Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Fransisco skrev 2009-10-10 07:14:54 följande:
    Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda? Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?
    Om det inte finns några personer med allergier där så anser ajg att det enbart är bra att ha hund på arbetet.
    Det finns ju även vårdhundar numer, de lugnar och gör brukarna mer harmoniska, de mår bättre när hunden finns där. o de flesta hundar går inte fram till den som de känner inte gillar den..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Fransisco skrev 2009-10-10 07:38:57 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 07:29:16 följande: Personer med utvecklingsstörning ska ha samma rätt som alla andra människor. Därför ska man inte tvinga på dem en hund i deras hem när de är hundrädda. Hade du velat ha en stor hund i ditt kök om du var hundrädd? Jag anser att det är att köra över en människa när man på eget initiativ bestämmer sig för att "bota" dennes hundrädsla i personens egna hem. Dessutom ska brukaren själv bestämma om denne vill jobba med hundrädslan (vilket inte var fallet), det är inget som personalen kan bestämma själv.
    Är det så de gjort då; haft hunden inne i deras kök? det har jag mkt svårt att tro..?
  • anne h
    Grizelda skrev 2009-10-10 17:20:36 följande:
    Huvudsaken måste ju vara att en arbetssökande informeras i förväg om allt som kan tänkas vara "avvikande" från normen i ett visst yrke. Jag hade t ex själv inte tänkt tanken på att det kan finnas djur på en vårdinrättning eller att det röks på ett kontor i Sverige. Däremot förstår jag ju att det finns djur i en djuraffär eller blommor i en blomsteraffär, och söker inte jobb där eftersom jag är allergiker. Det skadar ju inte heller att förtydliga i en platsannons, t ex att den som söker personlig assistent skriver att det finns djur i hemmet eller att han/hon är rökare. Då undviks missförstånd.
    Här var det inte någon vårdinrättning det handlade om, eller har jag missförstått?
  • anne h
    Lavish skrev 2009-10-10 20:03:19 följande:
    Men fy fan. Jag tycker det är riktigt uselt. Så gör man inte. Hon får ta hand om sin hund på sin fritid. De handikappade ska inte behöva ha en hund i sitt hem bara för att de är beroende av vårdare.
    om de vill ha hunden där då??

Min sons hund följer alltid med till mormors boende, där vill alla klappa och gosa -vilket de är ensamma om att få göra med denna hund, ingen annan än familjen får annars röra honom (för mig, alltså)

En tjej (med utv st) som var livrädd för hundar lärde sig faktiskt att dessa fyrbeningar inte är farliga via min sons jycke.
  • anne h
    Lavish skrev 2009-10-10 20:31:05 följande:
    anne h skrev 2009-10-10 20:08:31 följande: Men det är en annan sak att du tar med en familjehund att träffa din familj. Det hade inte vart så illa om hon tog med sig hunden förbi någon gång ibland och dom hälsade. Men att den är där hela tiden som hon jobbar tycker inte jag är OK. Det är inte säkert att de handikappade vågar säga ifrån. Dessutom är det en arbetsplats, för TS t.ex. Hon har valt att arbeta med handikappade, inte djur. Dessutom flyttar det ju in nya handikappade ibland på gruppboenden. Kul för en nyinflyttad att försöka hävda att den inte vill ha hunden där hela tiden när alla är vana vid den och tycker den nya är en tråkmåns.
    Han brukar vara hos mormor, jycken, på dagarna nu före sin träning, så han slipper vara ensam hemma.
    När han är tränad kommer han vara med sonen i skolan och överallt där han kommer vara.. utan undantag.

På gruppboende -iaf här- kollar de om eventuell ny passar in i gruppen, tex vad gäller djur och allergier, ålder mm. Så det torde inte bli några problem med stor chock att där finns en hund.
  • anne h

... och det byts ju knappast boende på gruppboendet varje vecka.. eller månad.. eller ens varje år.

• anne h
    zanna80 skrev 2009-10-11 12:15:26 följande:
    Håller med dig TS, jag är inte heller allergisk men skulle inte acceptera att någon tog med sig sin hund på min arbetsplats - oavsett vart jag arbetade.
    Där jag arbetar nu skulle det inte fungera med djur, däremot har jag en vän -kyrkoherde- som  har hunden med på jobbet, där passar den mkt bra

