-
Tyder det på att det är ofarligt?? Men är det helt riskfritt? Förstår inte hur man skulle kunna läsa av biverkningar som kan komma flera år senare på några månader!!?Anaiah skrev 2009-11-09 20:49:05 följande:Fast det inte för att man varit rädd för hjärnskador senare i livet som man har velat vänta på att vaccinera barn under 3 år. Man har velat vänta på rapporterna om hur barn överlag tar den här vaccinationen och på information om hur man kan dosera. Dessa har nu börjat komma in och man har på de små barnen inom riskgrupperna sett att de inte reagerar utanför vad man väntade sig, alltså att deras biverkningar inte varit värre än för de vuxna och man har hunnit lära sig att det antagligen kommer räcka med halva dosen.Som det verkar nu så kommer barn vaccineras med halva mängden, för att det räcker, inte för att det är farligare med hela dosen.Att de nu "vågar" vaccinera även de yngre barnen tyder ju på att vaccinet är så ofarligt som man trodde och att man nu bedömer att man har tillräckligt med kunskap för att kunna vaccinera de yngsta. Det är ju en BRA sak. Klart att de är försiktiga i början, nu vet de att riskerna med vaccinationen är väldigt små även för de minsta.
-
Usch vad hemskt med barnen... tycker som du att det är märkligt att man inte kan gå ut med RIKTIG fakta om biverkningarna... Om man nu inte är 100%säker på att det har med vaccinet att göra, skriv det då!! Men folk måste ju få veta och utifrån det ta ställning....eia skrev 2009-11-13 22:11:07 följande:Tycker också det är något lurt med detta vaccin!!! Litar inte alls på det... Låter hemskt att hela 8 pers. har dött i samband med att de tagit vaccinet, jag kan inga siffror i Finland och ingen godkänner ju ändå att det har något samband att folk dör inom kort efter att de vaccinerats...DET STÖR MIG ENORMT!!! Varför kommer inga negativa sidor fram, endast typ att man kan få "lite feber, bli öm på vaccineringsstället, känna sig lite trött......"?? Inga rapporter om dödsfall efter vaccineringen...En av min mans släktingar tog vaccinet i början av veckan (hon var gravid i v.36) och inom några dygn dog hennes baby i magen!!! Men...knappast har det heller något att göra med gifterna hon fått i sig...En annan bekant som är bosatt i Sverige tog också vaccinet, hon hade b.f. i nov = några veckor kvar och hennes baby dog också i magen!!! Tänk dessa små fina underbara knyten som antagligen hade klarat sig fint även om du fötts redan nu... Visst händer det sig att barn dör i magen annars också utan någon förklaring men ändå....lite skumt tycker jag det verkar iaf.!!Jag tycker för min del att det känns bra med det beslut vi tagit ang. våra barn. Alla vill ju sina barns bästa och nog förstår jag också dem som vaccinerar sina barn...de litar ju bara på myndigheternas rekommendationer. Men jag hoppas av hela mitt hjärta att de inte tar ngn skada av vaccinet! ...så hoppas jag också att ni alla som inte vaccinerat era barn klarar er undan smittorna, eller om ni får dem att era barn klarar av viruset lika bra som våra verkar klara det! :)
-
precis.. det står ju dessutom "varningstexter" på själva förpackningen till pandemrix ang när det gäller gravida!!Alicia 72 skrev 2009-11-14 17:50:21 följande:Nä men fy vad hemskt! Även om det inte alls skulle ha med vaccinet att göra så är det klart att dessa mammor alltid kommer undra om det hade med vaccinet de själva beslutade att ta att göra!!Just gravida tycker jag verkar superläskigt att vaccinera! De får ju i vanliga fall inte ta några vaccin öht! Och detta otestade vaccin som man inte kan veta med säkerhet hur det påverkar förrän barnen börjar födas. Men det skulle ju aldrig erkännas att det påverkat fostren.Alicia
-
Men får man aldrig influensan så måste man ju hålla på och vaccinera sej år efter år... Är det så bra i längden tros? Kvicksilvret i vaccinet förbjöds ju av en orsak....Anaiah skrev 2009-11-17 15:40:24 följande:Och ytterligare en sak. Ingenstans finns det något som indikerar att vaccinet ens på lång sikt skulle vara i närheten så farligt/skadligt som att drabbas av influensan så för mig går INTE matematiken ihop när man säger nej till vaccinet och ja till influensan, för det är infacto det man gör såvida man inte lever isolerad i en bunker de närmaste 2-3 åren.
-
Jaså, jag har hört annat... läste nånstans att det förbjöds en månad innan vi bestämde oss för att "tillåta" det igen... Jag vill VERKLIGEN inte chansa, men jag vill heller inte förgifta mej... Jag är oerhört kluven i den här frågan...Anaiah skrev 2009-11-17 19:44:06 följande:Kvicksilver är fortfarande tillåtet i läkemedel.Vill du verkligen chansa på att du är en av de som bara råkar slippa undan smitta? Det vill inte jag i alla fall och jag är definitivt inte beredd att låta mina barn ta den chansen för att JAG är rädd för något som det inte ens finns några belägg att vara rädd för.Och år efter år? Hur länge tror du att en pandemi pågår egentligen?
