Ett kanske alldeles för seriöst inlägg från Frasse Surgubbe, men jag brinner lite för frågan:
Mycket fascinerande att läsa att så många föräldrar anser att den eller den sporten ska han/hon inte få hålla på med för att jag/vi som förälder/-ar tycker att det är så j-a tråkigt.
Det är nu mer än någonsin oerhört viktigt att stimulera barn till fysisk aktivitet så att de inte sitter och tjockar till sig framför datorerna och spelkonsollerna. Det borde vid det här laget vara känt av de flesta att personer med bra fysik också presterar bättre i t ex skolarbetet.
Det är dömt att misslyckas att "tvinga" sitt barn att utöva någon idrott de inte själv tycker är kul, de kommer att sluta.
Tycker grabben/tjejen att det är kul med t ex fotboll, se då för f-n till att stödja honom/henne. Följ med på träningarna även om du tycker att det är piss att stå i blåsten och regnet när din favoritsåpa går på TV. Stå i kiosken, sälj lotterna och allt annat som behövs för att klubben ska överleva, än om du lider. Det är ditt barn du ska hjälpa - inte du själv som ska tycka att det är kul (sedan är det ju ett plus ifall man faktiskt själv kan lära sig att tycka det är kul)
Det finns massor av skäl att inte låta sitt barn träna en viss idrott/ i en viss klubb, t ex dåliga tränare, för långt avstånd, ekonomi eller vad det nu kan vara men Fan inte bara för att "jag tycker att det är tråkigt med fotboll/hockey/orientering" eller vad det nu är.
När ungarna ska välja inriktning på utbildning (vilket ju redan sker i grundskolan) och tycker att språk är det roligaste som finns - kommer ni då också att pusha för matten istället eftersom ni själv tycker att det är så mycket roligare?
Nej, tänk på att idrotten inte är några timmars lek och tidsfördriv, den är livsviktig för era barns hälsa och utveckling!! Stöd dem i det de trivs med!