Min familj skrev 2009-11-21 21:28:38 följande:
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag ansåg att allt förstorades upp och undrade varför inte alla rubriker var lika stora - bra som dåliga. Självklart syftar man mycket på löpsedlarna och deras påverkan på folket. Aftonbladet/expressen med många flera, tyvärr är dessa mera skvallertidningar idag och man ska självklart ta det med en nypa salt. Men samtidigt måste man tänka på att löpsedlarna står så man ser dem och jag läser dem... Men jag har ändå inte sett bla. krisinformation som ska ha bra info om varför några avlidit av svininfluensan. Som kanske hade överlevt idag, OM de hade fått den vård de behövde idag. De informerar bara om att så och så många har avlidit utav svininfluensan och så & så många var i riskgrupp, men varför inte skriva också att av dessa avled några pga att de ej fick vård när de verkligen behövde det? Vart är denna info ifrån krisinformation? Vart är informationen hos krisinformation om de bestående men man kan få, som tex förlamningar etc. Då menar jag inte infon om övergående men, utan bestående. Om ni har en länk till detta så visa gärna att jag har fel, för jag måste verkligen ha missat det.... Jag vill ha ALL positiv fakta - precis som jag vill ha ALL negativ fakta...
Du kanske har märkt att vid skriverier om de som dött som faktiskt tillhör riskgrupper så har de sällan eller aldrig avslöjat vilka riskgrupper det är av hänsyn till familjerna. Jag misstänker att det är samma sak åt andra hållet också, alltså att man inte vill gå in för mycket på de enskilda fallens förutsättningar även om jag förstår att folk är nyfikna på det. Dessutom kan det ju vara svårt att avgöra om de verkligen hade klarat sig om de fått vård tidigare eftersom de nu inte fick det och några av de som fått det ändå dött. Det är ju lite knepigt att testa eller bevisa två olika scenario på samma person om personen är död och vi är ju ändå alla unika och har olika starkt immunförsvar oavsett om vi tillhör riskgrupper eller inte så det är kanske inte så relevant heller om man ser till individen.
Men visst är man nyfiken och vill veta. Dock tror jag att läkarna har koll på detta. Framförallt SMI och Läkemedelsverket för ju statistik och sparar alla data. De kommer nog så småningom, när kunskapsläget är större om dödsfallen och orsaker och man har ett större underlag (på gott och ont, 11 stycken döda är ju inte så statistiskt visande), göra någon form av utvärdering om huruvida de flesta utanför riskgrupperna hade kunnat räddas om bara vården varit mer alert eller inte.