Inlägg från: förnuftokänsla |Visa alla inlägg
  • förnuftokänsla

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Alicia 72 skrev 2009-11-08 17:19:36 följande:
    Anaiah; Ja det är amalgamskadefonden jag varit inne på (bland 100-tals andra sidor). Bifogar länken jag pratar om om det är någon annan som är intresserad.www.amalgamskadefonden.se/default.asp eller inte att amalgamet orsakade svåra besvär för en del personer, våra amalgamplomber lär ju ha bytts ut av en anledning, eller hur?Som jag ser det finns det även en anledning till att kvicksilver numera är förbjudet att ha i vacciner. Så även om Läkemedelsverket nu försöker lugna oss att detta inte är så farligt så lyckas de inte med mig.Men det var inte detta jag ville med tråden, att bli övertalad om att vaccinet är ofarligt eller att jag tänker fel, lyssnar på fel källor. Jag ville mer komma i kontakt med andra som är i min sits, dvs inte vill ta vaccinet, och hur ni tänker då vad gäller att skydda de små barnen.Som numera förmodligen kommer att få vaccineras så då får jag ta ytterligare svåra beslut även gällande henne.Alicia
    Vad jag förstått, så är just den aktuella forskningen kring kvicksilver, som det ofta hänvisas till, genomförd av ett oberoende institut. Dvs står vad jag vet inte under stöd av ASF. Så, vad vari ligger det oseriösa i det hela? De studier du istället hänvisar till, hur står det till med dem (de kan komma att revideras många ggr om när denna hysteri blåst över), det hänvisas ofta till tillförlitligheten hos Socialstyrelsen/läkemedelsverket ect (är du osäker, läs det,det är den enda information du behöver, svenskt o hederligt???)... de i sin tur bygger sina teorier på det som kommer från WHO, och WHO i sin tur ser ut att ha en högst oseriös dubbelroll ihop med läkemedelsbolagen som i sin tur vill ha ut sitt vaccin till så många som möjligt... tja, undrar vilka källor som i slutändan står som de mest trovärdiga, hehe, den som (över)lever får se! ;)
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 10:20:08 följande:
    Hmm, oberoende eller ogranskad, det beror väl på hur man ser det. Som jag ser det är det en otrolig fara i att lita till ogranskade källor som bedriver forskning utifrån privata donationer - klart som fan att de tolkar sina forskningsresultat på det sätt de gör!Läkemedelsverket och Socialstyrelsen har ingen lojalitet till varken WHO eller läkemedelsindustrin (tro mig, min mor jobbar på AstraZeneca - she knows!).
    Lojalitet, hmmm, så om WHO utlyser en pandemi, då snappar man inte upp på det menar du, vidtar sk åtgärder rek eller beordrade av WHO? och med vilka grunder utlyser man en pandemi när det inte ens är i närheten av det, varför "skriver man ner" kriterierna inför ett förväntat utbrott, samtidigt som WHO sitter på 2 stolar;

www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/11/16/080821.htm
    www.information.dk/215341
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 14:42:47 följande:
    WHO har inga befogenheter att beordra några åtgärder alls. Socialstyrelsen har säkerligen använt sig av WHO:s material som underlag, men själva bedömningen och beslutet att rekommendera massvaccination har ju gjorts utifrån den svenska situationen. Inte enbart utifrån WHO:s varningar utan också utifrån hur sjukdomen har slagit globalt och lokalt.Dessutom har det ju visat sig att influensan faktiskt är ganska farlig för många, väldigt smittsam och i vissa fall även dödande. Det är ju ganska många som krävt sjukhusvård och eftersom den också slår hårt mot den annars vitala delen av befolkningen så är det ju en stor ekonomisk belastning när de inkomstindrivande medborgarna ligger hemma och är sjuka.Men oavsett om WHO har rent mjöl i påsen eller inte så är det ju det svenska Läkemedelsverket, ett statligt organ, som har utrett och rekommenderat vaccinet.
    Och hur har den slagit globalt? Du kanske ska kolla siffror först? Borde inte ngt som kallas för pandemi slå betydligt hårdare, ngt det inte gjort... ngnstanns! Det är ju det som är ett av kriterierna kring en pandemi, att det slår ut samhällsfunktioner, och i flera länder där svinisen härjar rullar det på som vanligt. Man ser ingen ökning ens i sjukskrivningstalen, tom lägre i del fall, i jämförelse med föregående år samma tid. Kan inte låta bli att vara skeptiskt mot rapporteringen kring det hela. Förminskar för den skull inte allvaret OM det skulle bli en pandemi, men vars är siffrorna som tyder åt det hållet?

