Inlägg från: förnuftokänsla |Visa alla inlägg
  • förnuftokänsla

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Sajom skrev 2009-11-21 22:06:20 följande:
    man får inte gå ut till allmänheten om detaljer kring dödsfall hur som helst.
    Det som är det mest anmärkningsvärda är ändå att man avfärdar i all hast samband mellan vaccin, spontanaborter/missfall och dödsfall, ett förfarande i så gott varje land där man håller på med detta vaccinprojekt. Man håller sig alltså inte ens neutral innan undersökning påbörjas, vilket god forskningsed förutsätter. En vetenskapligt rätt förutsättning för en utredning ska alltid vara, att man inte har en förutfattad mening om det man ska undersöka, utan endast låter resultaten ge svaren. Men frågan är om svaren/resultaten alltid kan ses som fullt ut rätta o riktiga, då en myndighet, i de här fallet, ska granska sig själv (statsstyrd sådan - läkemedelsverk, och om samband då kan hittas, blir staten skadeståndsskyldig... och i det här fallet skulle det bli en politisk MEGAskandal).
  • förnuftokänsla

Min familj skrev 2009-11-21 23:44:59 följande:

Kan man inte åberopa jäv då?
    Försöka går ju!
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 11:37:18 följande:
    Vad grundar du det på, att de inte håller sig neutrala menar jag?De fall där man avfärdat samband har ju obduktion skett och en obducent vet väldigt lite om fallet i förväg och vem det är de obducerar. I andra fall, där obduktion inte ännu har skett eller det inte varit möjligt så har man ju inte heller slutit sig till vare sig det ena eller det andra. Jag är nyfiken på varifrån du får att de inte tillämpat god forskningsed och på vilka grunder?Nej, folk dör ju och får missfall bara när man vaccinerar.
    Vet inte hur du läser det som kommer ut i offentligheten, men har sett uttalande vid ett flertal tillfällen, där de uttalat sig om att man inte kan se ngt samband med vaccinet, men en undersökning ska genomföras, alltså har man redan haft en förutfattad mening, innan obduktion är gjord, inte så? Alltså, är de inte neutrala innan resultat kommit in och har därmed ej tillämpat god forskningsed, inte så? Detta är ngt som uppmärksammats i många länder.
  • förnuftokänsla

Min familj skrev 2009-11-21 23:43:48 följande:

Måste även fråga om det är någon som vet:Det finns annat vaccin även för de som inte tål detta svininfl.vaccin, men sverige anser att det är för dyrt? Har bara hört detta så jag har ingen aning om det är sant eller inte.
    Sverige har haft ett kontrakt att köpa vaccin av Glaxo om WHO utlyser en pandemi, alltså har de varit bundna att köpa in det de har haft att erbjuda.
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 15:09:59 följande:
    Precis som GSK haft kontrakt med Sverige att vara leverantör av ett pandemi-vaccin om Svenska myndigheter anser att det är nödvändigt.Jag hoppas ni inte tycker att just denna del är konstig? Annars skulle vi ju stå helt utan vaccin vid en sådan här kris eftersom läkemedelsföretagen alla skulle vara upptagna med att fullfölja ordrar till andra länder de har kontrakt med. Att INTE ha ett kontrakt på förhand med ett läkemedelsföretag ifall en pandemi skulle bryta ut skulle vara VÄLDIGT dumt.
    Återigen missar du poängen här, person i fråga undrade varför vi tog in just detta vaccin, och det är för att det är Glaxos svar på denna flunssa, och Sverige råkade ha sitt kontrakt med just Glaxo.

... som vanligt försöker man får det till ngt det inte är, det är inte frågan om huruvida ett land bör eller inte bör ha en färdig plan/kontrakt för dylika händelser, utan frågan här var.. varför just detta, då det finns andra på marknaden.
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 17:09:48 följande:
    Nej då, jag förstod poängen, det var därför jag formulerade det som en fråga inte som påstående.Enligt Annika Linde, statsepidemiolog hos Smittskyddsinstitutet så är Pandemrix ett väldigt bra vaccin. Andra vaccin utan tillsatser och adjuvans är helt enkelt inte lika effektiva vaccin.Och vad gäller äggallergiker så är det ett väldigt effektivt sätt att odla fram virusantigen. Hittills så finns inga bevis på att äggallergiker faktiskt skulle reagera på vaccinet, men man har tagit det säkra före det osäkra eftersom det inte heller finns några säkra bevis på att de inte skulle reagera.Kanske kan det ligga något i att notan skulle bli väldigt dyr om man beställt ett vaccin som inte odlades i ägg, men troligare är nog att man helt enkelt valt det bästa möjliga vaccin som kunnat framställas på så kort tid som möjligt. Därav också valet av vaccin med mer adjuvans så att man kan använda mindre antigen och med tiomersal så att man kunnat få hit det snabbare än om det var endosförpackningar.
    Låter mkt mkt betryggande... ur alla aspekter? :/ ... framförallt när man även lägger till det facto att tillverkaren avskrivit sig allt ansvar för produkten! Ev skadeståndskrav får man avkräva den egna staten, som i sin tur sen kan hänvisa till att de enbart följde WHOs påbud... hmmm, bekant scenario?

