Inlägg från: Anaiah |Visa alla inlägg
  • Anaiah

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Alicia 72 skrev 2009-11-17 22:45:06 följande:
    lycklig 3barnsmor skrev 2009-11-17 22:37:36 följande: Desto större anledning att inte ta även detta om man nu inte tillhör riskgrupp. Alicia
    Vad menar du? Att man ska "rida ut stormen" om man som gravid blir influensasjuk? Vem vinner på det? Gravida tillhör ju riskgrupp per definition.
  • Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 22:32:41 följande:
    Och just därför är Röda Hund bra att vaccinera mot, så att man inte får den som gravid då fostret kan dö/få svåra skador. Skillnaden är att om man redan är gravid så vaccinerar de inte oavsett om du haft den eller inte (eller inte är vaccinerad). Något man konstigt nog gör med detta vaccin. I övrigt känns det som att detta börjar spåra ur. Jag tänker inte försvara varför jag inte tycker som du. Förstår inte att du orkar driva detta fall i denna tråd, den var inte ens tänkt att bli en vaccin för/emot-tråd. Jag ville bara ha kontakt med de som inte heller ville vaccinera och höra hur de tänker. Du verkar behöva rättfärdiga för dig själv om och om igen varför nu igen du vaccinerade dig? Gravid och allt. Det skulle t.ex. inte jag vågat. Alicia Alicia
    Jag har inget behov av att rättfärdiga mitt eget beslut i frågan, men däremot så tycker jag att det är tråkigt när konspirationsteorier och spekulationer får sådant onödigt stort fäste och får folk att kanske inte ta ett välinformerat beslut. Man måste sålla agnarna från vetet när man hänvisar hit och dit och jag upplever att det sprids alldeles för många halvsanningar, för att inte säga direkta lögner, och vem är det som står bakom dem - jo, pengahungriga OGRANSKADE organisationer som utövar tendentiös forskning och lutar sig på diverse UFO-observerande retorikers förmåga att förvrida och förvränga sanningen.
  • Anaiah

Fille Fjonkan skrev 2009-11-17 22:57:34 följande:

Har jag påstått att jag är övertygad om att det kan vara skadligt? Nej, inte ens i närheten. Jag har sagt att jag är rädd att det kan ge biverkningar i det långa loppet. Kan ge! En liten, men väsentlig skillnad där. Inget skvalen däremot är jag alldeles fullkomligt övertygad om att det inte är skadligt. Vad som krävs för att övertyga mig är att man kan redogöra för att ett vaccin (med alla dess beståndsdelar!) är fullgott testat, att det inte innehåller adjuvanser som kan trigga igång autoimmuna sjukdomar och som inte innehåller kvicksilver. Vidare krävs att man kan övertyga mig om nyttan att massvaccinera hela svenska folket mot en influensa som i de allra flesta fall är mildare och har lägre dödlighet än den vanliga säsongsinfluensan.
    Vaccinet är fullgott testat, annars skulle det inte godkänts. Om du menar att det ska vara testat på gravida får du nog vänta länge då man sällan testar några läkemedel på gravida av etiska skäl.

Det man har sett när det gäller skvalen är att om en hög dos skvalen injiceras utan andra tillsatser så kan kroppen reagera med att immunförsvaret attackerar sig själv, men när man injicerar skvalen tillsammans med ett antigen (alltså en annan främmande substans, i detta fall ett virusprotein) så är det DEN som immunförsvaret har som mål. Det är så det fungerar.

Adjuvans har ju använts bra länge och skvalen anses vara väldigt mycket mer säkert än de adjuvans som användes för några år sedan (som var baserade på mineraloljor som inte bryts ner i kroppen). Dessa adjuvans var visserligen mycket effektiva, men kunde i stället ge upphov till kraftiva inflammationer som tog lång tid eller aldrig läkte. Skvalen är alltså ett steg framåt, inte bakåt.

Och vad gäller kvicksilver så får vi i oss bra mycket mer under hela vår livstid bara från den vanliga föda vi stoppar i oss. Dosen i vaccinet motsvarar mindre än vad vi får i oss under en vecka och då är det även om man antar att etylkvicksilvret är dubbelt så skadligt som metylkvicksilver. Du vet väl att det är tillåtet med en viss dos kvicksilver i barnmaten och att det finns i alla råvaror oavsett om vi väljer ekologiskt eller inte?
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-17 23:07:02 följande:
    Pengarhungriga organisationer, de du nämner kommer inte i närheten av dessa!; www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/haaver-inn... (ps; du förutsätter att folk i gemen är så korkade att de inte kan sålla rätt i information, dvs om det inte kommer från socialstyrelse/läkemedelsverk här i Sverige, allt annat är konspirationer o UFO propaganda, eller hur menar du? för det är ju inte så att socialstyrelse o läkemedelsverk fått backa i sina rekommendationer o skriva om riktlinjer pga nya rön kommit fram)
    Nej jag förutsätter ingenting, men som jag ser det finns det inget som tyder på att vaccinet skulle vara någonstans i närheten så potentiellt farlig som själva influensan kan vara.
  • Anaiah

Neisti, kvicksilver som tillsats har förbjudits under sommaren, det stämmer, men inte som tillsats i läkemedel eftersom det kan vara nödvändigt att använda det som konserveringsmedel (som i detta fall). Däremot har det inte att undvika det kvicksilver som redan finns i våra åkrar och betesfält och som därigenom hamnar i all vår mat. Det är bara tillsättandet av kvicksilver som förbjudits, inte förekomsten.

