Alicia 72 skrev 2009-11-08 21:20:18 följande:
Förresten - när man går in på Vårdguiden står det att vuxna utanför riskgrupperna ska börja vaccineras i mitten av december? Har de ändrat eller har vårdcentralerna bara struntat i detta? Tycker varenda människa är vaccinerad redan, utan att tillhöra någon riskgrupp??? Alicia
Glömde svara på detta. Det verkar vara lite olika från vårdcentral till vårdcentral. På vissa platser har de redan vaccinerat de flesta riskgrupper varvid de har öppnat för allmänheten betydligt tidigare än planerat. På andra platser har de prioriterat annorlunda efter att de vanligaste riskgrupperna vaccinerats. Och sedan har vi dem som har fuskat sig förbi i kön och helt sonika ljugit eller dykt upp och begärt vaccin. Jag fick liksom inte ens fylla i mitt namn vad jag kan komma ihåg när jag vaccinerades och de frågade inte efter legg så jag hade lika gärna kunnat vara en vanlig svensson som var lite ivrig.
Förresten, skönt att du inte tog illa upp, det är inte min mening, jag blir bara så less på alla halvsanningar och myter som finns. Jag kan förstå att man har frågor och speciellt när kända tv-läkare säger saker om att man inte ska injicera främmande substanser i barns "gulliga kroppar", andra allmänläkare som kanske inte är så insatta egentligen men som tycker officiellt och gör folk osäkra. Jag förstår att det påverkar och gör att folk velar och tvekar och blir rädda.
Samtidigt tycker jag att Smittskyddsinstitutet, Socialstyrelsen och Läkemedelsverket ska ha en eloge för att de varit så öppna med information kring det här och också ivrigt svarat på allmänhetens frågor (också så officiellt). De har ju dessutom uppdaterat och fyllt på sina svar allt eftersom frågorna strömmat in. Jag upplever inte att de förskönar omständigheterna, utan tvärt om att de är väldigt raka och koncisa i sina svar och sina förklaringar. Är de osäkra på något så säger de det.
Jag tycker det känns skönt att hitta artiklar på 3-4 sidor som förklarar varför skvalen inte är farligt t ex. Eller hur man faktiskt KAN jämföra de olika sorternas kvicksilver även om de inte hamnar i kroppen på samma vis - herregud - det är ju inte ens klarlagt huruvida metylkvicksilver eller etylkvicksilver är värst för kroppen! Men ändå försöker de svara på den frågan så gott det går.
Jag tycker att det är fantastiskt hur samhället har tagit ansvaret att ställa myndigheterna mot väggen och fråga ut dem på det här viset, det bevisar på något sätt att vi inte kan kollras bort och att vi inte bara sväljer betet för att staten säger så, men samtidigt så upplever jag ibland en övercynism mot det som staten säger gentemot det som en del ogranskade källor säger. Att en del är väldigt kritiska mot det som publiceras av statliga forskare men sväljer vad ogranskade artiklar skriver om ganska märkliga anklagelser. Och att en del också sväljer utan att fråga de statliga organen "Jaha, hur var det med det HÄR då? Jag har hört att det är såhär, stämmer det verkligen? Har ni bevis på motsatsen?". Som att en del accepterar vad som helst så länge det INTE är staten som säger det... Nu menar jag inte dig specifikt, så mycket har jag inte diskuterat med dig för att kunna avgöra en sådan sak.
Jag tycker inte att man ska svälja det som staten säger med hull och hår heller, men faktum kvarstår - statens forskningsorgan är strikt övervakat och kontrollerat av våra folkvalda politiker, de har inga utomstående ekonomiska intressen och varje uttalande granskas av flera instanser innan publicering. En sådan kontroll sker bara inte när man hänvisar till utomstående källor, de kan vara HELT eller delvis ogranskade och i princip innehålla rena tyckanden (som "fettdoktorn" på Aftonbladet som påstod att man inte behöver vaccin om man bara äter enligt LCHF - hon är ju också utbildad läkare, men säger ändå saker i nattmössan). När oberoende läkare säger saker sådär så är det helt enligt deras egna åsikter, när överläkaren på Smittskyddsinstitutet säger något så är det utifrån forskning, fakta och utlåtanden från FLERA insatta och, på området kunniga, forskare, läkare och professorer. Det är det jag menar när jag talar om skillnaden mellan att lyssna på EN läkare i stället för de statliga organen.
Nåja, om du lyckats plöja igenom mitt marathon-inlägg här nu så förstår du förhoppningsvis lite mer av hur jag tänker och varför jag reagerar så starkt.