Liknande nyheter finns från många länder, även Finland där man börjar prata om att det börjar plana ut... o gör en jämförelse med hur det blev i England i somras.

www.dn.se/nyheter/sverige/influensan-osynlig-i-sjukskrivningar-1.990135

www.aftenposten.no/helse/article3372691.ece

ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1252977.ece
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 15:38:51 följande:
    Och ändå, i Sverige talas det INTE om någon utplaning ännu. I Norge har statistiken redan gått om Nya Zeeland, det land man gjorde beräkningar ifrån och räknade med att det skulle drabba oss lika hårt som dem eftersom väderförhållande, klimat och annat är likartat.Man räknar med att Norge ligger tre, fyra veckor framför oss statistikmässigt och att det kommer slå ungefär lika hårt här, dvs minst 13% av befolkningen kommer att drabbas, men det kan också bli mer eftersom vi talar om en smitta som kan komma tillbaka i flera vågor under flera år innan den "försvinner". Det är så tidigare pandemier har betett sig och det är troligtvis så även denna kommer att utveckla sig (den senaste pandemi som drabbade världen var hårdast under sitt andra och tredje år).I USA talar man om troligtvis 22 miljoner smittade, 3.900 döda varav 540 är barn. I länder både i Europa och Asien håller skolor stängt under hösten/vintern för att minska smittspridningen, i Afganistan har minst 11 dött men rapporteringen är svår så det kan handla om ganska många fler.Vad som kommer ske under vintern är svårt att säga på förhand, men troligtvis kommer det kalla och torra klimatet bidra till ytterligare smittspridning. Det plus att folk under vintern är mer benägna att umgås inomhus och därmed utsätta varann för ökad smitta även den vägen.Men även om vi inte talar om dödsfall så är det ju en allvarlig sjukdom vi talar om, för de flesta är den mild, men för barn, ungdomar, gravida och sjuka kan den slå mycket hårt och det är inte så lätt att på förhand säga vem som drabbas hårt och vem som kommer lindrigt undan. Även friska personer har blivit svårt sjuka och krävt omfattande behandling.Jag upplever att det finns en stor brist på respekt inför den här nya smittan. Att någon inte drabbas värre än vid en vanlig förkylning eller en vanlig influensa är ingen garanti för att den inte slår hårt mot den nästa och att gömma sig bakom att flertalet av de döda har tillhört riskgrupper är inte heller speciellt lönsamt - det är trots allt inte så himla kul att bli inskriven på sjukhus heller varesig man annars är frisk eller inte.
    Och hur kommer det sig att det inte visar sig i sjukskrivningar, eller ngn påverkan på samhället i övrigt, någonstanns? ... vad är det med detta "kejsarens nya kläder fenomen"?! En pandemi märks TYDLIGT i ett samhälle, har det gjort det i de länder du nämnt? Har infrastrukturen kollapsat ect ect?

Globalt under 1% dödlighet, jämför det med sk "vanliga" influensor! Eller är konkreta siffor för jobbiga att ta till sig, när man redan bestämt sig för att det är pesten vi är drabbade av?

Eftersom det så sällan tas några prover om ngn överhuvudaget har svininfluensa, utan det baseras enkom på symtombeskrivning, kan då inte siffrorna vara ganska missvisande kring antalet smittade?! ... bara spekulerar här, ingen kan väl säga emot i alla fall?... samtidigt som det är sk "normal influenssasägsong, o det 3åriga barnet som dog för ett tag sedan, hade ju konstaterat både svinis, vanlig säsongsinfluensa o andra virusangrepp ovanpå en svår grundsjukdom?

