• Mammina

Min 3-åring vill inte bajsa.

Han håller emot allt han kan för att bajset inte ska komma ut. Vi började med potträning i somras och att kissa funkar jättebra. Han vill inte använda potta, toalett eller blöja utan vill inte att bajset ska komma ut. Vi ger honom laktulos varje dag. Någon som känner igen sig eller någon som har något gott råd att ge. Han lider verkligen stackarn, till slut kommer det ut men efter flera dagars vånda.

• Svar på tråden Min 3-åring vill inte bajsa.
  • Radharani

Distrahera med en bok, bajsa tillsammans eller sitt och kram oom honom när han sitter på toa. det gjorde jag när vi hade en sån, kortvarig men ändå, period och det hjälpte. Lycka till!!

• mandismammma

hej
    känner med dej o din son ...verkligen. min dotter var likadan o jag trodde att livet skulle vara så för alltid. man känner sej så maktlös o ängestfull varje gång det är dags att bajsa, håller reda på dagarna , när var det hon bajsade sist, . hur klyshigt det än är så det ger med sej. gav vår dotter det mesta som man kan ge inklusive laktulos plommon mm mm mm . men hon knep igen, till slut fick vi tvinga i henne lavemang o hon grät jag grät men det var enda sättet, första gången fick hon ett o det funkade men hon fortsatte knipa, nästa gång blev det 2!! lavemang hur det nu gick till innan hon resolut bajsade ner hela sej inklusive golv o vägg, det sprutade ur stackaren! då släppte det!!
    efter de sa hon: mamma nu kan jag bajsa...det var som hon kom på att man måste släppa ut bajset o inte knipa. men hus som helst det kommer att lösa sej, men det är hårt jobb...lycka till o gör allt för att hjälpa din son , amandasmamma

• Hemlighet

Min lilla syster hade så när hon var i 3 års åldern. Hon vägrade bajsa överhuvund taget.
    Vi fick gå upp till sjukhuset så hon kunde få ett microlax så hon kunde tömma tarmen.
    Tror problemet var löst sen, hon ville inte ha ett micro igen:-/

• LeonsmammaJessica
    Mammina skrev 2009-09-13 19:46:09 följande:
    Han håller emot allt han kan för att bajset inte ska komma ut. Vi började med potträning i somras och att kissa funkar jättebra. Han vill inte använda potta, toalett eller blöja utan vill inte att bajset ska komma ut. Vi ger honom laktulos varje dag. Någon som känner igen sig eller någon som har något gott råd att ge. Han lider verkligen stackarn, till slut kommer det ut men efter flera dagars vånda.
    min son var också rädd för det förut..jättejobbigt var det...magen var rund, hård och stor. Det började med en gång att han var jättehård i magen o han grät o skrek när han bajsade.. efter det blev han jätterädd...men jag började ge han ett päron om dagen sedan dess har vi aldrig haft problem med detta
  • mirrebarre

Ge frukt, katrinplomon, torkade aprikoser eller hallon. Det sätter fart på magen, och gör det lättare att bajsa.

• Stjärnstoft

Min dotter var rädd för "plumset" och vägrade bajsa.
    Så vi började lägga lite papper över vattnet och hon håller för öronen
    Vet inte om det kan hjälpa, men det hjälpte oss.
    Inte roligt när kidsen blir alldeles förstoppade för att de håller sig.
    Min tjej hade ont i magen jätteofta innan vi kom på den här lösningen.

• familjemamma

Hej!

Tyvärr är det många som lider av de.
    Vi fick ringa ett antal läkare innan vi fick hjälp.

Idag får han movicol ( 1 påse) i sin välling, varannan dag ( gör att de blir lite lösare i magen & inte får ont)

Detta säger dem att dem kommer över, men vet ej när.

Stackare, de känns i en, när dem har så ont.
    Vår son skrek varje gång & det behövde inte vara hårt :(

Vi tycker detta hjälper, finns på apoteket.