Personligen drar jag omedelbart öronen åt mig då ngn inte kan stå för det de säljer, spec när det handlar om ganska så oprövat vaccin med mkt tveksamma ämnen (där det faktiskt finns oberoende forskning som talar om motsatsen till den forskning som som gett "OK" till massvaccination, dvs forskning uppbackad av de som tjänar på det, och som i det här fallet sen inte vill ta ansvar för konsekvenserna! Kanske har de händelsen från 1976 i färskt minne, då man i USA stod inför en nästan identiskt händelse med svininfluensa och vaccin som skadade och dödade många människor, då hade inte det aktuella bolaget ngn friskrivningsklausul och blev sedemera skadeståndskyldig, och tvingades betala ut miljontals kronor till offren)

Detta (nedan) har jag fått berättat för mig, så den som vill veta mer får söka information själv... tja, inte blir det det sista caset....

Ett exempel från Norge, som mellan 80-90 talet testvaccinerade 180 000 barn mot hjärnhinneinflammation, många fick långtgående bieffekter av det men ingen av de som krävt ersättning, har fått kompensation av staten. Sen kan man ju tvista om huruvida pengar kan ersätta försämrad livskvalitet o livslångt lidande/handikapp?!
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 17:35:08 följande:
    Jag tycker inte att det är konstigt att den nya influensan klassats som pandemi, jag tror bara det är konspirationsteorier att det skulle ligga rävspel bakom WHOs agerande.Fast den här influensan beter ju sig nästan precis som både Asiaten och Hongkonginfluensan i spridning och förväntade dödstal. Båda var relativt milda influensor (Asiaten smittade strax över 300 000 svenskar och Hongonginfluensan ca 1 miljon), men även dessa klassades som pandemier. Och när de väl lade sig så anklagades staten för dålig beredskap, det fanns för lite vaccin. Nu är det tvärt om, nu folk tycker att staten överreagerar.Jag vet ibland inte om jag ska skratta eller gråta och det enda jag egentligen kan sluta mig till är att folk aldrig är nöjda.
    Det som ÄR konstigt, är det facto NÄR kriterierna ändrades... i första hand.
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 17:53:13 följande:
    Jag är osäker på vad ditt svar har med det jag skrev att göra, men det kanske blev ett citat av misstag.Tror du på allvar att situationen i USA på 70-talet var nära identisk med den vi är i idag? Hehehe, jaha...I vilket fall som helst så är det svenska avtalet med GSK inte offentliggjort så det du säger är ju bara spekulationer. Det lär ju vara troligt att GSK har föreslagit ett sådant avtal eftersom den överenskommelsen gäller i Danmark, men huruvida den svenska staten gått med på det vet varken du eller jag.
    I grova drag JA... för den som kanske inte sett detta tidigare och vill göra sig en egen uppfattning, varsågod;

(notera forskaren kontra den ansvariga för massvaccineringen på den tiden)

I sin helhet: del 1 och 2 för den som är intresserad:

Och du tror, önskar o förväntar dig att Sverige har fått ngn typ av gräddfil, det enda land läkmedelsbolaget har undantagit från friskrivningsklausulen !?... när inget annat land har fått det? Jeez, du var då mer naiv än jag ngnsinn hade kunnat föreställa mig, hehe... fine with me.
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 17:53:13 följande:
    Det lär ju vara troligt att GSK har föreslagit ett sådant avtal eftersom den överenskommelsen gäller i Danmark, men huruvida den svenska staten gått med på det vet varken du eller jag.
    Och att svenska staten valt att hemligstämpla kontraktet, ökar tillförlitligheten i dina ögon? ... hehe, fine with me! Men det tycks finnas väldigt många därute som inte känner till detta faktum alls, och i vars ögon det kan te sig väldigt suspekt att ett bolag inte vill ta ansvar för det de säljer i den omfattning de gör, spec med tanke på att det faktiskt är en extremt potent cocktail i sprutan, det är inte testat i ngn större omfattning (inte alls på gravida, o ännu sämre på barn o riskgrupper), och med tanke på tidigare historia, tja, jag skulle heller inte vilja ta ansvar för att ha släppt ut det på marknaden i den skala man nu har gjort, om det var mitt bolag, enkel matematik!