Vi kommer även i framtiden sköljas av virusvågor av allehanda slag, det är väl ngt vi alla kan vara överrens om, detta är varken den första eller sista... o det vi nu håller på med, är att försvaga människans naturliga förmåga att klara av dessa. I framtiden kommer vi behöva vaccinera oss mot allt fler lätta åkommor då vårat immunförsvar inte klarar av det längre, simpel biologi. Det måste få "lära sig" att jobba själv i större utsträckning för att hålla sin programmering som ett starkt inbyggt system, naturligtvis i förhållande till faran kan väl tilläggas, och i det här fallet, så är 1% dödlighet i knepigt ojämn kontrast till åtgärder, mediers rapporteringar/masshysteri samt risker med en massvaccinering. Självfallet kommer därmed även behovet av vaccineringar öka för varje våg av virus som i framtiden kommer att drabba oss, då vi genom såna här åtgärder försvagat vårat eget försvar.

"Men även om vi inte talar om dödsfall så är det ju en allvarlig sjukdom vi talar om, för de flesta är den mild, men för barn, ungdomar, gravida och sjuka kan den slå mycket hårt och det är inte så lätt att på förhand säga vem som drabbas hårt och vem som kommer lindrigt undan. Även friska personer har blivit svårt sjuka och krävt omfattande behandling.Jag upplever att det finns en stor brist på respekt inför den här nya smittan. Att någon inte drabbas värre än vid en vanlig förkylning eller en vanlig influensa är ingen garanti för att den inte slår hårt mot den nästa och att gömma sig bakom att flertalet av de döda har tillhört riskgrupper är inte heller speciellt lönsamt - det är trots allt inte så himla kul att bli inskriven på sjukhus heller varesig man annars är frisk eller inte""

- Så är det här i livet, så är även en "säsongsinfluensa" (även om dödligheten är BETYDLIGT högre) och en del individer är känsligare än andra, tillsynes friska invidier kan slås ut av sjukdom tämligen oförklarligt ibland (kan ha varit försvagade av andra anledningar just då, tex stress, dålig kost ect), detta även av en vanlig influensa. Gravida, små barn o gamlingar är alltid mer sårbara, vare sig det gäller svininfluensan eller ngt annat (läs WHOs hemsida ang säsongsinfluensa vad gäller riskgrupper)

""det är trots allt inte så himla kul att bli inskriven på sjukhus heller varesig man annars är frisk eller inte.""

- När man inte har fler argument att ta till, så tar man till det som mkt hänger på idag, vi har inte tid o lust att vara sjuka, kan vi slippa så gör vi det gärna, tom med hjälp av tveksamma substanser...Vi måste väl för faen lära oss att acceptera att sjuka det blir vi ibland, det stärker vårat eget immunförsvar på sikt... men på ngt vänster passar det inte in i våran livsstil idag! Det är som med allt annat, kortsiktiga vinster, utan tanke på mänskligheten i det stora o generationen på G!

Tycker att en liten gnutta förnuft vore på sin plats Det känns nästan om att man behöver be om ursäkt för att man är skeptiskt till att det hela inte "håller ihop" på någe vänster, svaret lär inte vänta på sig... MEN just nu är det mkt av "kejsarens nya kläder" enligt min personliga uppfattning.
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 19:50:19 följande:
    Aha du är en sådan!Virologi fungerar inte så och inte heller vårt immunförsvar.Men med tanke på hur du resonerar får jag väl anta att dina barn inte heller varit med i barnvaccinationsprogrammet. Jag menar, var är lite röda hund när man kan stärka immunförsvaret?Jag har barn i riskgrupp och är själv gravid, några nya kläder har inte kejsaren i mina ögon men jag vet att dödligheten hos foster i magen är VÄLDIGT hög om mamman drabbas av lunginflammation - en relativt vanlig följdsjukdom av just denna influensa. JAG är inte beredd att gambla med mitt, mitt ofödda barns eller min sons liv. Men det är ju varje enskild människas val antar jag.
    Vad menas med att vara "sån"? du menar en fanatisk vaccinationsmotståndare eller? det kan jag tala om att jag inte är, men jag kan skilja på ngt som är förnuftigt o ngt där det har spårat ur totalt, o detta pga av anledningar vi så småningom kommer att får reda på... halva eller hela sanningen!

