Inlägg från: Min familj |Visa alla inlägg
  • Min familj

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

OBS!! Jag har endast läst TS!!!

Vi tänker inte vaccinera oss, har en pojke på 3 år och en flicka på 18 mån.

De skriver hur folk ligger på sjukhuset och mår jätte dåligt, en del har t o m dött pga influensan (en del med andra bakom liggande sjukdomar och ett fåtal som de inte kan hitta något annat än influensan som orsak). Jätte tråkigt och jag lider verkligen med dem, TROTS att jag/vi inte ska vaccinera oss!

Varför skriver de inte om bölder, BESTÅENDE (halva) ansiktsförlamningar m.m. Varför tas inte det också upp?? Dessa är bevisade att det kommer ifrån vaccinet. Känner båda som har drabbats. Vet om en till, men den personen känner jag inte.

Så fort det kommer något negativt runt vaccinet så ska det tystas ner! Självklart förstår jag att det är få som drabbas, men det är även få som avlider enbart pga influensan också.

Även krisinformation går ju ut med att säsongsinfluensan är lika hårt drabbad när det gäller barn och sjukhusvistelser, men då blåser de inte på som de gör nu. Varför är inte de rubrikerna lika viktiga?

Varför är det inte viktigt att ge de som drabbas negativt rubriker, precis som det är lika viktigt att ge de som blir inlagda rubriker? Varför är det bara en sida av saken som ÄR viktig??

Stolt mamma till 2 jordbarn och 1 ängel!
  • Min familj
    Thursday skrev 2009-11-19 21:11:40 följande:
    På vilket sätt menar du att det "tystas ner"? Läkemedelsverket listar alla rapporterade biverkningar på sin webbsajt?
    Det står inget om bestående förlamningar vad jag har sett eller så har jag missat det. De ska väl vara övergående och försvinna enligt dem.

Alla rapporterade biverkningar kan de väl inte lista?

När Läkemedelsverket tar emot din rapport samlas informationen i ett register som endast ett fåtal personer på myndigheten har tillgång till.

Eller det kanske bara gäller rapporter ifrån privatpersoner.
  • Min familj
    Anaiah skrev 2009-11-21 13:46:57 följande:
    Hur vet du att de är bestående när man bara har vaccinerat i någon månad drygt?
    Läkarna har konstaterat att det är bestående. Läkare kan väl inte ha fel?
  • Min familj

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag ansåg att allt förstorades upp och undrade varför inte alla rubriker var lika stora - bra som dåliga.

Självklart syftar man mycket på löpsedlarna och deras påverkan på folket. Aftonbladet/expressen med många flera, tyvärr är dessa mera skvallertidningar idag och man ska självklart ta det med en nypa salt. Men samtidigt måste man tänka på att löpsedlarna står så man ser dem och jag läser dem...

Men jag har ändå inte sett bla. krisinformation som ska ha bra info om varför några avlidit av svininfluensan. Som kanske hade överlevt idag, OM de hade fått den vård de behövde idag.

De informerar bara om att så och så många har avlidit utav svininfluensan och så & så många var i riskgrupp, men varför inte skriva också att av dessa avled några pga att de ej fick vård när de verkligen behövde det? Vart är denna info ifrån krisinformation? Vart är informationen hos krisinformation om de bestående men man kan få, som tex förlamningar etc. Då menar jag inte infon om övergående men, utan bestående.

Om ni har en länk till detta så visa gärna att jag har fel, för jag måste verkligen ha missat det....

Jag vill ha ALL positiv fakta - precis som jag vill ha ALL negativ fakta...

• Min familj

Självklart har vården tystnadsplikt, men jag är inte intresserad av individens journal. Utan varför de brister när någon söker vård och det är uppenbart att de behöver den. Det har inget med tystnadsplikt att göra mig veterligen, till en viss punkt.

Vi har bra sjukhusvård i sverige och det är jag väldigt tacksam över. Tyvärr så finns det brister där precis som det finns brister inom andra yrkeskategorier, men när det gäller en så farlig influensa som det sägs att det är, borde väl de som ringer och vill ha hjälp få hjälp.

Sjukdomsförloppet framskrider väldigt snabbt i ett viss skede, men åk inte in i onödan är vad de säger. Hur kan man ens säga så när den ska vara så farlig och dödlig? Alla har inte hunnit ta vaccinet ännu, då det är uppdelat i grupper. Eller så har man som jag, tackat nej.

Många utav fallen har hänt under kort tid och självklart tar det tid med utredning.

Men där läkarna har konstaterat att så här är fallet - där borde de enligt mig ha satt ut den info på sina sidor.

tex:

- En på miljonen kan få bestående förlamning (har bara tagit detta ur luften)

Kan bara säga att jag är inte mer än mänsklig, har inget tålamod och vill ha all fakta nu, även den framtida faktan Jag vill ha svar på frågor som man kanske aldrig kommer kunna svara på

Jag håller tummarna för att de som har vaccinerat sig kommer må lika bra i framtiden och att vi som inte vaccinerat oss lever och mår lika bra

• Min familj

Måste även fråga om det är någon som vet:

Det finns annat vaccin även för de som inte tål detta svininfl.vaccin, men sverige anser att det är för dyrt?

Har bara hört detta så jag har ingen aning om det är sant eller inte.

