Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Fransisco skrev 2009-10-10 07:14:54 följande:
    Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda? Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?
    Om det inte finns några personer med allergier där så anser ajg att det enbart är bra att ha hund på arbetet.
    Det finns ju även vårdhundar numer, de lugnar och gör brukarna mer harmoniska, de mår bättre när hunden finns där. o de flesta hundar går inte fram till den som de känner inte gillar den..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Fransisco skrev 2009-10-10 07:38:57 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 07:29:16 följande: Personer med utvecklingsstörning ska ha samma rätt som alla andra människor. Därför ska man inte tvinga på dem en hund i deras hem när de är hundrädda. Hade du velat ha en stor hund i ditt kök om du var hundrädd? Jag anser att det är att köra över en människa när man på eget initiativ bestämmer sig för att "bota" dennes hundrädsla i personens egna hem. Dessutom ska brukaren själv bestämma om denne vill jobba med hundrädslan (vilket inte var fallet), det är inget som personalen kan bestämma själv.