Kollegans hund på arbetsplatsen?
Såvitt jag vet finns det bland annat äldreboenden och kanske även gruppboenden för utvecklingsstörda där man medvetet använder hundar som en del av verksamheten. Exempelvis dementa tycks må bra av att ha djur omkring sig. Kanske gäller det även en del utvecklingsstörda? En hund accepterar dig som du är, du får lika många svansviftningar och slickar på handen oavsett om du är normalbegåvad eller inte. Hade jag haft en utvecklingsstörd familjemedlem som bodde på ett gruppboende skulle jag vara glad om där fanns en hund!
TS skriver att en av de boende tidigare varit rädd för hundar, men att det nu gått över. Så bra! Då har ju hunden gjort nytta. Även om det aldrig fanns någon hund på själva boendet så skulle ju den hundrädda personen garanterat stöta på hundar ute i samhället. Utmärkt att han/hon nu slipper vara rädd för mötande hundar vid promenader.
Precis som andra redan skrivit så fanns hunden redan när TS började sin anställning. De boende och övriga anställda tycks vara nöjda som det är. Synd då att gå in och protestera och förstöra något som uppenbarligen fungerar. Om det flyttade in en person som vore allergisk skulle saken förstås komma i ett annat läge, men just nu bör nog TS finna sig i hundens närvaro eller söka ett nytt jobb.