• Min familj
    förnuftokänsla skrev 2009-11-21 23:35:44 följande:
    Det som är det mest anmärkningsvärda är ändå att man avfärdar i all hast samband mellan vaccin, spontanaborter/missfall och dödsfall, ett förfarande i så gott varje land där man håller på med detta vaccinprojekt. Man håller sig alltså inte ens neutral innan undersökning påbörjas, vilket god forskningsed förutsätter. En vetenskapligt rätt förutsättning för en utredning ska alltid vara, att man inte har en förutfattad mening om det man ska undersöka, utan endast låter resultaten ge svaren. Men frågan är om svaren/resultaten alltid kan ses som fullt ut rätta o riktiga, då en myndighet, i de här fallet, ska granska sig själv (statsstyrd sådan - läkemedelsverk, och om samband då kan hittas, blir staten skadeståndsskyldig... och i det här fallet skulle det bli en politisk MEGAskandal).
    Kan man inte åberopa jäv då?
  • Min familj
    Anaiah skrev 2009-11-22 11:41:11 följande:
    Min familj skrev 2009-11-21 23:41:07 följande: Jo visst faller även dessa fall under tystnadsplikten, speciellt om vi talar om utredningar om felbehandling - då är det ju dessutom DET man utreder, alltså huruvida vården har ansvaret för någons död och en sådan utredning kan ta tid.
    Om du sammanställer all text som jag skriver så framkommer det att jag har inget tålamod och vill ha fakta nu, men att jag vet att det självklart inte går.

Jag vet att utredningar etc ligger under OSL, även andra lagar. Dessa är min vardag.

Jag vill veta varför de brister, men jag vet att det svaret kommer jag aldrig att få. När utredningarna är klara så har det gått så lång tid. Det jag menar är fortfarande att jag vill ha fakta som ingen kan ge mig i dagsläget

Det jag tycker och tänker kanske inte alltid stämmer in i sveriges vardag, men det är fortfarande mitt tycke och tänke - till detta behövs inget lagstöd
  • Min familj
    Anaiah skrev 2009-11-22 15:09:59 följande:
    Precis som GSK haft kontrakt med Sverige att vara leverantör av ett pandemi-vaccin om Svenska myndigheter anser att det är nödvändigt.Jag hoppas ni inte tycker att just denna del är konstig? Annars skulle vi ju stå helt utan vaccin vid en sådan här kris eftersom läkemedelsföretagen alla skulle vara upptagna med att fullfölja ordrar till andra länder de har kontrakt med. Att INTE ha ett kontrakt på förhand med ett läkemedelsföretag ifall en pandemi skulle bryta ut skulle vara VÄLDIGT dumt.
    Det jag kan tycka är dumt är att de som inte har råd med kontrakt har heller oftast ingen bra sjukvård. Har man pengar har man mer möjligheter, men det är klart vi måste köpa oss ett bra immunförsvar - annars kan vi inte vara medmännsikor och hjälpa de som behöver oss

Jag anser att riskgrupperna naturligtvis ska ha tillgång till vaccin om de vill ha det, men jag anser även att fullt friska människor kunde ha fått avstå till nytta för riskgrupper i andra delar av värden. Är de mindre värda bara för att de inte har råd med kontrakt? Bilderna på de fattiga barnen som är smittade är hemska sägs det - vill själv inte titta.

Dumt av mig att tänka på alla andra runt omkring....
  • Min familj
    Neisti skrev 2009-11-22 20:09:30 följande:
    Tänker på det här med åldersuppdelningarna och eventuellt räcker det med en eller två, eller kanske bara en halv dos..?? Är inte detta märkligt? Att om nu vaccinet är sååå testat och man vet allt om det, är det då inte konstigt att man inte kan bestämma om det ska vara en eller fler doser och hur det först ABSOLUT inte fick ges till barn under tre och det nu helt plötsligt är OK... Vad baseras dessa beslut på undrar jag?
    Vissa landsting har även tagit bort vaccineringen för barn under 3 år, då man inte kunde veta säkert om de tex var äggallergiker. Riskbarnsgruppen var även en testgrupp De har ju själva sagt att nu när de vaccinerat så många barn inom riskgruppen så ser de att de barnen inte har påverkats avsevärt...

De har ingen aning om vilka mediciner som går ihop med detta vaccin, min mans kompis pappa äter medicin och vaccinera sig - går omkring med stora bölder i ansiktet för att det blev en reaktion på dessa två kombinationer ihop, (reaktionen har läkarna själva sagt till honom är från kombinationen). Jag själv äter medicin, men är ej i riskgruppen. Vem kan svara på om min medicin inte påverkas av vaccinet?

Många utav vårdpersonalen är förvirrade pga nya direktiv som kommer hela tiden. Självklart kommer det till ny fakta till ett nytt vaccin, men ringer man till olika vårdenheter så får man nästan olika svar också.

Det har ju pratats om att man ska ta två doser nu, så man kommer inte kunna ge bort, sälja eller vad som var tänkt med överblivet vaccin. Nu kommer inte alla ta, så det kommer bli över.

Nu har de ju även upptäckt fall där de hittat muterade virus och resistenta virus. Så vaccinet som folk har tagit - täcker det även dessa?

- Vi förutsätter att
    både vaccinet och det antivirala medlet Tamiflu skall fungera som behandling även på den här varianten av viruset, säger Geir Stene-Larsen.

Förutsätter, okej, men säkra kan de ju inte vara...
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?