Inlägg från: NathalieRobin |Visa alla inlägg
  • NathalieRobin

Hirschsprung del 13

Hej. Jag är mamma till en treåring och en tvåmånaders, båda killar. Den lilla av dom kom i v 33 efter havandeskapsförgiftning och akut snitt men allt gick bra och han mådde väldigt bra, trots sina 1805g. Min man har Hirschsprung, han blev opererad 1 dag gammal och hade stomi. Man tog bort 15 cm tunntarm och neråt. Hans bror hade en kortare variant där totalt 15 cm är borta. Hans kusin har troligen ett kort segment men är ej utredd. Han har alltid haft problem med ständiga förstoppningar och har fått många mucrolax i sina dagar. Min mans morbror har troligen också denna diagnos och är också opererad som nyfödd. Min äldsta son är utredd och friskförklarad men nu är min yngsta son under utredning. Han beckade men avföringarna minskade i omfång och antal till det var stopp i fyra dagar, då sökte vi akut vård efter samtal med doktorn som skrev ut honom från neo. Jag fick lov att ringa honom om det blev problem med hans mage. Eftersom han var slö och kaskadkräktes, och fisarna luktade starkt illa så åkte vi in och blev inlagda pga dåliga värden. