Inlägg från: Fille Fjonkan |Visa alla inlägg
  • Fille Fjonkan

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Jag tycker det är ett oerhårt svårt beslut att ta. Vår äldsta, 6½ år, blir erbjuden vaccin i skolan imorgon. Nu kan jag inte skjuta upp beslutet längre.

Jag är nygravid, så jag tänker absolut inte vaccinera mig. Minstingen bli 3 i februari och fick ju inte ta vaccinet tills för en vecka sedan. Ändringen av rekommendationen kom till, som jag har förstått det, bl a baserat på en studie som gjorts på 51 vaccinerade småbarn i Spanien. Men hur länge kan man ha följt dessa barn efter vaccinationen, undrar jag?

Tanken att vaccinera oss mot vanlig säsongsinfluensa har aldrig fallit mig in. Så varför skulle vi utsätta oss för detta minimalt testade och framstressade vaccin? Det känns inte bra alls.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Fille Fjonkan
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 10:11:04 följande:
    Fast jag är inte det minsta rädd för de kortsiktiga biverkningarna (även om de verkar kunna vara minst sagt otrevliga) utan de långsiktiga, som de OMÖJLIGT kan veta något om nu när de släpper på 3-årsgränsen. Alicia
    Samma här!
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-17 00:07:53 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-16 21:26:39 följande: Förutom de 51 barn som följts intensivt har man också beslutat att låta småbarnen vaccineras utifrån de tusentals svenska barn under 3 som tillhör riskgrupp och som har vaccinerats och det var dessa rapporter om verkningar och biverkningar som Läkemedelsverket och Socialstyrelsen väntade på. Nu vet de att barnen inte drabbas av värre biverkningar än de vuxna och i Sverige har över 2 miljoner människor hittills vaccinerats. Så att säga att de släppt vaccinet till barnen bara utifrån 51 spanska barn är ganska missvisande...
    Jag skrev inte att det bara var utifrån de 51 barnen. Jag skrev "bl a" och det är vad jag läste i en tidning. Men frågan kvarstår; Hur länge kan de ha följt dessa 51 spanska barn och eventuella tusentals svenska barn under 3 år efter att de har fått vaccinet när vaccinet inte ens fanns för bara några månader sedan.

Jag tvivlar inte på att influensan är värre än de biverkningar man normalt får inom några dygn efter vaccinet. Det är inte de biverkningarna jag är rädd för. Jag är rädd för hur immunförsvaret ska reagera på skvalen och vad kvicksilvret ska göra med små hjärnor under utveckling.
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-17 19:41:41 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-17 18:39:46 följande: Har du ställt den frågan till någon som faktiskt kan svara på den eller har du nöjt dig med att vara rädd och osäker? Skvalen: -www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowF aqWithLeftMenu____31562.aspx?FaqId=2430 -www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHET ER-2009/Pandemrix--adjuvans-immunstimulerande-komp onenter/ Kvicksilver: -www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHET ER-2009/Sammanfattning-av-kunskapslaget-for-tiomer sal/ -www3.niaid.nih.gov/topics/vaccines/researc h/vaccines.htm
    Jag har redan läst på de sidor du länkar till. Jag finner dem inte särskilt lugnande.

Vänligen lägg ner den nedlåtande attityden. Jag har inte nöjt mig med att vara rädd och osäker. Har du stora problem med att jag inte tänker vaccinera mig eller mina barn? Eller kan du acceptera att det är mitt val att göra?
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-17 22:02:28 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-17 20:37:11 följande: Det var ingen nedlåtande attityd, det var en ärlig fråga. Hur ni gör i er familj är ert val, men rätt ska vara rätt om man ska vara orolig för något. Så du har på allvar läst Läkemedelsverkets rapport om skvalen, men är fortfarande övertygad om att det kan vara skadligt i längden. Jag undrar vad som krävs för att övertyga dig i så fall? På allvar alltså?
    Har jag påstått att jag är övertygad om att det kan vara skadligt? Nej, inte ens i närheten. Jag har sagt att jag är rädd att det kan ge biverkningar i det långa loppet. Kan ge! En liten, men väsentlig skillnad där. Inget skvalen däremot är jag alldeles fullkomligt övertygad om att det inte är skadligt.

Vad som krävs för att övertyga mig är att man kan redogöra för att ett vaccin (med alla dess beståndsdelar!) är fullgott testat, att det inte innehåller adjuvanser som kan trigga igång autoimmuna sjukdomar och som inte innehåller kvicksilver.

Vidare krävs att man kan övertyga mig om nyttan att massvaccinera hela svenska folket mot en influensa som i de allra flesta fall är mildare och har lägre dödlighet än den vanliga säsongsinfluensan.
  • Fille Fjonkan
    lycklig 3barnsmor skrev 2009-11-17 22:37:36 följande:
    Nej, ingen ska påverka ditt val men du skriver ju en del i ts som man reagerar mot. Ta Australien t ex som har ett vaccin som inte får ges till barn under 10 år. Nu har vi ju turen att ha ett här som är ok. De andra vaccinen är så klart inte giftfria de heller och inte medicinerna som de som blir jättesjuka får är heler giftfria. Inte ens alvedon är giftfritt. Det kan påverka levern.
    Du tycker att Pandermix är ok, men alla gör inte det. Anledningen till att "vårt" vaccin är ok för barn under 10 år är för att våra "experter" har bestämt det. Inte för att det nödvändigtvis är ett annat vaccin än andra länder, som inte vaccinerar barn (med just detta vaccin!), har.

Jag vågar lova att Alvedon är mer vältestat på alla åldersgrupper och sjukdomstillstånd man kan tänkas befinna sig i än vad "vårt" fina vaccin är. Tar man Alvedon vet man vad man riskerar att få för biverkningar. Tar man Pandermix får man vänta och se.
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-17 23:13:22 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-17 22:57:34 följande: Vaccinet är fullgott testat, annars skulle det inte godkänts. Om du menar att det ska vara testat på gravida får du nog vänta länge då man sällan testar några läkemedel på gravida av etiska skäl. Det man har sett när det gäller skvalen är att om en hög dos skvalen injiceras utan andra tillsatser så kan kroppen reagera med att immunförsvaret attackerar sig själv, men när man injicerar skvalen tillsammans med ett antigen (alltså en annan främmande substans, i detta fall ett virusprotein) så är det DEN som immunförsvaret har som mål. Det är så det fungerar. Adjuvans har ju använts bra länge och skvalen anses vara väldigt mycket mer säkert än de adjuvans som användes för några år sedan (som var baserade på mineraloljor som inte bryts ner i kroppen). Dessa adjuvans var visserligen mycket effektiva, men kunde i stället ge upphov till kraftiva inflammationer som tog lång tid eller aldrig läkte. Skvalen är alltså ett steg framåt, inte bakåt. Och vad gäller kvicksilver så får vi i oss bra mycket mer under hela vår livstid bara från den vanliga föda vi stoppar i oss. Dosen i vaccinet motsvarar mindre än vad vi får i oss under en vecka och då är det även om man antar att etylkvicksilvret är dubbelt så skadligt som metylkvicksilver. Du vet väl att det är tillåtet med en viss dos kvicksilver i barnmaten och att det finns i alla råvaror oavsett om vi väljer ekologiskt eller inte?
    Jag anser inte att vaccinet är fullgott testat. Inte ens i närheten. Det tillverkades för 3 sekunder sedan och nu injiceras det i allt och alla. Om några år kan man kanske påstå att det är fullgott testat - om man följer upp ett lämpligt urval av de som vaccineras nu.

Det har hänt förr att bristfälligt testade läkemedel har blivit godkända.
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-19 10:25:16 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-18 18:01:00 följande: Nu får du ursäkta, men vad DU anser är fullgott testat är faktiskt inte relevant såvida du inte är virolog eller läkemedelsforskare. Läkemedelsindustrin och Läkemedelsverket har vissa standarder och dessa är uppfyllda även när det gäller detta vaccin. Sedan är det faktiskt så att vaccinet inte innehåller några nyheter och därför är det lättare att anta att det inte kommer skilja sig från andra liknande läkemedel. Men nej, med risken att ge dig vatten på kvarn, man KAN inte garantera att något läkemedel är säkert, inte något på något sätt.
    Nej, du får ursäkta mig. Du frågade vad som krävs för att övertyga MIG. Då är vad JAG anser som fullgott testat i högsta grad relevant. Om du och andra, som läkemedelsverket, inte håller med mig är irrelevant i just denna fråga.
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-19 18:20:41 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-19 17:33:22 följande: Ja, ditt svar var ju väldigt seriöst. Börjar man tramsa runt om att vaccinet funnits i 3 sekunder och nu ska allt och alla injiceras så får man svar därefter. Du verkar inte speciellt påläst i ämnet och då undrade jag VAD som skulle kunna övertyga dig, inte hur otestat du anser att vaccinet som funnits sedan 2006 faktiskt är.
    Vem tramsar nu?

