• jomama

Hirschsprung del 13

Hannathu skrev 2012-03-22 21:25:04 följande:
    Har några frågor om dagis

När har era barn börjat på dagis?
    Har era barn behövt resulax eller dylikt på dagis och hur har det gått i så fall?
    Hur hanterar dagis det när barnen småbajsar och är allmänt dåliga i magen?
    Har era barn fått gå på potta om de gör det hemma och i så fall har de fått gå lite ofta och länge?

Min lille grabb har väldigt känslig hy och blir sårig på nolltid om man inte är snabb och byter på honom om han ibland bajsar i blöjan. Tyvärr säger han inte till och han luktar inte mer än lite matrester typ så det är lätt att missa (inte för oss föräldrar som känner honom utan och innan men för andra)
    Min son började när han var 26 månader. Vi hade typ inga problem med hans mage innan dess, emn nu har han ofta förstoppningar. Tarmterapeuterna säger att det är vanligt i den åldern att det blir mer stress och lite andra matvanor. 
    Han bajsar ALDRIG på förskolan. Det har hänt kanske 2 ggr på ett år, han håller igen. 
    Kan du inte be personalen att kolla honom lite då och då? Nu när det börjar bli sommar och de inte har massor av overaller borde det ju inte vara så svårt att kika ner i byxorna? Hur gammal är han?
  • jomama
    Hannathu skrev 2012-03-22 21:27:07 följande:
    Jo en annan fråga oxå

Kräks era Hirschsprungbarn mer än andra?
    Vet inte. Men han kräks ofta när han är förkyld (vid feberstigning eller ont i halsen) ofta kaskader.
  • jomama
    Hannathu skrev 2012-03-23 22:27:45 följande:
    Han kommer vara 22 månader ungefär när han börjar förskola.
    Och jo de kan väl kolla blöjan men det kan nog bli lite tröttsamt att göra det en gång i kvarten eller så eftersom han inte säger till (än - kanske kan han göra det då)

Har roat oss på barnakuten idag eftersom magen blivit i olag igen efter en vecka med Flagyl. De tog oss som tur var på allvar och en av läkarna som opererade honom var i tjänst så de hade ngn att fråga hur de skulle göra. Så nu fick han Bactrim i kombination med Flagyl i en vecka.
    Usch då! Vi har legat inne sen i måndags med förstoppning och superhög feber samt misstänkt toxisk enterokolit(?) jag är så dålig på namnen, men det visade sig vara ett vanligt virus som gav feber. Nu har vi permis men han behöver nog inte läggas in igen. Däremot måste vi tarmskölja varje dag nu en tid tills magen är igång igen. Vad är bactrim?
  • jomama
    POOH7605 skrev 2012-05-21 09:06:12 följande:
    hej,

har fått en remiss att göra en rektoscopi att utesluta hirschsprung fast dem sa innan att dem inte trodde det att det är det. men nu till min fråga till er. vad är symptomen på hirschsprung.
    min kille har varit förstoppad sen 4 månader, han får attacker med feber, magsmärtor han skriker riktigt, kräkningar. han får movicol 3 påsar samt klyx vid behov. har nu klyxat honom i tre dagar nu för han har så ont i magen.
    är lite rädd att söva mitt barn, hur gick det för er. lite råd o peppning skulle vara skönt.
    en orolig o utmattad förälder

Våran son fick sin diagnos bara ett par veckor efter att han föddes så det enda vi kunde se som symptom va att han inte kunde bajsa alls och att han spydde upp all mat.
    Jag har en bekant som utreder sin son för hs och där låter sypmtomen nästan identiska med din sons. Hur gammal är han? Har han blivit sövd någon gång innan?
    Tycker också det är jobbigt med sövning. Vår son fick botox för någon vecka sen och sövdes då. Man kan trösta sig med att det är så extremt ovanligt med att det går fel under narkos. Men jag förstår dig.
    När ska han sövas? Håller tummarna för er!  
Svar på tråden Hirschsprung del 13