• Netha85

Mamma födda 85

Hej! Va många nya vi blivit här i tråden.. :) Välkomna allihopa!
    Kom hem från Öland igår efter en skön liten semester..

Idag har det vart full rulle, övertalade sambon att prova bilstolen idag så det har jag fått gjort, sen har vi vart hemma hos nga kompisar o planerat lite för Ullaredsresan den 29/7.. Är det något speciellt som är bra att köpa där nere??

Är ju första barnet så jag har ju ingenting hemma typ.. :P

Ang om vi är unga mödrar så tycker jag att vi är det.. Men det är en positiv grej, eftersom vi oftast ännu inte byggt upp någon karriär så tror jag vi kommer ha mer tid för våra barn när de kommer upp i skolåldern.. Vet själv hur det var att komma upp i mellanstadiet o behöva ha hjälp med läxorna, hade ingen mamma eller pappa hemma förrän vid 19tiden på kvällen o då skulle det fixas mat osv.. Sån förälder vill iaf inte jag vara till mitt barn sen utan jag vill kunna ägna eftermiddagen åt familjen, hjälpa till med läxor, leka osv.. Tror faktiskt att vi många gånger klarar det lättare än t.ex. en 30åring som får första då..

Men givetvis finns det exempel på de föräldrar som orkar o kan ägna sig åt familjen när de är 30 + vid första barnet med och absolut att det finns de 25 - som är hemska som föräldrar pga att de inte har psyket att klara av föräldrarollen.

• Netha85
    liebespuppe skrev 2009-07-16 22:03:23 följande:
    Det du skulle kunna handla är deras napphållare - gärna flera st då det är bra med massor med nappar och barn spottar gärna dem bara rakt ut i luften, nappflaskeställ - där man hänger upp flaskor på tork. Deras märke heter ju BabyBoom, säljs flitigt på Tradera :)Deras amningsbehåaar skall vara populära.Lekmattor eller lite tjockare filtar att ha på golvet är ju bra.Det beror också på hur mkt grejer du vill ha hemma.Du kan ju kolla på babygym, hoppgunga och lådor till leksaksförvaring.Jag ska iaf kolla efter detta. Ska också åka nu i slutet av juli..
    Tack för tipsen.. :) AmningsBHar får jag nog hoppa över såvida de inte har strl som 85 F eller uppåt.. Har använt mig av 85 E sen april o de börjar bli försmå nu.. :( Orkar inte ha större bröst eg men eftersom jag vet att det är för mitt barn så kan jag leva med det tror jag.
  • Netha85
    liebespuppe skrev 2009-07-17 10:20:03 följande:
    Säg inte för mkt :) Men om man ha så pass stora tuttar så kanske det är bäst att köpa en ordentligt BH i en bättre butik. Så du får det stöd du och din rygg behöver..Heheh.. min son var inte generös mot mig, mina växte kanske en halv kupstorlek och sedan ville han inte ha innehållet så det försvann ju illa kvickt.
    Köper mina Bhar på twilfit ist.. Passar på när det är rea. :P
    Köpte tre st amningsBHar i april på vårrean, alla tre för under 300 kr ist för 1 vanlig BH för 500 kr. Så dem har jag använt nu under graviditeten eftersom de var så billiga.. Det är ju skönare att ha 3 st amningsBHar ist för en vanlig BH..

Hoppas min liten vill ha innehållet annars har ju det inte vart värt besväret med brösten iaf, men sambon har ju vart helnöjd i några månader. {#lang_emotions_wink}
  • Netha85
    Anki85 skrev 2009-07-18 14:40:03 följande:
    vad kul med så många nya jag har inte fått så mkt komentarer på min ålder när jag skaffade första barnet då skulle jag fylla 22år, men man märker folks blickar nu när man väntar 4e barnet och "bara" är 24 plus att de andra inte är så stora än. (son född april07, tvillingtjejer födda juli 08)folks komentarer i allmänthet är "gör ni inget annat än skaffar barn" och nja det kan jag väl hålla med om att sambon bara behöver titta på mig så är jag gravid.. det värsta tycker jag är att folk verkar tro att man skaffar barn för att slippa skaffa jobb/utbilda sig.sj så gick jag klartgymnasiet 04, började på högskola, läste 1½år.nu läser jag distans kurser på kvällarna och har precis avklarat cancerbiologi och i höst blir det molekylär och cellulär immunologi och kemi.för nästa höst planerar jag att börja läsa på allvar igen.
    Tänk om alla hade så lätt att bli gravid, då skulle det ju vara übersvårt att få dagisplats o skolerna skulle ju inte kunna ta emot alla barn.. Men däremot skulle nog inte finanskrisen finnas eftersom barnfamiljer är ju den största gruppen som håller upp världen nu eftersom det är ju vi som MÅSTE handla mycket mat för att alla ska få mätta magar, det är ju VI som måste handla kläder (nya som secondhand) för att barnen växer ur osv.osv.

