• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • Themis

Mimmi P: Jag håller med dig om att det finns en gräns.

Jag skulle inte få för mig att begära kaffe i ett hus där ingen bryggare finns för att ingen dricker det, lika gärna kunde man ju begära våfflor av nån som inte har våffeljärn?

(Men även om jag själv inte drack alls så hade jag nog ändå haft nåt, t ex Nescafé eller påscappuccino hemma, för gästernas skull)

Men om det fanns en bryggare och kaffe bevisligen dricks där ibland skulle jag tycka det var lite konstigt om jag som gäst fick laga kaffet själv medan värden satt på rumpan, bara för att hans fru inte var hemma?!

• Danitra
    Mimmi P skrev 2010-01-02 15:22:02 följande:
    Nej, jag fick bara uppfattningen att många i tråden tycker att det är självklart att alltid kunna sätta fram kaffe, så jag spann vidare på frågeställningen, var går gränsen typ.
    För MIN personliga del så är det en självklarhet att ha en kaffebryggare eftersom jag alltid haft det och alla i min släkt och omgivning har det.
    Men med tiden har jag förstått att kaffe inte är en självklarhet för alla så nu är jag beredd på att alla inte har en bryggare och jag förstår att vissa väljer bort det pga platsbrist eller liknande.
  • Champagne

Men hur brygger man kaffe då?{#lang_emotions_dreamer}

Jag har verkligen försökt lära mig, men alla har ju sina "recept". Si och så mycket vatten, si och så många mått strukna eller ickestrukna.

Hur ska man veta?

• Danitra
    Champagne skrev 2010-01-02 15:30:36 följande:
    Men hur brygger man kaffe då? Jag har verkligen försökt lära mig, men alla har ju sina "recept". Si och så mycket vatten, si och så många mått strukna eller ickestrukna. Hur ska man veta?
    Mät upp antal koppar (den högre siffran på kannan/behållaren) och lägg i lika många skopor pulver. Tryck på maskinen.
  • Champagne
    Danitra skrev 2010-01-02 15:31:32 följande:
    Mät upp antal koppar (den högre siffran på kannan/behållaren) och lägg i lika många skopor pulver. Tryck på maskinen.
    Strukna eller ickestrukna mått? {#lang_emotions_dreamer}
  • Manchester

Nej. Inte så länge det inte är allmänbildning att koka te (alltså inte värma vatten och slänga i en påse Lipton Yellow Label, utan just koka te) eller göra saft, varm choklad eller vad nu folk gillar att dricka. Kaffedrickarna råkar vara i majoritet i Sverige, men det betyder inte att alla måste lära sig att serva dem.

• Mimmi P
    Danitra skrev 2010-01-02 15:28:21 följande:
    Jo, jag kan hålla med, jag är van vid att "alla" dricker kaffe men har numera en kompis som inte dricker själv men som har en kaffebryggare hemma. Är jag hos henne dricker jag dock te, tycker inte att hon ska behöva brygga kaffe bara för att jag dricker om hon inte gör det själv.
    På en arbetsplats, om det är så att man har kunder osv där det förväntas att man kan bjuda på kaffe då och då och man inte har kaffemaskin så kan jag hålla med om att man bör lära sig men det betyder ju inte att det tillhör allmänbildningen, det kan man ju lära sig när man får jobbet, precis som man kanske måste lära sig kopiatorn eller faxen typ.
  • Danitra
    Champagne skrev 2010-01-02 15:33:16 följande:
    Strukna eller ickestrukna mått?
    Smakfråga.
    Jag kör alltid på lite starkare kaffe eftersom det är lättare att spä ut än stärka upp.
  • Completorium

Genom mitt jobb är jag ofta på tillställningar där det fikas, och då finns alltid alternativet te, men det innebär varmt vatten och tepåsar.

Om det motsatta rådde, att te bryggdes på riktigt sätt i kanna, medan kaffedrickarna fick nöja sig med pulverkaffe skulle det nog inte gillas!

Om kaffebryggning ska tillhöra allmänbildning och kaffe anses vara något som man bör kunna tillhandahålla för att folk förväntar sig det, då ska detsamma gälla te!

Sen har vi den här aspekten att folk tydligen behöver dricka kaffe med vissa intervaller för annars får de huvudvärk och andra besvär, och har man folk hemma tillräckligt länge så måste de få sin dos för annars begår man ett etikettsbrott. Men de är ju beroende av ett gift! Jag tillhandahåller inte cigaretter, snus eller narkotika, så varför ska jag förväntas kunna bjuda gäster på kaffe av den anledningen?

• Hallonröd
    Danitra skrev 2010-01-02 15:28:21 följande:
    För MIN personliga del så är det en självklarhet att ha en kaffebryggare eftersom jag alltid haft det och alla i min släkt och omgivning har det. Men med tiden har jag förstått att kaffe inte är en självklarhet för alla så nu är jag beredd på att alla inte har en bryggare och jag förstår att vissa väljer bort det pga platsbrist eller liknande.
    Ja min bryggare står i ett skåp får inte plats och åker bara fram när jag få gäster {#lang_emotions_wink}

Men om jag drack kaffe så skulle jag säkert gjort plats för bryggaren
    // Bad sound kills good music...
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?