Fritidsmamman skrev 2018-09-25 10:34:56 följande:
Skämt åsido. Vad jag menar är att självförsvarskurser varken hjälper nu, eller i framtiden (än mindre i framtiden).
Överfallsvåldtäkter (som visserligen är relativt sällsynta) har inte många chans att parera. Är du på marken redan så står du inte emot mycket som kvinna, med en stor tung man över dig. - Chocken och förödmjukelsen kan man heller aldrig förbereda sig på. Det är inte samma irl som på träning.
Sedan är det ju bra att röra på sig - men om barnet inte vill gå, så borde det få sluta. Det kommer varken ge till eller från.
De flesta våldtäkter sker med en, för offret, känd förövare. Oftast på nån fest med alkohol involverad. Då har man inte heller så mycket nytta av sin kampsport (särskilt inte om man är tränad i Sverige - det är ju inte kampsport som den bör vara, utan snarare "kampkonst").
Lär henne istället att hålla sig till rätt folk, bort från alkohol/droger, "stopp min kropp", ha koll på umgänget, sätt henne i en sport där lag/klubbkamrater umgås varje dag i klubbstugan (istället för att ränna på stan) osv.
Allt det där ska göras när hon är lite äldre (fyller 8 i november). Framför allt är denna träningen just för träningens skull (och för att hon tycker att det är kul - än så länge i alla fall). Jag ska aldrig tvinga henne att hålla på med sport som hon inte vill.
Nu minns jag inte om jag skrev det - hon går just nu på krav maga. Det är endast självförsvar - ingen kampsport (eller som du rätt skriver "kampkonst"). Enkla knepp som man ska kunna just i de fall om motståndare är större och starkare än dig. Just för att få för vana att skrika på hjälp och sparka i skrevet om man blir överfallen istället av att bli panikslagen och förlamad.
De gör väldigt bra övningar/lek som är verklighetsbaserade så att säga som kanske kan hjälpa att reagera först och tänka sen.
Som sagt - det kan hjälpa lite mer än att inte göra/försöka nånting.