alla bakterier.

• Katharina

Klantigt av dom. Om de tagit odling så hade de ju sett att du behövde pencillin från början. Usch stackars dig... men jag hoppas att du fixar det nu, du har ju kämpat igenom en massa Bra jobbat Kram

• Katharina

Mammamaj: Du gör helt rätt som luftar mycket, gå utan bh och tröja hela dagarna hemma. Sen kan du ta bröstmjölk och smörja såren med, ofta helst hela tiden. Det hjälper hur konstigt det än låter

• Katharina

Jag vet att det finns sånna bröstvårtsskydd som är i plast med hål i så att de luftar. De som är heltäckande är inge bra just för att det blir fuktigt som du skriver. Titta på www.minimundus.se om de inte har något bra.

Ett tips om du tror att underläppen slinker in är att låta honom ta tag och börja suga och när han slappnar av så drar du lite i bröstet där han har underläppen så att underläppen vecklas ut.

När de gör en odling så tar de lite bröstmjölk i ett rör som de skickar för test. Då får du svar på vilka bakterier det är och det kan vara så att du behöver en annan sorts pencillin. Be att de tar en svampodling också. Om det är svamp kan du behöva annan medicin.

När jag var inne med ont i brösten så fick jag tjata om att de skulle göra odling för att ta reda på vad som var fel. Hon frågade mig om jag läst om bölder och att det var därför jag var rädd. Det var det inte och jag fick intrycket av att hon trodde att jag bara "sjåpade" mig. Men hon bad om ursäkt när odlingssvaret kom dagen efter och det visade sig att jag hade streptokocker.

Hoppas det löser sig snart för så där kan du ju inte ha det. Kram

• Katharina

När bröstvårtorna är fuktiga av bröstmjölk är dte däremot ingen fara utan bara bra eftersom mjölken innehåller ett medel som skyndar på läkningen. Använd mjölk på trasiga bröstvårtor

• Katharina

Jag fick inte heller någon ordning på aventis pumpen. Om jag pumpade samtidigt som jag ammade så kunde jag ibland ha tur att fylla en flaska. Men pumpade jag enbart så fick jag bara ut några ml.

• Katharina

MammaMaj: Fyyy, varför kläcker de ur sig sånna dunheter? Som om smärtan skulle försvinna bara för att du står ut med den? Om du vill amma länge ska det vara så jämt då hade tanten tänkt?

Jag tycker du kämpar bra Kram

• Katharina

mammamaj: usch vad du får stå ut med. Men stockningen går ju snabbt över om du vilar och tar det lugnt

• Katharina

Låter som att det kan vara svamp kvar...

Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)