Inlägg från: Alicia 72 |Visa alla inlägg
  • Alicia 72

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Hej!
    Jag är oerhört emot detta vaccin då jag anser att det är ett riktigt skräpvaccin med skit-tillsatser som tiomersal och squalene! Dessutom anser jag att hela svininfluensan är oerhört överdriven och då jag själv inte tillhör någon riskgrupp har jag aldrig haft en tanke på att ta sprutan.

MEN.... Jag har en två-årig dotter och på hennes förskola är det nu ett konstaterat fall av svininfluensa. Hela den lilla flickans familj är nu smittade och flickan är riktigt dålig och ligger inlagd på sjukhus. Jag vet dock inte om hon tillhör någon riskgrupp.
    Plötsligt kom det så nära och jag blir livrädd av tanken på att min dotter kan bli lika sjuk hon och att JAG skulle kunna vara den som smittar henne (hon är inte smittad denna gång då hon varit ledig från förskolan sen ett par dagar innan flickan blev sjuk).
    Nu känns det förstås som att risken att hon blir smittad på förskolan är större än av mig men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig och därmed smittade henne så att hon blev allvarligt sjuk.
    Men samtidigt bär det mig så emot att ta denna spruta! Jag har ÅNGEST för att sprutan in dessa ämnen i min kropp!
    Jag blir så oerhört förbannad på svenska statens val av vaccin!! Hur tänker man när man beställer ett vaccin innehållande ett flertal bevisat farliga ämnen när det finns riskfria alternativ på marknaden? Om man ändå kunde fått alternativet att köpa det riskfria vaccinet för egna pengar, då hade jag tagit det utan tvekan!
    Nu är man lämnad att välja mellan pest och kolera... Tack för den Sverige!

Hur tänker ni andra, som är emot vaccineringen, gällande att skydda era barn?

Alicia

• Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?
  • Alicia 72
    meuf skrev 2009-11-06 00:01:38 följande:
    TS, vad syftar du på för andra vaccin?
    Vet tyvärr inte vad det heter (det är ju inget svenska staten skyltar med direkt...) men jag vet att andra länder som Japan, Canada, Tyskland och Schweiz köpt in ett vaccin utan squalen och kvicksilver i då de tyckte att det Pandemrix var för dåligt.
  • Alicia 72
    medarling skrev 2009-11-06 07:06:00 följande:
    Som min kompis sa, man måste leva i nuet och göra det som känns rätt NU....
    Problemet är bara att med detta vaccin så känns absolut inget av besluten rätt. Därav min frustration!

Man kanske kan åka till Schweiz och utge sig för att vara schweizisk medborgare och ta det ofarliga vaccinet....
  • Alicia 72

Hej! Tack för alla svar!
    Är precis hemkommen från en helg tillsammans med min syster med hennes familj där sonen, 3 år, vaccinerades i torsdags. Han har varit omväxlande riktigt dålig sen dess. Höga febertoppar och rejält hängig. På nätterna har han gallskrikit i perioder och under dessa varit helt okontaktbar (han sover annars som en stock och att han vaknar på nätterna finns inte i hans vokabulär.)

Jag blev väl inte direkt mindre skeptisk till vaccinet av att se detta. Nu verkar det ju dessutom som att jag måste ta ställning till att vaccinera även min dotter (de ska ju släppa på 3-årsgränsen).
    Men det lutar åt att vi alla avstår. Vilket känns läskigt det med.

Alicia

• Alicia 72
    Anaiah skrev 2009-11-08 16:30:00 följande:
    Att man har kvicksilver i vaccinet är beklagligt och inget jag tycker är BRA, men jag är inte orolig över att den lilla mängd som finns i vaccinet ska ställa till några problem, vi bär alla på betydligt mer kvicksilver i kroppen redan bara från att vi äter mat.
    Fast det är som att jämföra äpplen och päron. Det vi får i oss av maten är METHYL-kvicksilver, som småningom söndras samman i kroppen. Det som finns i vaccinet är ETYL-kvicksilver som kroppen inte kan bryta ned och inte söndrar samman utan det sätter sig ofta på hjärnbalken. Något som i alla fall inte jag tycker låter speciellt trevligt. Dessutom, förutom att det är två olika kvicksilverföreningar, så är det en milsvid skillnad mellan att injicera och äta något.

Gällande gravida och detta vaccin förstår jag inte heller hur man tänker när man rekommenderar detta. Det finns forskning gjord på djur där man injicerat tiomersal på dräktiga möss och apor där utvecklingen av fostrens hjärnor har störts rejält. På gravida människor finns som alla vet inga tester gjorda....

Ja jag vet varken ut eller in men jag kommer aldrig att känna mig trygg med detta vaccin även om jag skulle komma att ta det.