Det som oroar mej mest är att läkemedelsverket har avsagt sej allt ansvar och att så många läkare och andra experter på "området" INTE vill vaccinera sej eller sina barn... Ja år efter år, har ingen aning om hur länge detta kommer att pågå, men nåntans läste jag att det första fallet av svininfluensa kom för typ ett par år sedan.. Men det är väl ingen som vet hur många år den kommer tillbaka, muterar den så har man ju iaf ett bättre skydd om man haft den.. än den som bara vaccinerar sej hela tiden... eller? -
Är det någon som har koll på om det kan hjälpa något om man har pneunokockvaccinet?? (hur det nu stavas)
-
På vilket sätt menar du att det "tystas ner"? Läkemedelsverket listar alla rapporterade biverkningar på sin webbsajt?Men det är ju inte samma sak som att skriva stora rubriker i aftonbladet typ... Som allt dåligt de skriver med influensan, biverkningar måste du liksom "SÖKA" upp för att hitta nåt, de skriver ju inget dåligt om vaccinet i tidningarna...
-
Kanske konstigt skrivet, men det är precis det jag menar...ester skrev 2009-11-21 12:58:59 följande:Aftonbladet är ju en kvällstidning som gör pengar på att sälja lösnummer, det säljer inget om inte biverkningarna är riktigt sensationellt. Det är betydligt häftigare att läsa om att viruset muterats än att 2 människor på 3 miljoner som tagit vaccinet råkat ut för en allergisk reaktion. Typ.Sen behöver man inte söka efter information. Överallt länkas det till läkemedelsverkets hemsida och krisinformation.
-
Anaiah skrev 2009-11-21 13:46:57 följande:Min familj skrev 2009-11-19 21:22:44 följande:Men snälla!! Har jag gnällt.?.. Jag konstaterar FAKTA!!! & det förstår väl jag lika bra som vem som helst att Aftonbladet skriver om sånt som säljer... Fortfarande är det så att det kanske är så att den "andra sidan" av versionen inte är lika lättillgänglig som exempelvis hur många som DÖÖÖÖR av den farliga influensan... Jag har inga problem med att hitta fakta.. Men en del folk har det, alla har inte dator, (även om det kan vara svårt att fatta..)
Eh, men gnäll på Aftonbladet då för att de inte tar upp båda sidorna, inte på Läkemedelsverket, eller SMI, det är inte de som är ansvariga för det som publiceras i media. -
Håller med fullt ut...Alicia 72 skrev 2009-11-19 19:26:08 följande:Vad JAG tycker att föräldrar med barn under 6 månader ska göra? Varför skulle JAG veta vad de ska göra? Du kan väl ändå inte mena att jag ska gå och vaccinera mig för deras skull när jag är emot vaccinering?? Jag tycker absolut inte att riskgrupperna får skylla sig själva, varför skulle jag det? Men var och en ser väl om sitt hus och tar sina egna beslut passande för sin familj?Hade jag haft så små barn eller barn i riskgrupp så inte 17 hade jag förväntat mig (eller ens hoppats på) att hela övriga Sverige skulle vaccinera sig för vår skull i alla fall?Alicia
-
Ok, det var dumt att ta just aftonbladet som exempel märker jag.. Jag bryr mej öht inte om vad de skriver, det jag ville säja är att det som står på ALLA löpsedlar är ren skrämselpropaganda för att få så många som möjligt att ta vaccinet!! De skriver inget om vad vaccinet kan göra med en, eller hur många som just nu har sjukdomen, eller hur många som faktiskt klarar sej...Anaiah skrev 2009-11-21 18:59:24 följande:Eh, ja det tolkar jag som ett visst gnäll. Det är ju tydligen väldigt besvärligt att "SÖKA" upp information om biverkningar för det publiceras inte i tidningarna på samma sätt. Dessutom tycker jag att det är helt i sin ordning att gnälla på Aftonbladet för även jag tycker att de gör ett förfärligt jobb i deras "nyhetsrapportering" från alla vinklar. Men vad kan man förvänta sig av en dagstidning som är ute efter att sälja lösnummer, klart de kommer välja alternativet som flest är "intresserade" av. Det är därför jag sällan läser den och aldrig stödjer dem genom att köpa deras fåniga tidning.
-
Men det är ju samma sak här... Även de som kanske prenumererar på en hyfsat seriös tidning (långt ifrån alla som gör, men, men..) får inga sådana uppgifter som jag skrev i föregående svar, heller inget om eventuella biverkningar och dylikt...Anaiah skrev 2009-11-21 19:01:02 följande:Fördelen är väl att många som inte har dator prenumererar på någon form av dagstidning och då får de ju mer seriös fakta i alla fall (än från bara Aftonbladet), även om den också är ganska riktad.