Här har du förresten siffror på smittade i USA, även där börjar man nu undra om denna pandemi finns överhuvudtaget... vet ju att du rabblade upp antalet smittade, döda ect i div länder... Skulle tro att detta är en reelativt färsk nyhet, dock inte oväntad!

ps; dina val är dina val... helt o hållet, men att fortsätta skrämma upp folk för denna influensa är helt bisarrt i dagsläget, med tanke på alla totalt motstridiga uppgifter!

ps; har själv haft samtliga barnsjukdomar, liksom mina klasskompisar, vänner ect, är ju av årgång -67, och visst är det skit att vara sjuk, men inte var det så farligt. 1 vecka hemma från skolan typ, inget som inte gick över med vanliga medikamenter...Har dock vaccinerat mina barn, då jag på den tiden inte funderade så mkt utan bara följde den breda massan, hade en lite större tro till auktoriteter ect, varken visste, eller hade intresse att fundera i på dylika frågor.. men har lärt mig ett o annat på vägen, bla genom utbildning, egen förkovring samt genom en famliljemedlem högt utbildad inom bla detta område.
  • förnuftokänsla
    ester skrev 2009-11-17 20:06:54 följande:
    www.thl.fi/sv_SE/web/sv/meddelande mer aktuell länk
    Notera EPIDEMI inte pandemi!! alltså, står föregående gradering fortfarande kvar. Sen återstår det antar jag, att skilja på fallen säsongsinfluensa från svininfluensa (dvs hur många fall är konstaterade genom provtagning) utifall man gjort som man hittills gjort i USA, buntat ihop allt i samma siffror!
  • förnuftokänsla
    ester skrev 2009-11-17 20:22:51 följande:
    Jaja, epidemi eller pandemi. Den håller INTE på att plana ut i alla fall, och det var väl det som var kärnan. Och enligt meddelandet verkar de skilja på den nya influensan och säsongsinfluensan. Hur det gjort i USA får väl stå för dem.
    Det är väl som med det mesta, dubbla budskap, då det senast i veckan som var deklarerades det motsatta i www.helsinginsanomat.fi Frågan är som sagt, hur många är konstaterade fall? tycks skilja rejält där!
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 21:35:06 följande:
    Intressant! Jag antar att du inte vaccinerar mot kikhosta, pneumokocker, påssjuka, röda hund eller haemophilus influenzae typ b heller då eftersom de inte heller är "farliga" med dina mått mätta? Och när det kommer vaccin mot vattenkoppor, kommer dina barn vaccineras mot det? I bältros dör ju nämligen ganska många varje år.
    Vi behöver väl inte tillsätta ännu ett, som då inte ens ger ngn vidare värst immunitet, eller? Det kanske vore av annan art, om den gav en livslång immunitet mot ngt, då kunde man kanske överväga nytta av det! ... Men fortfarande då, siffrorna över antalet smittade o döda talar ju fortfarande klarspråk, eller? varför ingen årlig massvaccin mot säsongsinfluensa åt alla, barn som gamla?! Skulle man där få till en löpsedel över varje enskillt dödsfall, då skulle det se annorlunda ut med det också!

Jisses, vilken ton det blir när argumenten börjar tryta! :-O
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 21:39:57 följande:
    Anta inte så mycket, du hamnar på så fel spår då.Med "sådan" menade jag en person som har lite av en övertro på kroppens förmåga att hantera allvarliga sjukdomar genom att utsätta sig för dem istället för att skydda sig emot dem. Sen hur du ser det, positivt eller negativt, det är din sak.Med "sådana" personer är det dock sällan någon idé att diskutera saken vidare eftersom de brukar ha en grundläggande syn på sjukdomar och immunförsvar som skiljer sig vitt från mig och de flesta andras.Men det är intressant att du är så säker på att något du själv säger vi får reda på "så småningom" är samma sak som har spårat ur totalt. Hur kan du göra den bedömningen samtidigt som du säger att vi inte har fått hela eller halva sanningen ännu?
    Nej, det är också ett sätt att retirera på när man märker att ens argument börjar luckras upp, helt ok för mig! Har ingen övertro, är både kritiker o skeptiker... så knappast ... men däremot är jag full av sunt förnuft, ngt som du definitivt verkar ha behov av!
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?