• Zahcro

Ni som cyklar UTAN hjälm! skäms...

Hej.....
    I dag blev jag så pist off när jag gick till dagis.. Varje dag ser jag mammor o pappor cykla med sina barn o varje gång blir jag jätte irriterad på att föräldrarna inte har hjälm...

men i dag var det värre.. En pappa cyklade med sina 2 döttrar en som var ca 5år på en egen cykel bakom o en som kanske är runt 3-4år på cykel stolen bakom pappan. Den stora flickan hade hjälm Men inte den lilla bara en hatt pappan hade inte heller ngn hjälm. Han cyklade ett par tag sen kollade han bak för att se hur det går med stor tjejen o när han tittade fram så vinglade han till eftersom han kommit för långt ut i vägen. Hade han ramlat så kunde ju lill flickan skadat sig rejält o pappan förstårs.. uscha.. jag blir så arg..

Det är som att föräldrarna tror att i fall de ramlar med cykel så kommer inte "jag" skada mig jag behöver inte hjälm eller jag kommer inte ramla jag KAN cykla. Så dyrt är det inte att skydda sina barns mamma eller pappa...

Ni som cyklar utan hjälm!!! ta åt er!
    Tänk er "mamma cyklar med sina två barn mamman utan hjälm barnen med. mamman väldter o får hjärnblödning/spräcker skallen/osv osv mamman dör!!!! o kvar är barnen.."

Är det inte lag på att ha hjälm föresten?

Jag har cyklat utan hjälm en gång , från när jag var liten kommer jag inte i håg, och då välte jag o landade på huvudet fick sår lite varstans. o min nya cykel blev trasig.

va tvungen o skriva av mig....
    Använd hjälm!!!

• Svar på tråden Ni som cyklar UTAN hjälm! skäms...
  • annca

Nu kommer jag att idiotförklaras av många:
    Använder inte hjälm.
    Skäms *inte*.

Självklart ska Mathilda ha hjälm när hon börjar cykla då barn har så dålig balans och simultankapacitet, men nej, jag tänker faktiskt inte ta på mig en sådan. Har prövat en gång och det gör jag aldrig om för fy faaaaan vilken huvudvärk jag fick. Jag som inte ens kan ha vanlig mössa utan att få huvudvärk. Så att köra moped eller motorcykel har aldrig varit ett altrnativ för mig. Åker inte skidor utför, och gympalektionerna när man skulle åka skridskor var en enda stor plåga.

Så har jag min personliga statistik med mig - har ramlat *en* gång de senaste 17 åren(sår i handen och på knäet), och det är inte att jag inte cyklar mycket. Sedan jag började högstadiet varje dag under den någolunda varma delen av året, och sedan jag började universitetet 91 så gott som varje dag året om - vinter som sommar. Har aldrig, ens när jag var liten och lärde mig cykla, slagit i huvudet det minsta lilla. Säger inte att jag aldrig kommer att göra det, men känns faktiskt mindre troligt...

Blir det hjälmlag för vuxna, ett förmynderi jag innerligt hoppas att vi slipper, ställer jag cykeln.

Att jämföra cykelhjälm med bilbälte håller inte - har du inte bältet kan du allvarligt skada andra i bilen. Har du ingen hjälm är det bara dig själv du skadar. (Ok, psykiskt lidande räknar jag inte in.)
    Gör av med sjukhusresurser som kunde användas bättre - ja, där kan man dock ha en poäng.

Kritiserar inte någon som har hjälm. Tvärtom. Det är jättebra. Stor tumme upp för er! Men tvinga inte mig eller någon annan myndig person.

Men jag har dock sett en hel del som verkar tro att bara för att man har hjälm behöver man inte ta hänsyn till trafikregler eller andra trafikanter. Och som verkar tro att bara för att man har hjälm kan man inte skada sig - du bryter lika lätt benet ändå. Och ännu värre - föräldrar som verkar resonera som så att bara för att barnet har hjälm behöver han/hon inte lära sig att man kör på höger sida, man ser sig för, etc.
    DE borde ha på moppe med besked.