-
hmm... Ja. eller varför inte du? Du verkar ju tycka samma sak..=)Anaiah skrev 2009-11-21 20:26:07 följande:Visserligen, men det kanske du kan göra då? Alltså ta kontakt med tidningarna och framföra din kritik mot deras ensidiga rapportering.
Detta blev visst lite uppblåst för att jag råkade svara på ett inlägg som jag höll med... -
Det är faktiskt inte ett problem för mej heller, tro det eller låt bli... Staten kommer nog alltid att få kritik, inget nytt, oavsett hur de agerar.. (tror jag då..)Anaiah skrev 2009-11-21 20:40:48 följande:Därför att för mig är det inte ett problem, för mig med min syn så tar jag hellre övervinkling åt det håll som är nu än tvärt om. Vid förra pandemin fick staten svidande kritik för att de inte tog läget på allvar i tid och för att informationen om riskerna var så dåliga. Och den influensan var ungefär lika kraftig och dödlig (eller icke-dödlig) som denna.Nu är det tvärt om, folk gnäller över att läget överdrivs och är helt enkelt aldrig nöjda, alltid finns det något att beklaga sig över.Jag försökte bara ge lite konstruktiv kritik - är du missnöjd så säg det även till de som faktiskt kan göra något åt det också, inte bara här.
Jag bryr mej faktiskt inte för min egen skull, utan för de tafatta människor som inget vet och som bara följer strömmen, vart den än leder!!! Jättefint med konstruktiv kritik, säkert jättebra att gå på tidningar och annan massmedia, men känns inte så meningsfullt!!! Och jag är ju dessutom inte så engagerad... -
måste bara få hålla med igeeeen... =)Alicia 72 skrev 2009-11-21 19:55:54 följande:Nej så ser jag det faktiskt inte. Jag ser det som en så pass stor fråga att var och en måste ha rätt att fatta sitt eget beslut grundat på hur ens egen situatation ser ut. Och jag väljer att inte manipulera immunförsvaret i onödan då vi inte tillhör någon riskgrupp. Eftersom jag, som jag skrivit tidigare, inte tror på denna vaccination som en långsiktig lösning då om/när viruset kommer tillbaka kan vaccinationsskyddet ha gått ut, och då spelar det ju ingen roll om jag vaccinerat mig för grannens skull eller inte. Man skjuter ju bara upp det hela och laborerar med immunförsvaret i onödan.Så ser jag på det hela och att du inte håller med ger dig ingen rätt att säga att jag har fel eller är osolidarisk. Ingen sitter ännu med facit på hur denna influensa kommer slå. Jag väljer att gå på min magkänsla och göra det som känns rätt istället för att "lyssna blint" på vaccinförespråkarna. Rätt eller fel val vet ingen ännu men jag har i alla fall lyssnat på mig själv istället för andra, vilket kommer göra ett ev. felaktigt beslut lättare att leva med.Alicia
-
Tänker på det här med åldersuppdelningarna och eventuellt räcker det med en eller två, eller kanske bara en halv dos..?? Är inte detta märkligt? Att om nu vaccinet är sååå testat och man vet allt om det, är det då inte konstigt att man inte kan bestämma om det ska vara en eller fler doser och hur det först ABSOLUT inte fick ges till barn under tre och det nu helt plötsligt är OK... Vad baseras dessa beslut på undrar jag?
-
Vad hände? försvann alla?
Är det någon som vet om det är samma vaccin som det vi har som man nu dragit tillbaka i Kanada?? Det är från samma tillverkare iaf... -
Ja, jag tyckte väl att jag hörde att det var länge sedan, men på de nyheterna jag såg, så sa de att det var en ny transplantation!!! Hrm...Alicia 72 skrev 2009-11-27 13:04:07 följande:Det är samma men Sveriges vaccin tillverkas i Belgien och det andra i USA så man ser inga kopplingar till Sveriges vaccin.Läskigt hörni med han som dog i veckan som genomgått en hjärttransplantation för 18 år sen. 2 veckor efter vaccinationen så hade kroppen stött bort hjärtat och han avled. My ass att inte squalen kan vända immunförsvaret mot den egna kroppen!Alicia
Och det där squalen verkar inte så bra, (OK JAG VEEEET ATT DET INTE FINNS UTREDNINGAR OM ATT DET KAN KOPPLAS SAMMAN....) Men, har läst och hört om så många fall om spontanaborter och döda barn i magen bara några dagar efter vaccinintag.... JAG TROR att det visst kan vara så... Mammas sambo tog vaccinet för en vecka sedan, nu ligger han inne sen 4 dagar tillbaka, med svåra smärtor i bröstet och magen....=( -
De verkar ju som att influensaspridningen har avtagit något, men de visste väl mer om sisådär två veckor...