Alicia
  • Alicia 72
    Tindragull skrev 2009-11-07 16:26:03 följande:
    Jag tänker att denna influensa faktiskt är mindre dödlig än den som går varje år och den influensan har varken jag eller mina barn nånsin vaccinerat oss mot av rädsla... Varför skulle jag då göra det mot denna.Sjukdom är en del av livet, kroppen är skapt att klara det och att bli starkare av det. (förutsatt att man inte har andra komplikationer då)Visst fasen är det riktigt jobbigt om vi skulle bli sjuka... Och det är inte kul att se sina barn sjuka. Varken jag eller nån i min familj brukar få influensor så jag hoppas att om vi får denna, så får vi den lindrigt. Har varit för mycket om det här vaccinet som min magkänsla inte gillar så jag vill verkligen inte ta den...
    Jag håller med, magkänslan säger att detta är lite överdrivet, om man nu inte tillhör någon riskgrupp så klart.
    Vi brukar heller aldrig ta säsongsinfluensavaccinet, men det är klart - även om svininfluensan ofta verkar vara lindrigare än den vanliga (fast det ser man ju så klart ingenting om i tidningarna...) så slår den ju faktiskt mot en annan grupp än säsongsinfluensan. Varför vi i vår ålder kanske inte ska göra den jämförelsen.

Men nu är ju också frågan om det ens går att få tag på vaccin med en human ansträngning. Nästa vecka förväntas bli ännu svårare då vi får samma mängd vaccin som tidigare men majoriteten av det ska nu fördelas ut till skolorna. Så det blir ju inte mycket kvar på vårdcentralerna.

Alicia
  • Alicia 72

Anaiah; Ja det är amalgamskadefonden jag varit inne på (bland 100-tals andra sidor). Bifogar länken jag pratar om om det är någon annan som är intresserad.
    www.amalgamskadefonden.se/default.asp
    Bevisat eller inte att amalgamet orsakade svåra besvär för en del personer, våra amalgamplomber lär ju ha bytts ut av en anledning, eller hur?

Som jag ser det finns det även en anledning till att kvicksilver numera är förbjudet att ha i vacciner. Så även om Läkemedelsverket nu försöker lugna oss att detta inte är så farligt så lyckas de inte med mig.

Men det var inte detta jag ville med tråden, att bli övertalad om att vaccinet är ofarligt eller att jag tänker fel, lyssnar på fel källor. Jag ville mer komma i kontakt med andra som är i min sits, dvs inte vill ta vaccinet, och hur ni tänker då vad gäller att skydda de små barnen.
    Som numera förmodligen kommer att få vaccineras så då får jag ta ytterligare svåra beslut även gällande henne.

Alicia

• Alicia 72
    Anaiah skrev 2009-11-08 20:01:58 följande:
    Sen har jag lite svårt att förstå varför man väljer att lita till EN ogranskad forskares utsago (på ett område som han inte ens tillhör) framför de statliga forskare och läkare som är mycket mer insatta i just hur vacciner fungerar, hur de påverkar vår kropp, hur näringutbytet mellan mamma och foster fungerar osv, de som har studerat just detta vaccin i detalj i månader.
    Det är ju inte bara på amalgamskadefonden man hittar såna här uppgifter, det är inte bara dem som är skeptiska till kvicksilver om man säger så. Så min uppfattning baseras inte bara på EN forskares ord. Varför jag har lite svårt att lita på vad statliga forskare och läkare säger just nu är för att det känns som att hela det här vaccinationsjippot handlar om oerhört mkt pengar och jag vet helt enkelt inte hur pass objektiva de är i denna fråga.
    Känns inte som att läkemedelsverket skulle varna för detta vaccin vad de än hittar för biverkning, hur skulle det se ut när svenska staten köpt in vaccin för flera miljarder? Det är bara en känsla jag har. Jag upplever att man inte kan lita på någon i denna fråga och det är därför jag har så svårt att fatta ett beslut.
    Och du - jag tog inte illa upp men tack för att du förklarade hur du menade!

Maddlyn; SKönt att höra någon som tänker och våndas som en själv! Att hålla en 4-månaders från folksamlingar och andra smittokällor under värsta tiden funkar ju men min tjej går ju på förskola så det känns som att det största smittohotet kommer därifrån.

Förresten - när man går in på Vårdguiden står det att vuxna utanför riskgrupperna ska börja vaccineras i mitten av december? Har de ändrat eller har vårdcentralerna bara struntat i detta? Tycker varenda människa är vaccinerad redan, utan att tillhöra någon riskgrupp???

