Inlägg från: FixarFrasse |Visa alla inlägg
  • FixarFrasse

Vad kommer dina barn INTE få hålla på med för idrott?

OM man nu bortser från kostnader och praktiska problem (t ex att det är 5 mil till närmsta simhall) anser jag att barnen ska få prova allt de tyckr verkar vara kul. Lite större barn och så småningom vuxna som är mest stimulerade av sina sporter är ofta de som testat mycket olika sporter, och så småningom på egen hand kommit fram till den som är roligast.
    Många vuxna gör nog misstag i stil med: "Pappa är fotbollskille; då skall Nisse också bli det"
    Det viktiga (för mig) är att ungarna hittar någon fysisk aktivitet de trivs med så att de inte sitter och fläskar framför spelkonsollerna (precis som många vuxna)

• FixarFrasse

lokisse: det är väl kanske mer troligt att talang OCH hårt arbete är en skön kombination, oavsett om det är idrott eller kanske t ex jobb?

• FixarFrasse

Sonjasessan: Du har helt rätt, det stora problemet är att klubbarna (av resursskäl) har alldeles för dåliga barn/ungdomstränare. Man fokuserar i många lag alldeles för tidigt på att vinna. I de yngsta serierna inom t ex fotboll får man inte heller räkna poäng, men hur många tränare räknar ändå inte, har själv hört många tränare säga något i stil med "Om vi hade räknat poäng hade vi lett serien o sv". Visst är det en kick att vinna och det kommer, problemet är bara att alldeles för många barn ledsnar för att det blir viktigt så tidigt. Här har klubbar och tränare ett stort ansvar att ta, men tyvärr är det en resursfråga.

• FixarFrasse

Ett kanske alldeles för seriöst inlägg från Frasse Surgubbe, men jag brinner lite för frågan:

Mycket fascinerande att läsa att så många föräldrar anser att den eller den sporten ska han/hon inte få hålla på med för att jag/vi som förälder/-ar tycker att det är så j-a tråkigt.

Det är nu mer än någonsin oerhört viktigt att stimulera barn till fysisk aktivitet så att de inte sitter och tjockar till sig framför datorerna och spelkonsollerna. Det borde vid det här laget vara känt av de flesta att personer med bra fysik också presterar bättre i t ex skolarbetet.
    Det är dömt att misslyckas att "tvinga" sitt barn att utöva någon idrott de inte själv tycker är kul, de kommer att sluta.
    Tycker grabben/tjejen att det är kul med t ex fotboll, se då för f-n till att stödja honom/henne. Följ med på träningarna även om du tycker att det är piss att stå i blåsten och regnet när din favoritsåpa går på TV. Stå i kiosken, sälj lotterna och allt annat som behövs för att klubben ska överleva, än om du lider. Det är ditt barn du ska hjälpa - inte du själv som ska tycka att det är kul (sedan är det ju ett plus ifall man faktiskt själv kan lära sig att tycka det är kul)

Det finns massor av skäl att inte låta sitt barn träna en viss idrott/ i en viss klubb, t ex dåliga tränare, för långt avstånd, ekonomi eller vad det nu kan vara men Fan inte bara för att "jag tycker att det är tråkigt med fotboll/hockey/orientering" eller vad det nu är.

När ungarna ska välja inriktning på utbildning (vilket ju redan sker i grundskolan) och tycker att språk är det roligaste som finns - kommer ni då också att pusha för matten istället eftersom ni själv tycker att det är så mycket roligare?

Nej, tänk på att idrotten inte är några timmars lek och tidsfördriv, den är livsviktig för era barns hälsa och utveckling!! Stöd dem i det de trivs med!

• FixarFrasse

Karl Fazer skrev 2009-07-12 13:25:12 följande:

antar att du vissa andra inte ens har orkat läsa hela TS och det säger väl en del. Sista meningen!!!
    I högsta grad! Det var därför jag inledde som jag gjorde med att betona att detta var ett seriöst inlägg. Men som många andra trådar har den ju utvecklats till såväl seriösa som mindre seriösa diskussioner i densamma.
  • FixarFrasse

Karl Fazer skrev 2009-07-12 13:40:15 följande:

Tror inte det på allvar är så många föräldrar som skulle förbjuda sina barn att utöva vissa idrotter. Och jag tror att alla fattar att det är bra att röra på sig.
    Så bra!