• Zahcro

annca-- de va långt tycker det är väldigt synd att du "inte kan" använda hjälm.. Men eftersom det inte är lag så är det upp till var o en..

Man jag kan inte förstå att man utsätter sif för den faran..

cyklister borde skaffa ett cykel körkort (vissa i alla fall) innan de får köra i trafiken vissa är livsfarliga!

• ahlcec

Bebis - Tja.. det är ju pinsamt för att det ser fult ut. Iallafall tror jag det är min förklaring. Jag vill helst vara snygg hela tiden, när jag sover också.

Här i Hbg är det supervanligt, nästan alla har hjälm. Men å andra sidan är ju inte de som har hjälm huvudpersoner i mitt liv - det är ju jag.

• LyckaJones

Tur att man är ganska så ful även utan hjälm så man slipper tänka på att vara snygg *S*

• kobra

Jag tycker det är lite skillnad på vart man cyklar ochså, ska jag cykla på en trafikerad väg skulle hjälm på direkt men när jag ska cykla till ex min syrra, så tar jag en gångväg/cykelväg och är framme på en minut cirkus, då ids jag inte ta nån hjälm

• Leah1

skyldig..... i 29 år har jag inte haft cykelhjälm, så nu glömmer jag den ibland... har den iallafall med om jag cyklar långt, dock inte fram och tillbaks till dagis

• vanilla

*Skäms* Jag har önskat mig en hjälm och ställt cykeln tills dess att jag får en.

• Adrians mamma

Håller helt med dig Annca!

• Anonym (mamma till 2)

Detta va ett bra inlägg, lyfter de lite eftersom man fortfarande ser många utan hjälm...

• mammabitch
    trollungar skrev 2005-09-14 09:51:09 följande:

ja hur ska man kunna säga till sina barn att ha hjälm pga att det är farligt att cyckla uten hjälm men sne ska vi mammor och pappaor inte ha det??!! är det inte farligt frö,oss oxå att ramla/krocka med cyckeln????

Inte alls svårt. Man förklarar att "lagen säger att alla upp till 15 ska ha hjälm och man följer lagen även om man inte gillar vad lagen säger. Så fungerar ett civiliserat samhälle".

• mammabitch

Och det var attityder som i TS som bidrog till att jag totalvägrar att använda hjälm även om jag kan se risker och nytta. Låt vuxna människor fatta sina egna (lagliga)  beslut på gott och ont!

• Konny Leggins
    mammabitch skrev 2024-11-08 08:10:34 följande:

Och det var attityder som i TS som bidrog till att jag totalvägrar att använda hjälm även om jag kan se risker och nytta. Låt vuxna människor fatta sina egna (lagliga)  beslut på gott och ont!

Exakt så känner jag också. 
  • Anonym (Skalman)

Jag har hängt upp min demolerade hjälm på jobbet. Nu använder de som får se den hjälm eller säger att de ska börja. Grejen är den att jag gick i backen i knapp jogghastighet då jag tvärnitade för en hund som tvärt bestämde sig för att byta färdriktning. Så för mig blev skillnaden mellan att skriva här eller bli omskriven den där frisyrtillplattande plastbiten. 

• Anonym (mamma till 2)
    Anonym (Skalman) skrev 2024-11-08 08:32:21 följande:

Jag har hängt upp min demolerade hjälm på jobbet. Nu använder de som får se den hjälm eller säger att de ska börja. Grejen är den att jag gick i backen i knapp jogghastighet då jag tvärnitade för en hund som tvärt bestämde sig för att byta färdriktning. Så för mig blev skillnaden mellan att skriva här eller bli omskriven den där frisyrtillplattande plastbiten. 

Ojdå, bra med hjälm. Finns de bild på den hjälmen ?
  • Anonym (mamma till 2)
    Anonym (Skalman) skrev 2024-11-08 08:32:21 följande:

?
Svar på tråden Ni som cyklar UTAN hjälm! skäms...