Hoppas de ger med sej

• Smillelina

Vi hade det exakt likadant för en tid sedan. Det höll i sig i ungefär 2-3 veckor var verkligen oerhört jobbigt psykiskt och fysiskt för både sonen och oss föräldrar. Det kommer att gå över! Se till att hålla bajset så smidigt soch mjukt som möjligt och försök att leva som vanligt i övrigt. bajset kommer ut tillslut och i vårt fall så fick man peppa och coacha när det var dags för att han verkligen skulle våga bajsa... jag gick under smeknamnet "bajscoachen" av min man haha... Men som sagt, mycket jobbigt men det kommer meed all sannolikhet att gå över... lycka till.

• jägermaister

Hej!
    Har oxå varit med om samma problem.
    Jättejobbigt. Varit in till sjukhus å fått lavemang.
    Har varit samma visa varje gång tills jag mutade med en present som var inslagen.
    La fram den när hon va nödig å sa att hon får öppna nöär hon bajsat. PLUMS sa de på en gång.
    Sen så har de funkat utan paket. Tror det är en spärr som måste övervinnas.
    Lycka till och stressa inte utan ta de me ro.

• miamoa

Har samma problem med min skrutt. Hon håller emot så fort det blir lite hårt, hon får plommon och dricker mycket vatten. Hon har fortfarande blöja så jag brukar smörja henne med lite barnolja och då går det inte att håla emot, det kommer ut lättare.

• stina73

Har exact samma situation som dig, min son går på lactulos sedan några månader tillbaka och nu har vi kommit så långt att han numera kan bajsa men bara hemma i ett speciellt hörn i hans rum, han måste ha blöja och jag måste hålla honom i handen. Nu när han bajsar varje dag så har han slutat vara förstoppad men hur länge ska man ha det så här????? Han är helt blöjfri dagtid i övrigt och kissar jättebra på pottan och toaletten. Bajs problemet fanns innan vi pottränade så det är inte orsakat av det. Han började bli förstoppad i mars och det började göra ont att bajsa, då blev det en ond spiral och han började vägra bajsa för att det gjorde ont osv.
    Det var hemskt, han kunde stå i timmar och bara gråta förtvivlat och försöka hålla inne bajsen.
    Nu är bajsen lös pga lactulosen men missar vi en enda dag så blir han hård igen.
    Han tagit en massa tester men det är inget fel på hans mage.
    Problemet är nu att han håller sig på dagis, hemma hos farmor osv. om vi bara kunde få honom att bajsa i blöjan vart han än är...

Skriv gärna till mig om du vill prata...vi verkar ju ha samma problem.

• Pyret10

Hej på er!

Ser att den här tråden är gammal, men kanske nån ändå får upp det här och kan återkoppla hur det har gått för er?

Vi har samma problem här hemma, en snart 3-åring som sedan några månader tillbaka håller sig och vägrar bajsa dagtid. Han får laktulos sen en lång tid tillbaka för att han inte ska bli helt förstoppad, vilket kanske hjälper att det blir lite lösare men ändå inte tillräckligt för att han inte ska kunna hålla emot. När han väl bajsar är det i blöjan på natten, och vid några tillfällen på pottan. I blöjan gör han ingenting dagtid sen ett halvår tillbaka.

Finns det något mer att göra? Hur vänder man den här onda cirkeln? Hur länge höll det i sig för era barn innan det vände?

• jennie30
    Pyret10 skrev 2014-06-04 20:40:47 följande:
    Hej på er!
    Ser att den här tråden är gammal, men kanske nån ändå får upp det här och kan återkoppla hur det har gått för er?
    Vi har samma problem här hemma, en snart 3-åring som sedan några månader tillbaka håller sig och vägrar bajsa dagtid. Han får laktulos sen en lång tid tillbaka för att han inte ska bli helt förstoppad, vilket kanske hjälper att det blir lite lösare men ändå inte tillräckligt för att han inte ska kunna hålla emot. När han väl bajsar är det i blöjan på natten, och vid några tillfällen på pottan. I blöjan gör han ingenting dagtid sen ett halvår tillbaka.
    Finns det något mer att göra? Hur vänder man den här onda cirkeln? Hur länge höll det i sig för era barn innan det vände?
    Vi har haft det just så med vår dotter som nu är 3.5 år. Helt plötsligt ville hon inte bajsa och höll sig hur länge som helst. Till slut fick hon så klart jätteont i magen!

