Hirschsprung del 13
Hej! Min son som snart är sex månader utreds för hs. Jag har lite frågor till er som har barn där det inte upptäcktes direkt när de var små. När började ni misstänka att ngt var fel. Alltså hur gammal var barnet? Vad fick er/dr att misstänka just HS? Hur fort gick allt..från diagnos till operation? Jag. Är lite nyfiken hur snabbt läkare agerar och så. Min pojk bajsade massor när han var nyfödd, 15 bajsblöjor per dag. Vet dock inte NÄR han bajsade barnbecket. Sen när han var ca sju veckor slutade han bajsa helt...bara helt tvärt. Men då jag ammade så trodde vi det var normalt. Men när vi sen märkte magsmärtor ju fler dagar som ggick så börjsde vi hjälpa med magmassage o windi för att få ut luft. Istället för luft kom det ut militärgrönt bajs...och så var det i ngra veckor. Enligt bvc var llt normalt. Men när vi sökte för kaskadkrääkningar som han haft sen han föddes för ungefär fjärde gången såå började doktorn fråga lite om hans bajsvanor. När jag berättade om färg och hur vi fick ut det så ssa hon att han var förstoppad. Fick lactulos som vi körde morgon o kväll....till slut var dosen uppe i 20 ml per gång men inte mycket kom ut. Då börjde vi med resulax i rumpan som han GALLSKREK av efter att ha bajsat så det fick vi sluta med. Tillslut fick vi till en röntgen som visade förstoppning. Remiss till uppsala. Då det var massor med gas i magen fick vi sluta med lactulos samt en medicin de hade mit miistänkt öppen magmun direkt och istället lära oss att slanga honom på bajs. Så i sex veckor nu har vi sprutat upp koksaltlösning i rumpan på honom vilket funkar ok. Men sen en månad tillbaka så får han forlax en påse per dag...mer ger honom magsmärtor. Nu bajsar han även själv ibland även om det är som blöta pruttar . Om en vecka ska vi göra röntgen samt biopsi. Nervösö Har era barn nånsin kunnat bajsa själva? Jag tänker att det kanske inte är hs eftersom han med forlax kan bajsa lite själv. Tacksam om svar o lite feedback