Vad gäller influensan så är det definitivt inte första influensan av svintyp vi drabbats av, men just denna influensa är inte bara svin utan har också fågel och humant influensavirus i sig och är således relativt ny. Att människor och grisar har smittat varann med olika virus är inte en nyhet.

Pneumokock-vaccinet kan säkert hjälpa till viss del, men jag är osäker på hur mycket och om det är just den bakterien som står bakom de flesta lunginflammationer som kommer i eftervattnetav influensan. Den frågan ställs nog lämpligast till en läkare. De flesta barn är ju idag vaccinerade mot pneumokocker, men generationerna innan är det ju inte och lunginflammation är ju inte heller den ända lungsjukdomenman kan då som följd av en influensa. Men det kan helt klart vara värt att kolla upp.

Ser mitt meddelande konstigt ut så beror det på att det är skrivet mobilen...

• Anaiah

Ingrid Marie, jag kan till viss del första hur du tänker och på ett annat sätt bli lite skraj över övertron till den egna hälsan och det egna immunförsvaret. Alla kan ju inte tänka så eftersom inte alla har en god grundhälsa, men din inställning är något jag ändå måste respektera.

Det låter ju i alla fall bra att du i inte är stelbent i ditt beslut och är beredd att omvärdera det om situationen skulle förändras.

• Anaiah

Fille Fjonkan skrev 2009-11-18 18:01:00 följande:

Jag anser inte att vaccinet är fullgott testat. Inte ens i närheten. Det tillverkades för 3 sekunder sedan och nu injiceras det i allt och alla. Om några år kan man kanske påstå att det är fullgott testat - om man följer upp ett lämpligt urval av de som vaccineras nu. Det har hänt förr att bristfälligt testade läkemedel har blivit godkända.
    Nu får du ursäkta, men vad DU anser är fullgott testat är faktiskt inte relevant såvida du inte är virolog eller läkemedelsforskare.

Läkemedelsindustrin och Läkemedelsverket har vissa standarder och dessa är uppfyllda även när det gäller detta vaccin. Sedan är det faktiskt så att vaccinet inte innehåller några nyheter och därför är det lättare att anta att det inte kommer skilja sig från andra liknande läkemedel.

Men nej, med risken att ge dig vatten på kvarn, man KAN inte garantera att något läkemedel är säkert, inte något på något sätt.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-18 19:14:19 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-18 18:01:00 följande: Det mest intressanta i sammanhanget är ju att veta i hur stor utsträckning läkemedelsbolagen, eller folk knutna till dem (via styrelser, aktieposter ect), är involverade i den forskning som ligger bakom uttalanden om massvaccineringens riskfrihet. Eftersom det ser ut som att en del forskningsinstitut som INTE är kopplade till bolagen kommer fram till helt andra slutsatser... Vilket har det svenska läkemedelsverket valt att lita på?
    Sina egna forskare. Det är inte bara läkemedelsbolagen som ansvarar för testerna av nya läkemedel. Dessutom så vore det ju självmord för bolagen OM de skulle släppa ett läkemedel som var farligt, fatta vad som skulle hända med aktiekurserna när det skulle komma ut (för det skulle det göra så småningom).
  • Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-18 20:16:03 följande:
    Men herregud, det är ju inte koleran som kommer slående?! Det är en MILDARE variant av influensa (om man nu inte tillhör riskgrupp). Alicia
    Mildare? Ja, säg det till alla som ligger sjuka på sjukhus eller ligger hemma och våndas.

Hade vi inte nyss konstaterat att vi redan vaccinerar oss själva och våra barn mot betydligt mildare sjukdomar än just influensa? Sjukdomar som är betydligt mindre dödliga och farligare för alla riskgrupper? Jag kanske inbillade mig att vi faktiskt var på väg någonstans i diskussionen...

Men ok, säga att dina barn går på en förskola tillsammans med ett astmatiskt barn som dessutom är allergisk mot äggprotin, ett barn som inte KAN vaccineras. Du känner inget som helst ansvar inför en sådan situation? I TS uttrycker du dessutom oro över vad som skulle hända om dina egna barn drabbades.

Jag upplever att det blir lite skygglappseffekt när man börjar hojta om att influensan är mildare, mildare, MILDARE än vanlig säsongsinfluensa när den faktiskt inte ÄR det för just barnen.
  • Anaiah

Fille Fjonkan skrev 2009-11-19 17:33:22 följande:

Nej, du får ursäkta mig. Du frågade vad som krävs för att övertyga MIG. Då är vad JAG anser som fullgott testat i högsta grad relevant. Om du och andra, som läkemedelsverket, inte håller med mig är irrelevant i just denna fråga.
    Ja, ditt svar var ju väldigt seriöst. Börjar man tramsa runt om att vaccinet funnits i 3 sekunder och nu ska allt och alla injiceras så får man svar därefter. Du verkar inte speciellt påläst i ämnet och då undrade jag VAD som skulle kunna övertyga dig, inte hur otestat du anser att vaccinet som funnits sedan 2006 faktiskt är.
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?