Inlägg från: Snoopy |Visa alla inlägg
  • Snoopy

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Fransisco skrev 2009-10-10 07:58:08 följande:
    sär skriven skrev 2009-10-10 07:54:32 följande:
    Om brukarna är lätt utvecklingsstörda kan de nog tala för sig själva och markera om de inte vill ha hunden i närheten? Litar du inte såpass mycket på dina kollegors kiompetens att introduktionen av hunden på platsen skett på ett lämpligt sätt?
    Personer med lindrig utvecklingsstörning har inte alltid den förmågan att säga till personalen. Man är i en beroendeställning och törs inte alltid ifrågasätta just de personer som har mest makt över ens liv. Och nej, jag litar inte på mina kollegors pedagogiska förmåga att bota någons hundrädsla. Att bota en annan människas fobi är väl inget som man kan göra bara för att man är undersköterska?
    Som jag förstått det så får hundar vara på en arbetsplats om chefen godkänt det. Detta betyder väl att chefen har gått igenom både klienternas och de anställdas hälsotillstånd och sett ifall allergi finns eller ej. Appropå klienten som varit hundrädd men inte längre verkar vara det.. Borde inte du som anställd vara utbildad nog/ människokännare nog för att se om denne klienten är rädd eller inte för hunden? Det är vetenskapligt bevisat att hundar/djur är väldigt bra för människors välmående, dock detta sagt så finns det såklart alltid undantag. Men det som skrämmer mig mest är dina tankegångar som inte alls verkar vara baserat på någonting. Du verkar inte ha tillräcklig människokännedom för att se hur hunden påverkar människorna i sin omgivning. Jag har själv jobbat med utvecklingsstörda/funktionsnedsatta och har alltid sett det som min uppgift att lära mig hur mina klienter reagerar och visar sina känslor.  Enligt mig tycker jag att du ska skita i hunden och fokusera mer på ditt eget arbete och sköta det bra.  
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?