Then I'll rest my case.
  • FixarFrasse

Karl Fazer skrev 2009-07-12 13:52:23 följande:

Fixarfrasse: vad bra Då kanske vi kan få veta om du har några hatsporter då?
    ....hmmm skulle väl vara någon snobbsport där man är lika fin och proper efter utövandet som innan. Välj själv en i högen!

Man ska vara skitig, svettig, blodig (nåja) och utmattad efter passet!
  • FixarFrasse

Karl Fazer skrev 2009-07-12 14:01:26 följande:

Golf är det ändå jag kan komma på. Fast undrar om man inte kan bli lite svettig av det också?
    Hint: Kolla in Jan Brink... När kröp han in i duschen senast?
  • FixarFrasse

Karl Fazer skrev 2009-07-12 14:11:04 följande:

Haha, du ser ju bara honom "uppträda" under fem minuters dressyrpass. Hur svettig och smutsig tror du han blir efter att ha tränat ett antal hästar, ridit in någon unghäst etc. Är nog få sporter som kräver så mycket styrka, och som man blir så svettig av som att hålla på med hästar.
    Men det är ju ditt fel! Du lurade mig att bli oseriös!
  • FixarFrasse
    Suedehead skrev 2009-07-14 17:30:33 följande:
    Hela poängen med dressyr är att göra så mycket som möjligt och se så oberörd ut som möjligt när man gör det (i väldigt grova drag... ) och det är Jan Brink väääldigt bra på! Du skulle inte vilja lukta under mina armar efter ett dressyrpass...
    Jag troor dig! Du luktar väl bara häst!
  • FixarFrasse

Nightfall Faerie skrev 2009-07-14 18:26:20 följande:

Men Frasse, jag lovar, om min son vill spela AFL så tänker jag säga ifrån. Det är fan livsfarligt. Jag skulle säga nej till base jumping också.
    OK! Jag köper det!
    Det enda jag har lite jobbigt med är när föräldrar inte vill att barnet skall hålla på med något för att föräldern tycker att det är tråkigt. Men man ska ju känna sig komfortabel med att det inte är farligt (då menar jag inte farligt typ få en spark på ankeln)
  • FixarFrasse

Nightfall Faerie skrev 2009-07-14 18:45:13 följande:

Haha, om det bara är tråkigt så skickar jag maken .
    Klokt trick; den har jag gått på många gånger!
  • FixarFrasse
    Wilowa skrev 2009-07-14 18:50:44 följande:
    Jag tycker att det är värre när föräldern vill att barnet ska hålla på med en sport och barnet inte är värst intresserad. Vi har ett sådant fall i sonens hockeylag och det är tragiskt att se!
    Håller med dig till 100%! Det är barnets val som är viktigt annars kommer det inte att bli bra på sikt
  • FixarFrasse
    Silverkatten06 skrev 2009-07-15 22:11:16 följande:
    Alltså egentligen håller jag med dig i sak, men jag skulle faktiskt inte stå ut med att tvingas titta på balett-träningar och balett-föreställningar och dessutom vara tvungen att låtsas intresserad. Då skulle jag förlora förståndet på riktigt tror jag och det kan det ju aldrig vara värt
    Haha, ungefär som när barnen gick på dagis och man fick kolla på ett uselt luciatåg med 12 falsksjungande lucior? Och man övertygande hävdar att det var jäääättebra!
    Vem har sagt att det ska vara lätt att vara förälder?
  • FixarFrasse
    Silverkatten06 skrev 2009-07-15 22:31:39 följande:
    Ingen, men ingen har väl sagt att man måste genomgå tortyr heller?
    Tja... visst är det periodisk tortyr..?
Svar på tråden Vad kommer dina barn INTE få hålla på med för idrott?