Likaså har jag en bekant som har sin lilla dvärgriesentik på jobbet, hon arbetar natt på ett äldreboende, där ger hunden tröst och stöd för dem som vill, de som inte vill ha hunden nära undviker hunden själv att gå fram till. De känner ju av sådant betydligt lättare än vi dumma mäniskor.
  • anne h
    mrskensington skrev 2009-10-11 14:15:51 följande:
    anne h skrev 2009-10-11 13:04:50 följande: Jag har personligen aldrig träffat en hund som känner av att jag inte vill hälsa eller ha den i närheten.
    inte? jag har träffat många. Vi har en här hemma som läser av folk snabbt som ögat.
  • anne h
    Fransisco skrev 2009-10-10 08:15:42 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 08:05:46 följande: Man kan inte gå till facket för att beklaga sig över hur brukarna har det. Det är inte fackets uppgift. De finns som stöd för arbetstagaren vad gäller det arbetsrättsliga, med arbetsvillkor och arbetsmiljö.
    Det kan man absolut göra om man är orolig för något på arbetet och inte vill tala med sin chef direkt.
    Har du talat med din närmaste chef? Vad säger denne?
  • anne h
    Kajee skrev 2009-10-11 18:15:33 följande:
    Jag skulle aldrig acceptera hund på arbetsplatsen eftersom jag är allergisk. Det tråkiga är att det är alltför många som inte tycks förstå att det faktiskt gör att djuret bara är där "en liten stund" eller "den är ju bara på mitt rum". En gång när jag sa till en hundägare att jag är allergisk och att jag inte kunde arbeta ifall hunden var där fick jag svaret att "Det kunde ju inte jag veta och nu är han ju här. Jag kan inte ta hem homom nu." När jag berättade om problemet för chefen fick jag höra att "det är väl inte så farligt". Resultatet blev att JAG fick gå hem eftersom blev dålig. Du kan inte veta helt säkert om en person på din arbetsplats är allergisk eller ligger i riskzonen för att bli det. En arbetsplats är (i de flesta fall) till för många personer. Inte bara dom som tar sig rätten att bestämma hur andra ska må.Är man allergisk så är man och det handlar om att visa hänsyn till sina medmänniskor.
    Vad arbetar du med?

Hur gör du om en i övriga personalen har en assistanshund med sig en dag?..
  • anne h
    Kajee skrev 2009-10-11 18:33:39 följande:
    Nu för tiden är jag lärare och får kämpa för att en viss kollega inte ska ställa till med "djurdag" varje år då alla elever ska få ta med sig sina djur för att visa upp i skolan.När det här hände arbetade jag på ett kontor på ett större företag. Just där vi satt var vi ca 40 personer.Om någon tar med sig en assistenthund så förväntar jag mig att min arbetsgivare är så pass klok att han/hon inte placerar husse/matte på samma ställa som jag arbetar på. (Alternativt inte anställer någon med assistenthund på samma plats som jag om jag var först anställd.) Om jag anställs på ett ställe där det redan finns assistenthund förväntar jag mig att jag blir informerad om det innan så att jag kan ta ställning till om jag kan/vill arbeta där eller inte. Att situationen skulle uppstå över natten lär ju knappast ske.Lite fundersam har jag varit om man på något sätt skulle bli sjukhus-/långvårdspaket och befinner sig i en situation där man inte kan förmedla sig själv - och så tar någon vänlig själ dit en terapihund.Jag hoppas att man har koll på sånt. Och om en allergisk person behöver plats på ett dylikt hem så hoppas jag faktiskt innerligt att man i första han tar hänsyn till människan före hunden.anne h skrev 2009-10-11 18:19:18 följande:
    Intressant.. för min son har en assistanshund, den kommer snart vara med i skolan..
    Om du vore hans lärare, vad skulle du då göra?
  • anne h
    Kajee skrev 2009-10-11 19:44:55 följande:
    Jag skulle räkna med att min arbetsgivare diskuterade den uppkomna situationen med mig och hur det kan lösas eftersom jag inte skulle kunna arbeta på ett ställe där det finns hund. Kanske bör eleven gå på en annan skola, kanske bör jag byta skola. Kan ju vara intressant också att spekulera om hur rätt det är att eventuellt tvångsförflytta mig från mina elever som jag annars skulle ha arbetat med i två år till. Mina elever och deras föräldrar blir säkert överlyckliga eftersom jag tog över klassen som hade haft alltför många lärarbyten och en orolig arbetssituation uner två år innan.Och vad händer om det inte finns någon annan arbetsplats där jag kan få en tjänst? Visst - arbetsgivaren (i förlängningen skattebetalarna) kan ge mig lön ändå och jag stanna hemma. Kunde vara fint det med. Vad jag menar är att det inte finns några givna och självklara lösningar.anne h skrev 2009-10-11 19:35:18 följande:
    Den situationen kan faktiskt uppkomma, speciellt som assistanshundar blir alltmer vanliga, från att inte ens ha existerat för bara nåt år sedan.
    Vid dessa fall är det den med allergier som får flytta på sig...
  • anne h
    bifnaked skrev 2009-10-11 19:56:48 följande:
    anne h skrev 2009-10-11 19:53:23 följande: Alltså, du menar att andra elever och lärare måste byta skola för att din son ska ha med sig sin hund?Låter inte helt sanningsenligt.
    Vet inte hur stor skola du arbetar på, men på min sons skola finns det fler än en lärare och en klass.
  • anne h
    Kajee skrev 2009-10-11 20:01:27 följande:
    Jag diskuterade inte sannolikheten för att situationen skulle uppkomma - utan vilka möjligheter som finns för att lösa situationen så bra som möjligt för ALLA.Och annars håller jag med bifnaked ovan... anne h skrev 2009-10-11 19:53:23 följande:
    som sagt; den som är allergisk får flytta på sig.
    Faktiskt så finns det lagar för dessa djur.. samma gäller för assistanshundar/servicehundar/ledarhundar.
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?