... var och en bedömer själv!
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 18:23:05 följande:
    Var glad för att jag är saklig och ärlig i stället.
    ??
  • förnuftokänsla
    Rootsler skrev 2009-11-22 20:24:30 följande:
    Angående åldersuppdelningar och hur testat vaccinet är, så säger GSK själva på sin hemsida (idag):"There is currently limited clinical experience with an investigational formulation of Pandemrix? (H1N1), containing a higher amount of antigen, in adults aged 18-60 years. There is currently no clinical experience in the elderly (>60 years), in children or adolescents (
    Kan inte bli tydligare än så!
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 18:29:13 följande:
    Jag säger ju att jag inte vet, sedan när är det naivt?Och åt dina länkar säger jag faktiskt bara: HAHAHA! Väldigt trovärdiga källor vännen!
    Källor?! hehe... du tror inte det finns några smarta männskor här oxå?! Inslagen i sig kan väl knappast bli mer trovärdiga än så, men jag skulle ju inte kalla det för "källor" i det här fallet, utan mer som exempel på att människan har svårt att lära sig av gamla "misstag"...
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 23:38:05 följande:
    Jo, jag behövde bara se ca 20 sekunder av det för att se åt vilket håll det hela var vinklat. Det osade förlöjliganden liksom. Hur kan du vara så okritisk till dina egna källor?Sedan undrar jag vad inslaget har med Sverige att göra och det vaccin vi har?
    Vinklat?? ... kan inte hjälpa, men jag tycker oerhört synd om dig på ngt vänster!
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-30 08:32:18 följande:
    .När man talar om hur milt influensan ändå har slagit i Sverige så får man inte heller glömma att vi redan HAR vaccinerat över 3 miljoner medborgare och faktiskt därigenom påverkat allvarligheten i spridningsbilden.
    Och ändå räknar man de länder som vaccinerat flitigast till att även ha den största spridningen av influensan.
  • förnuftokänsla
    Missi skrev 2009-12-02 10:07:33 följande:
    Appropå att svälja allt med hull och hår, här publicerar Dagens medicin en artikel av så låg kvalitet att man blir rädd!!Nu finns det en och annan uppmärksam läsare som gjort sig besväret att faktiskt LÄSA rapporten till skillnad från DM:s reporter (!!)-------------------------------------------------- ---Det är ganska uppenbart att slutsatsen i rubriken formuleras av någon som inte läst den bifogade studien."..bevis för att vaccinationer inte påverkar risken för att drabbas av autism."Det sägs i studien:"This report did not address the role of prenatal or early life Hg exposures in etiology of autism."Det är väl just det som föräldrars oro handlar om och detta tar rapporten inte upp överhuvudtaget!När man sen ser vad de forskarna själva menar om de statistiska beläggen för kopplingen mellan thimerosal och autism så uttalar de följande:"Only 6 childrenwere exposed to thimerosal-containing vaccines in the relevant time period for our hypothesis,rendering these analyses of low statistical power."Det handlade alltså bara om 6 barn i den gruppen som blev vaccinerade just under perioden studien pågick.Och detta ska enl artikelförfattaren ovan kallas bevis, när inte ens forskarna själva hävdar detta!Däremot framkom intressant information om fisken i kosten och även en referens till en stark korrelation mellan Hg i blodet och antalet amalgamfyllningar.Ganska intressant studie men det har ju inte ett skvatt med rubriken att göra. -------------------------------------------------- --------Denna artikel är full av faktafel:1. MPR-vaccinet innehöll aldrig kvicksilver - eftersom det är och alltid varit ett sk levande vaccin2. Hypotesen om en koppling mellan MPR-vaccin och autism byggde inte på några påståenden om kvicksilver.3. Kopplingen mellan MPR-vaccin och autism är inte motbevisad - en icke-relation kan aldrig motbevisas bara bedömas som osannolik.4. Kopplingen mellan MPR-vaccin är via mässlingsinducerad encefalit (hjärninflammation) efter vaccinering - där det alltså bevisligen inte har förekommit en utbruten mässling. Encefaliten hos spädbarnet leder till bestående hjärnskador med symptom som leder till diagnosen autism. -------------------------------------------------- ------------www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/30/autis...(ja ja, det gäller att försöka ha lite koll oavsett sida)
    Hanne Koplev Danmark (för den som är intresserad);

