• Pyret10

Min 3-åring vill inte bajsa.

Hej på er!

Ser att den här tråden är gammal, men kanske nån ändå får upp det här och kan återkoppla hur det har gått för er?

Vi har samma problem här hemma, en snart 3-åring som sedan några månader tillbaka håller sig och vägrar bajsa dagtid. Han får laktulos sen en lång tid tillbaka för att han inte ska bli helt förstoppad, vilket kanske hjälper att det blir lite lösare men ändå inte tillräckligt för att han inte ska kunna hålla emot. När han väl bajsar är det i blöjan på natten, och vid några tillfällen på pottan. I blöjan gör han ingenting dagtid sen ett halvår tillbaka.

Finns det något mer att göra? Hur vänder man den här onda cirkeln? Hur länge höll det i sig för era barn innan det vände?

• Pyret10

Tack för svar. Jag ska kontakta BVC igen och se om vi kan få prova Movicol ist. Hoppas det vänder snart för vår lilla prins.

• Pyret10

Ja det låter som nåt vi ska prova!! :) Ikväll har han iaf bajsat på pottan innan sängdags, glad kille och glada föräldrar :)

isolande skrev 2014-06-05 16:05:12 följande:
    En till som skriver under på Movicols förträfflighet . Vi behandlade några månader tills det psykiska släppte, nu kan vi ge en påse ibland vid behov. Vår dotter är 3 nu, men hade som värst problem runt 1 ½-2 år.

• Pyret10

Se till att få Movicol! Min son fick laktulos under nästan 1 års tid, utan större effekt. Sen när det blev total förstoppning och sjukhusbesök fick vi efter det utskrivet Movicol som han tar varje dag och hjälper jättebra! Vi fick även Klyx utskrivet så vi kan ge hemma om han blir förstoppad, för att slippa läkare för det.

• Pyret10
    Fekalieförälder skrev 2015-03-15 18:56:01 följande:

Hej!

Det är lite skönt att se att problemet förekommer på fler ställen än hemma hos oss. Det löser dock inte vårat problem just nu. Det känns som ren psykologi. Han håller emot och vet ju således inte om bajset är hårt eller inte... Gråter varje gång vi ska på toaletten, vilket är skitjobbig för oss och för honom. Man blir så j.... arg också när man står där och säger åt honom att bajsa, vilket bara gör det värre. Har gett honom Microlax vid två tillfällen som gett bra resultat.

Så frustererande!!! Laktulos låter som nästa steg då...

Vår Bvc-sköterska säger att det är vanligt problem i åldern runt 3 år, och kan hålla i sig upp till 6-7 års ålder, eller gå över mkt tidigare! Vår son gör som eran (verkar det som)..han håller sig, vågar inte bajsa ifall det ska göra ont. Men med microlax (skrev jag mollipect förut?) så kommer bajset per automatik när han går och kissar. Han kan t.om ibland säga att han ska gå och bajsa nu, vilket var helt otänkbart för ett par månader sen!

Hoppas ni hittar det som funkar för er son!!
Svar på tråden Min 3-åring vill inte bajsa.