Jag är fullkomligt seriös i mitt beslut att inte ta vaccinet och inte låta mina barn få det. Men jag är inte väldigt intresserad av att behöva försvara mitt beslut för dig.
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-21 13:48:39 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-19 18:47:41 följande: Jaha, så du VAR helt seriös när du talade om att vaccinet funnits i 3 sekunder. Jaja, men det säger ju lite om kunskapsläget då... Inte lite kaxigt att rata vetenskaplig information om man på allvar tror att vaccinet funnits i 3 sekunder
    Roar det dig att lägga ord i min mun? Jag trodde inte du gillade trams, men jag hade visst fel?
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-21 18:56:18 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-21 16:25:40 följande: Och när jag då tyckte att du tramsade så sa du att du var helt seriös. Du får väl stå för det du skriver eller erkänna att du inte var helt seriös. Men skit samma, det är inte så viktigt ändå.
    Jag sa att jag var seriös i mitt beslut att inte ta vaccin. Du får det till att jag är seriös i mitt påstående att vaccinet tillverkades för 3 seknder sedan. Hur får du ihop det?
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-21 20:23:47 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-21 19:03:34 följande: Vanlig ordningsföljd, kolla i vilken ordning jag svarade på olika saker.
    Detta kanske kommer som en överraskning, men jag har faktiskt ingen lust att göra det. Så spännande finner jag inte denna... konversation. Jag vet att jag inte har sagt att jag var seriös i mitt påstående att vaccinet tillverkades för 3 sekunder sedan. Om du fortfarande vill hävda att jag har gjort det, och att det inte bara är något som du har diktat ihop själv när du lade ord i munnen på mig, kan ju du sitta och leta bakåt i tråden och klippa och klistra lite om du vill. Men jag kommer inte vänta med spänning på resultatet...
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-21 20:42:02 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-21 20:29:10 följande: Nej, jag är inte överraskad. Men jag känner mig föga smickrad över att bli anklagad för att tramsa när det inte är jag som överdriver fakta och kunskap å det grövsta hit och dit. Sådant får gärna upphöra åt båda hållen och jag ska försöka ta ansvar för min del.
    Och jag smickras inte av bli anklagad för att påstå än det ena och än det andra. Jag ser gärna att det upphör.
  • Fille Fjonkan
    Neisti skrev 2009-11-26 20:44:41 följande:
    Vad hände? försvann alla? Är det någon som vet om det är samma vaccin som det vi har som man nu dragit tillbaka i Kanada?? Det är från samma tillverkare iaf...
    Efter vad jag har förstått är det samma som vi har. Men det är en speciell leverans man drar tillbaka, inte vaccinet i sin helhet. Tror jag.
  • Fille Fjonkan
    Alicia 72 skrev 2009-11-27 13:04:07 följande:
    Det är samma men Sveriges vaccin tillverkas i Belgien och det andra i USA så man ser inga kopplingar till Sveriges vaccin. Läskigt hörni med han som dog i veckan som genomgått en hjärttransplantation för 18 år sen. 2 veckor efter vaccinationen så hade kroppen stött bort hjärtat och han avled. My ass att inte squalen kan vända immunförsvaret mot den egna kroppen! Alicia
    Kan bara instämma. Jag trodde att man åt immunförsvardämpande mediciner för resten av livet om man fått ett organ transplanterat. Det kanske är fel. Men att ge immunförsvarsboostande skvalen är ju helt uppenbart galet.
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-27 21:15:44 följande:
    Fast han hade ju tydligen slarvat rätt ordentligt med sin medicinering. Man måste ju medicinera resten av livet om man har ett transplanterat organ, för att kroppen inte ska stöta bort det. Det verkar som om han har skippat en hel del av sin egen behandling och att kroppen därför var känslig för en immunretning av vaccinet. För en normal transplanterad person som sköter sin medicinering föreligger ju ingen ökad risk. Och för en helt normal person utan transplanterade organ föreligger ju absolut ingen risk. Kroppen stöter ju inte ut organ som är kroppsegna oavsett retning av immunförsvaret eller inte.
    Immunförsvaret kan vända sig mot den egna kroppen på andra sätt än att stöta ut kroppsegna organ.
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-27 22:53:24 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-27 21:31:51 följande: Det vet jag väl, men nu var det ju en transplanterad man vi pratade om, inte annat.
    Oki.

Jag tolkade Alicia72:s inlägg som att hon ifrågasätter att skvalen inte kan vända immunförsvaret mot den egna kroppen, oavsett transplantation. Men jag kan ha tolkat fel.
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?