• Maya

Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)

Hej! Undrar om någon har erfarenhet av infekion i bröstet och hur det isåfall artade sig. Själv började min amning med att lilltjejen låg lite fel vid bröstet så jag fick sår på bröstvårtorna, efter hjälp av sjukhuset så började det läka och tjejen ammar rätt. Problemet är att jag har fått så fruktansvärt ont i det ena bröstet. Det andra gör inte ont längre, utom lite grann precis när hon börjar suga (pga såret kanske) men det andra gör fasansfullt ont, inte bara i början utan hela tiden hon ammar. Jag fixar med nöd och näppe att amma henne på det bröstet för det gör SÅ fasansfullt ont att jag får tårar i ögonen. Bröstvårtan på det bröstet är jätteöm och ser röd, lite svullen och irriterad ut. Funderar på om det kan vara så att jag fått in bakterier i bröstet iom såren och att det orsakat en infektion. Har läst att ihållande smärta under amningen kan vara en infektion..

Någon som har råd eller erfarenhet, berätta gärna. Jag är desperat!

• Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)
  • Katharina

När bröstvårtorna är fuktiga av bröstmjölk är dte däremot ingen fara utan bara bra eftersom mjölken innehåller ett medel som skyndar på läkningen. Använd mjölk på trasiga bröstvårtor

• lupus

Hur har det gått TS? Var själv i samma sits när vår son var liten. De första tre månaderna hade jag ont från och till vid amning. Ibland så ont att jag grät. Hur otroligt det än kan låta gjorde det mer ont vid amning än vad det hade gjort vid förlossningen. (Försökte tom profylaxanda mig igenom en amning någon gång). Bröstvårtorna såg fina ut så jag misstänkte aldrig att jag kunde ha en infektion. Påpekade smärtorna hos BVC, men de trodde att vår son hade fel tag. Bröstmjölken rann inte till i början så vi fick komplettera med ersättning. Min egen teori är att smärtorna fördröjde att mjölken rann till. Till slut fick jag svampdödande medel hos BVC och sakta blev det bättre. Nu ammar jag fortfarande (sonen är 10 månader) helt utan smärta och det är helt underbart. Jag tror inte att folk som inte har haft infektioner i brösten kan förstå smärtan som det orsakar. Jag är så avundsjuk på dem som har kunnat amma direkt utan problem. Hoppas att det löser sig för dig!

• mammamaj

ammade nyss... plockade fram amningsnapparna som vi använde den första en och en halv månaden... har varit emot att använda den igen eftersom att det var så svårt att sluta med den.... men då fick jag ju denhär skiten istället.
    Men hur som helst så gick det ganska bra!! *peppar peppar*
    kanske ska prova med dem igen då istället för att sitta å jäklas med dåliga pumpar....

• mammamaj

jaha då går penicillinkuren ut i dag då.... vad göra nu?? det känns ju bättre men amma fullt går inte.

*ringer i morgon... (varför göra något idag som man kan göra imorgon??)

• AMO

hej mammamaj

har varit med om precis samma sak, hade två bakterier som kom in via sår på bröstvårtorna, gjorde jätteont att amma, tårarna sprutade, fick antibiotika omgång efter omgång. De tog odling på mig två dagar efter avslutad kur och alla ggr fanns det bakterier i tillväxt. Jag kan amma fr vänster med pumpar och ger på flaska fr höger. Det fungerar bra för mig.

på mig tog de odling dels på mjölken som jag fick pumpa ur på amningsmottagningen samt med " tops" på bröstvårtan.

ring imorgon och LYCKA TILL!

• mammamaj

såren ser fina ut nu å vårtorna är så gott som hela... amningen funkar om han inte får snutta förlänge efter att han ätit... det är då jag får ondare i bröstet än om han bara äter, känns som jag blir heltom...

äh nu ska vi få ordning på den här skiten!!!
    får förhoppningsvis en bättre pump i veckan, avent isis istället för apotekets skitrör...

• Maya

Hej hej. För mig funkade den dyra avent isis pumpen inte alls bra. Fick knappt ut någonting. Vill bara lägga in en liten varning, den är inte så bra som sitt rykte och definitivt inte värd 500 spänn. För mig funkar apotekets "rör" bäst, men det är väl olika kanske..

• mammamaj

fick inte pumpen.... men det kanske är lika så bra nu när amningen funkar helt ok (fast lite ont är ju kvar...) försöker att amma å inte pumpa... å de få gånger jag pumpar duger väl skitröret från apoteket då!

• Katharina

Jag fick inte heller någon ordning på aventis pumpen. Om jag pumpade samtidigt som jag ammade så kunde jag ibland ha tur att fylla en flaska. Men pumpade jag enbart så fick jag bara ut några ml.

Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)