Alicia
  • Alicia 72
    Angelicaa skrev 2009-11-09 19:45:39 följande:
    Jag är skeptisk till detta för det kommer nya rår å rön varje dag...det känns som att ingen har nån koll på vad som egentlgen kan hända om man vaccinerar sig. Sen speciellt när det kommer till mina barn...dom är 1½ samt 2½ år, alltså så unga att dom INTE skulle vaccineras i början, då det kunde leda till skador i hjärnan senare i livet. Men nu ska dom ändå vaccinera såna små...så jag står i valet och kvalet till vad som är bäst för dom egentligen.Har inte hört nåt om vaccin på deras dagis ännu så här i gbg verkar alla ta det väldigt piano när det kommer till detta.Så det blir troligtvis ingte vaccin för oss...men man kan aldrig säga 100. Dock känner jag ännu mindre för att ge barnen det just me tanke på att det inte känns säkert.
    Jag håller med, det känns som att man inte får raka svar någonstans utan svävande som "i dagsläget finns inget som tyder på att vaccinet skulle vara farligare än influensan". Men OFARLIGT säger de inte att det är.
    Jag har hur som helst återgått till mina sinnens fulla bruk efter denna omtumlande hysteri och ingen av oss kommer att vaccinera oss. Vi är friska och tillhör ingen riskgrupp, OM vi blir smittade är risken trots allt väldigt liten att allvarliga komplikationer tillstöter. Det bästa är trots allt att skaffa sig immunitet på naturlig väg.
    Meli skrev 2009-11-09 19:57:20 följande:
    Jag tänker som så att jag känner att vaccinet inte är testat. Hemska saker har drabbat personer pga vaccinet också. Även om det är ovanligt. Men det är ju okcås ovanligt att dö av influensan.Mina barn är friska och jag räknar med att vi ska klara oss om vi blir sjuka.Men om någon i familjen blir väldigt dålig, så känner jag att det är viktigt att åka in till akuten i tid och verkligen sätta ner foten och kräva de rätta proverna och behandlingarna.Men jag hatar svininfluensan, så jobbigt med hur man ska eller inte ksa välja.
    Jag tänker också så, blir vi sjuka så får man hålla ordentlig koll på utvecklingen och åka in till akuten i tid. De kommer få BÄRA ut mig därifrån om de nekar framförallt min dotter vård.

Alicia
  • Alicia 72
    eia skrev 2009-11-12 21:32:51 följande:
    vi bor i Finland och här har svininfluensan börjat härja ganska vilt. Ví tog beslutet att inte vaccinera oss och det är vi nöjda med. Här i vår by började folk insjukna förra veckan och jag själv fick jätteont i halsen och låg i två dagar och var orkeslös, ingen feber dock. Tre av barnen (vi har 6) har också insjuknat (även lillkillen på 3mån.) men de har inte varit såå sjuka. Storasyster fick under 38 graders feber och snuva, storebror fick över 39 grader och hostar jättemycket och lillen hostar mest, hade lite över 38 grader ett tag men nu e febern borta. Han hostar dock ännu men det hörs att slemmet är väldigt löst så han håller väl på att repa sig. Vi har behandlat med olika naturpreparat och -behandlingar och det verkar ha hjälpt oss. Vaccinet var aldrig något alternativ för oss därför att vi tycker att det verkar ganska "opålitligt"...har läst på en del och i Finland har de, liksom i Sverige, tagit in det "sämre" vaccinet som innehåller både kvicksilver och skvalen. Dessutom tror jag inte på att vi ska vaccinera oss friska...tror inte att det håller i längden utan vi skall bygga upp en naturlig motståndskraft så klarar vi oss bättre mot olika sjukdomar.Men visst blir man orolig när man börjar höra om vänner och bekantas barn som insjuknat...flera av dem har haft svårare symptom än hos oss men alla har klarat sig.. Man ska ändå vara vaksam med barnen för deras allmäntillstånd kan ju svänga till det sämre på några timmar och då skall man nog uppsöka läkare genast! Hoppas ni klarar er undan smittorna och ha det gott där i höstmörkret! :)
    Hej!
    Jag tror precis som du på att det inte håller i längden att vaccinera sig mot rubb och stubb. Kroppens immunförsvar behöver sig en genomkörare då och då för att hålla sig starkt! Dessutom är det faktiskt som så att de allra flesta av oss kommer, OM i får det, få en mildare variant av en vanlig influensa. Och som du säger - är man medveten om riskerna och är lite på tårna och agerar snabbt om någon som insjuknat blir sämre så tror jag att det är det klokaste valet.

Läste frågor och svar om svininfluensan på DN www.dn.se/nyheter/sverige/fragor-och-svar-om-svininfluensan-1.991871 vars svar jag tyckte var väldigt lugna och sakliga. Dessa kändes bra för mig att läsa och jag väljer att lita på och känna mig trygg med dem. Det som slår mig är att hittills har 7 personer i sverige dött av svininfluensan och 8 i samband med att de tagit vaccinet! Självklart så ser man inget samband mellan dödsfallen och vaccinet men det är ju som att säga att man inte ser något samband mellan dödsfallen och svininfluensan. ALla de som dött av hjärtattack med svininfluensan kanske hade dött i alla fall??

Alicia
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?