Kildekritik !
    Jeg har en kommentar til påstanden fra Statens Serum Institut (citat): " Der er ikke dokumentation
    for, at thiomersal, i de mængder det findes i vacciner, udgør en sundhedsrisiko.." (citat slut).
    Dette mener jeg ikke er korrekt og henviser til nedenstående information.
    Når der er stærk lobbyisme bag WHO-beslutning om massevaccination, så er det måske således, at
    den toksikologiske effekt af Thiomersal (ethyl-kviksølv) heller ikke bedømmes korrekt?
    Jeg har bemærket mig WHO´s udtalelse fra 1991, hvor det siges, at der ikke findes en mindste dosis
    ved hvilken kviksølv ikke kan siges at være toksisk.
    www.inchem.org/documents/ehc/ehc/ehc118.htm
    Men i 2006 konkluderer WHO, at der ikke er nogen tegn på toksicitet hos spædbørn, børn eller
    voksne udsat for Thiomersal i vacciner.
    www.who.int/vaccine_safety/topics/thiomersal/en/index.html
    Man kan spørge sig, hvorfor WHO skifter mening ?
    Bemærk at forskning viser:
    ( www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1280342/pdf/ehp0113-001015.pdf
    Comparison of Blood and Brain Mercury Levels in Infant Monkeys Exposed to Methylmercury or
    Vaccines Containing Thimerosal.)
    1) - at ethyl-kviksølv har en kortere halveringstid i blodet end methyl-kviksølv.
    2) - at ethyl-kviksølv omdannes til metallisk kviksølv, som deponeres i hjernen.
    3) - at de biokemiske egenskaber for ethyl-kviksølv er markant forskellige fra methyl-kviksølv.
    Artiklen understøtter derfor på ingen måde WHO´s Statement on Thiomersal
    www.who.int/vaccine_safety/topics/thiomersal/statement_jul2006/en/index.html
    (citat): "On the basis of the foregoing, the GACVS concluded that the most recent pharmacokinetic
    and developmental studies do not support concerns over the safety of thiomersal (ethyl mercury) in
    vaccines. The Committee concluded, and advises accordingly, that there is no reason on grounds of
    safety to change current immunization practices with thiomersal-containing vaccines, as the risks
    are unproven. However, data for well-nourished neonates born at term cannot necessarily be
    extrapolated to preterm or malnourished infants." (citat slut).
    Yderligere vil jeg knytte følgende kommentarer til WHO´s Statement on Thiomersal:
    1) (citat): "The half-life of ethyl mercury is short (less than one week) compared to methyl mercury
    (1.5 months) making exposure to ethyl mercury in blood comparatively brief." (citat slut).
    Kommentar:
    Blodets halveringstid for diverse kviksølvforbindelser er i og for sig uinteressant i denne
    sammenhang. Det interessante er elimineringstiden (for hjernen). Blodets halveringstid siger kun
    noget om, hvor længe kviksølvforbindelsen opholder sig i blodet og ikke hvad der deponeres i
    kroppen. En fedtopløselig kviksølvforbindelse, som ethyl-kviksølv, opholder sig ikke længe i
    blodet, som er en "vandfase", men vil deponere sig i fedtholdige organer, som f.eks. hjernen.
    2) (citat): "Further, ethyl mercury is actively excreted via the gut unlike methyl mercury that
    accumulates in the body." (citat slut).
    Kommentar:
    Kviksølvforbindelser udskilles via galden til tarmkanalen.
    I tarmkanalen er der mulighed for genoptagelse af kviksølvforbindelserne.
    Især de fedtopløselige organiske kviksølvforbindelser må formodes at blive genoptaget.
    En anden mulighed er, at svampe og bakterier i tarmkanalen metylerer kviksølv til methylkviksølv,
    som derefter optages.
    3) (citat): "Four independently conducted epidemiological studies investigating associations and
    frequency of neurobehavioural disorders in relation to vaccination with thiomersal-containing
    vaccines have been completed in the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and
    Denmark." (citat slut).
    Kommentar:
    Den danske undersøgelse er foretaget af Statens Serum Institut, som er en virksomhed, der sælger
    og producerer vacciner og derfor ikke kan anses for at være uden "interessekonflikt".
    Angående den danske undersøgelse om MMR-vaccine og autisme:
    tinyurl.com/yb2yapq
    Gennemlæsning af de danske undersøgelser giver mig mistanke om, at der er fiflet med resultaterne.