Jag kontaktade då barnmottagningen så vi fick en tid för att ge klyx. Detta gavs under 3 dagar,samtidigt som vi gav Movicol. Detta fick vi sen upprepa vid några tillfällen då vår dotter fortsatte att inte vilja bajsa.

Allt som allt höll det i sig i ca 6 månader innan hon till slut slutade att knipa och kämpa emot när hon var bajsnödig.
    Nu går hon på toa minst en gång om dagen och gör nr 2 utan problem men får fortfarande Movicol för att förhindra förstoppning.

• konichiwa
    Pyret10 skrev 2014-06-04 20:40:47 följande:
    Hej på er!
    Säger som några andra - movicol! Då blir bajset en "bra" konsistens och de får svårt att hålla sig. 
  • Pyret10

Tack för svar. Jag ska kontakta BVC igen och se om vi kan få prova Movicol ist. Hoppas det vänder snart för vår lilla prins.

• isolande

En till som skriver under på Movicols förträfflighet Glad. Vi behandlade några månader tills det psykiska släppte, nu kan vi ge en påse ibland vid behov. Vår dotter är 3 nu, men hade som värst problem runt 1 ½-2 år.

• Pyret10

Ja det låter som nåt vi ska prova!! :) Ikväll har han iaf bajsat på pottan innan sängdags, glad kille och glada föräldrar :)

isolande skrev 2014-06-05 16:05:12 följande:
    En till som skriver under på Movicols förträfflighet . Vi behandlade några månader tills det psykiska släppte, nu kan vi ge en påse ibland vid behov. Vår dotter är 3 nu, men hade som värst problem runt 1 ½-2 år.

• Pyret10

Se till att få Movicol! Min son fick laktulos under nästan 1 års tid, utan större effekt. Sen när det blev total förstoppning och sjukhusbesök fick vi efter det utskrivet Movicol som han tar varje dag och hjälper jättebra! Vi fick även Klyx utskrivet så vi kan ge hemma om han blir förstoppad, för att slippa läkare för det.

• Fekalieförälder

Hej!

Det är lite skönt att se att problemet förekommer på fler ställen än hemma hos oss. Det löser dock inte vårat problem just nu. Det känns som ren psykologi. Han håller emot och vet ju således inte om bajset är hårt eller inte... Gråter varje gång vi ska på toaletten, vilket är skitjobbig för oss och för honom. Man blir så j.... arg också när man står där och säger åt honom att bajsa, vilket bara gör det värre. Har gett honom Microlax vid två tillfällen som gett bra resultat.
    Så frustererande!!! Laktulos låter som nästa steg då...

• Pyret10
    Fekalieförälder skrev 2015-03-15 18:56:01 följande:

Hej!

Det är lite skönt att se att problemet förekommer på fler ställen än hemma hos oss. Det löser dock inte vårat problem just nu. Det känns som ren psykologi. Han håller emot och vet ju således inte om bajset är hårt eller inte... Gråter varje gång vi ska på toaletten, vilket är skitjobbig för oss och för honom. Man blir så j.... arg också när man står där och säger åt honom att bajsa, vilket bara gör det värre. Har gett honom Microlax vid två tillfällen som gett bra resultat.

Så frustererande!!! Laktulos låter som nästa steg då...

Vår Bvc-sköterska säger att det är vanligt problem i åldern runt 3 år, och kan hålla i sig upp till 6-7 års ålder, eller gå över mkt tidigare! Vår son gör som eran (verkar det som)..han håller sig, vågar inte bajsa ifall det ska göra ont. Men med microlax (skrev jag mollipect förut?) så kommer bajset per automatik när han går och kissar. Han kan t.om ibland säga att han ska gå och bajsa nu, vilket var helt otänkbart för ett par månader sen!

Hoppas ni hittar det som funkar för er son!!
Svar på tråden Min 3-åring vill inte bajsa.