Inlägg från: Fritidsmamman |Visa alla inlägg
  • Fritidsmamman

Vad kommer dina barn INTE få hålla på med för idrott?

Skriver under på hockey och ridning. Avfärdar även fotboll och kampsporter.

• Fritidsmamman
    brallison skrev 2018-09-24 10:36:21 följande:

Fotboll och hockey (för en tjej) samt ridning (i alla fall än så länge - vet inte hur mycket jobb som det innehåller för oss föräldrar). Men hon går nu på självförsvar (just självförsvar och inte kampsport) - det, tycker jag, är livsviktigt i dagens samhälle.

Vad ska lite sparkar och slag hjälpa i dagens samhälle, när alla våldsmänniskor bär skarpladdade vapen!?
  • Fritidsmamman

P

brallison skrev 2018-09-25 08:50:22 följande:

Tja, det är väl bättre att kunna försöka göra nåt än att bara låta bli. Eller? Och det är inte alls alla våldmänniskor som har vapen - som tur är det fortfarande inte så ennkelt att köpa det i Sverige. Knivar och sånt - absolut, men det är just där kommer in självfösvaret.

Enl. brottsstatistik så utförs flest våldsbrott med skarpladdade vapen. Det är även pistoler som de flesta bär på, därefter knoghjärn, sedan kommer kniv, vässade nycklar/verktyg, tårgas, osv ner i listan.

Bättre att lära sig springa fort i sicksackrörelser.
  • Fritidsmamman
    brallison skrev 2018-09-25 10:25:36 följande:

Springa (och skrika högt) lär de sig också

Skämt åsido. Vad jag menar är att självförsvarskurser varken hjälper nu, eller i framtiden (än mindre i framtiden).

Överfallsvåldtäkter (som visserligen är relativt sällsynta) har inte många chans att parera. Är du på marken redan så står du inte emot mycket som kvinna, med en stor tung man över dig. - Chocken och förödmjukelsen kan man heller aldrig förbereda sig på. Det är inte samma irl som på träning.

Sedan är det ju bra att röra på sig - men om barnet inte vill gå, så borde det få sluta. Det kommer varken ge till eller från.

De flesta våldtäkter sker med en, för offret, känd förövare. Oftast på nån fest med alkohol involverad. Då har man inte heller så mycket nytta av sin kampsport (särskilt inte om man är tränad i Sverige - det är ju inte kampsport som den bör vara, utan snarare "kampkonst").

Lär henne istället att hålla sig till rätt folk, bort från alkohol/droger, "stopp min kropp", ha koll på umgänget, sätt henne i en sport där lag/klubbkamrater umgås varje dag i klubbstugan (istället för att ränna på stan) osv.
  • Fritidsmamman
    isolande skrev 2018-09-25 10:52:07 följande:

Haha, jag MÅSTE bara kommentera att du tror att hästsport (och motorsport) inte är fysiska aktiviteter! Har du någonsin ridit själv (snabbare än skritt) eller kört motocross? Förmodligen inte, då hade du vetat att båda sporterna kräver väldigt mycket fysik.

Att det är dyra sporter har du däremot rätt i

Helt sant! Kräver extremt god fysik!

Men det är dyrt och farligt. Och trist. ;P Men det är ju en smaksak.
  • Fritidsmamman
    Sandraberg skrev 2018-09-25 12:09:44 följande:

Jag kanske har försommar men jag tror ändå att träningspass i fotboll är mer fysiskt ansträngande än ett träningspass till häst.

Förstår att man inte bara sitter och åker runt på hästen :)

Det finns inte en enda tjock crossförare i världen, som kört länge på hög nivå.
  • Fritidsmamman

Är anti ridning också pga att jag är anti djurhållning. Tycker inte att djurhållning, från hamster i bur till häst i stall, är särskilt humant.

Men vill man lära sina barn att det är okej att stänga in djur och bestämma över de, så fine!

Svar på tråden Vad kommer dina barn INTE få hålla på med för idrott?