    Overlæge Kåre Mølbak, Statens Serum Institut henviser til dette materiale:
    www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Sammanfattning-av-kunskapslagetfor-
    tiomersal/
    I dette materiale er der også mange oplysninger, som ikke hænger sammen fagligt.
    Lakemedelsverkets konklusion i "Sammanfattning av kunskapsläget för tiomersal"
    understøttes ikke af referencen (som også nævnes ovenfor):
    "Comparison of Blood and Brain Mercury Levels ? ". Snarere tværtimod.
    Som kommentar til (citat):"Tiomersal har ingått i vacciner sedan 1950-talet, och flera miljarder
    doser har givits under åren. Mängden kvicksilver i en dos vaccin, 2,5 mikrogram, ligger betydligt
    under vad man normalt får i sig via födan under en vecka, och långt under den nivå som anses
    säker för alla individer." (citat slut).
    Se venligst min indlæg i denne debat (1.ste debatindlæg).
    www.dagensmedicin.dk/nyheder/2009/11/25/ssi-kritiske-laeger-baerer/index.xml
    Som yderligere kommentar til Lakemedelsverkets information, vil jeg gøre opmærksom på, at
    hovedparten af oplysningerne i artiklen er uvæsentlige i forhold til den toksikologiske vurdering af
    Thiomersal brugt i vacciner.
    Endvidere tager pågældende "forskning" i brug af kviksølvholdige vacciner ikke hensyn til, at
    Thiomersal muligvis kan medvirke til immunologiske reaktioner.
    Ligesom der også mangler fokus på synergi-reaktioner.
    Når kviksølv og bly f.eks. kombineres, så stiger den samlede toksiske effekt med en faktor 100.
    Der er aktuelt konstateret synergi mellem Thiomersal og aluminiumhydroxyd (Prof. i kemi Boyd
    Haley, USA). Aluminiumforbindelser findes ofte i vacciner som adjuvans.
    Der må også (logisk tænkt) forekomme synergistisk reaktion mellem Thiomersal og adjuvansen
    Squalen. Da Thiomersal er allerede et temmelig allergent stof og Squalen må kunne formodes at
    kunne forstærker denne reaktion, så kan konsekvenserne blive uoverskuelige, idet Thiomersal har
    forekommet og stadig forekommer i mange produkter.
    Jeg vil opfordre læseren til at læse materialet og bedømme.
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-29 06:46:43 följande:
    Ingrid Marie skrev 2009-11-29 00:30:03 följande:
    Nej, självklart hoppas jag att "hotet" från spridningsbilden varit helt överdrivet och att sjukdomen är mildare än befarat! Jag ser det inte som någon form av självmedicinering att blir sjuk i den här influensan, det är ju liksom inte vattenkoppor vi snackar om. De jag känner som har blivit sjuka har verkligen mått väldigt dåligt, några har krävt sjukhusvård (med inkapslade lunginflammationer som krävt intravenös antibiotika för att få bukt med - en behandling som dessutom tydligen är väldigt obehaglig),
    Hoppas?? det är redan konstaterat! men många verkar fortfarande leva på myten, en hype skapad av myndigheter o media, för verkligheten ser lite annorlunda ut.

Och hej hopp, redan innan svinis, så känner jag några som helt enkelt råkat ut för att bli rejält sjuka helt enkelt, vissa bla pga en vanlig sketen förkylning som hade oturen att spåra ur, kanske pga person i fråga var allmänt nedsatt pga annat, eller att man inte tagit det lugnt när man blev förkyld och/eller haft vanlig influenssa, eller helt enkelt ett barn med en svår grundsjukdom i botten. En av de som råkade illa ut som liten parvel, var min egen son, dubbelsidig lunginflammation som en komplikation till en sk vanlig influensa...

www.theaustralian.com.au/news/health-science/swine-flu-is-no-worse-than-seasonal-strains/story-e6frg8y6-1225805509987
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-12-02 08:30:02 följande:
    Jaja, jag har FATTAT att du är en äkta konspirationsteoretiker, men kan du inte vara lite originell i alla fall?
    Hehe... resultatet ser ut att räta ut begreppen kring vem/vilka det är som i slutändan får stå med foliehatten i handen ... för hittills, pekar det mer o mer åt att skeptikerna kanske inte hade så fel i alla fall!

Vad gäller mitt påstående, så är det väl bara att jämföra med tex grannlandet Danmark, du behöver inte titta längre bort än så.
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?