Men det är jättekul att läsa att du göra allt för att kunna göra karriär med småbarn hemma. Dessvärre finns det ju dem som skaffar många barn för att slippa jobb/skola och det är ju dem som gör att många ser "ner" på er som väljer fler barn än 3 och faktiskt jobbar/pluggar och försöker klara er framåt i karriären.

En stor eloge till er som faktiskt klarar av båda delarna, många barn + karriär. Ni gör ju allt ni kan sen att arb.marknaden ser ut som den gör kan inte vi göra något åt mer än att söka, söka o åter söka nya jobb.
  • Netha85

Mamma Hampus: Idag har det jobbats.. :) Kom lite lite regnstänk på eftermiddagen men annars har det vart uppehåll hela dagen dock väldigt väldigt blåsigt nu på em/kvällen..

• Netha85

Usch fy o blä, nu har regnet kommit till Motala.. :(
    Det är inge roligt att jobba när det regnar eftersom alla som står i "stadshamnar" står ju kvar, de flyttar inte på sig vilket innebär att det kommer inte speciellt mycket båtar till Motala idag. ::(

• Netha85
    Lizzyzz skrev 2009-07-20 18:19:08 följande:
    gah.. att folk inte bara kan sköta sig själva???Fast folk får gärna tycka vad dem vill, tänker ju inte direkt skita i skaffa barn för någon annan inte tycer de e "normalt" heh..Jo har 11 månader mellan mina äldsta barn, nu har jag tur att både min moster och min mamma har samma ålder mellan barn så de tyckte inte de va "konstigt" men ja.. nog tror ja dom tyckte ja va lite för ung för ett till barn så tätt.. Men vad jag vet så har min mamma aldrig tvivlat på mig som förälder så.. de är ju skönt.Mamma väntar sitt 19e barnbarn... (alltså min i november) och 4 av dessa 19 är födda/blir födda i år.. hehe de blir sjukt kul!
    Oj, 19 barnbarn? Din mamma måste ha fått barn rätt tidigt hon med va?
  • Netha85
    Lizzyzz skrev 2009-07-21 08:50:12 följande:
    Mamma var 19 när hon fick sin första.. (mamma är 57 nu) Idag ska vi till badhuset med hela familjen, ser ut som jag planerat bra eftersom de spöregnar här.. heeh
    Hur gammal är hennes äldsta barnbarn då? Vad tyckte hon om att bli mormor i ung ålder? Min mamma höll på att få panik när vi berätta att vi ska ha liten i sept.. Hon blir 52 iår.
  • Netha85
    Lizzyzz skrev 2009-07-21 16:59:52 följande:
    haha.. vågar ja säga de?mitt äldsta syskon barn är 19.. min lillebror är 18!!så med andra ord.. min lillebror var morbror när han föddes :PNej mamma ser nog inte på frasen "mormor" som nått hemskt.. hehedock tycker ja farmor låter "äldre" än mormor...
    Varför inte våga säga det?
    Sambon var bara 5 när han vart morbror, min svärmor var strax under 40 när hon vart mormor första gången så det finns i min släkt med.. :P

Nja, tror det är de att min mamma inte riktigt kände sig redo att bli mormor än, nu längtar hon som tusan o ber om veckobilder o vill veta hur det gick hos BM osv.. Vi försöker involvera mina föräldrar o syskon lika mycket som sambons, men det är lite svårare eftersom de bor 30 mil bort.. :( Men mamma o mina syskon har fått respons av liten, pappa har inte riktigt velat känna på magen.. Han längtar mer till när han kan busa med liten ordentligt så den skrattar o inte bara sparkar genom magen.. :P
  • Netha85
    Lizzyzz skrev 2009-07-21 17:12:33 följande:
    den jag har i magen blir ju min sambos första barn.. och även hans mammas första barnbarn.. så ska bli intressant att se hur det blir på den fronten.. För ja vet ju redan hur min "familj" reagerar vid födslar och sånt.. men är ju alltid lite annorluda vid första barnbarnet/syskon barnet..
    Jo din familj har ju lite mer erfarenhet men det kommer nog gå bra.. :)
    På min sambos familj så blir det en av de sista barnbarnen, vi har sagt att vi vill ha två barn om vi har den turen att kunna bli gravida igen sen om något år eller 2, o det blir mina svärföräldrars sista barnbarn då sambon är en sladdis..

Svärmor har nu 7 barnbarn (8de på väg) och 4 barnbarnsbarn.. Fyller 65 i dec...
Svar på tråden Mamma födda 85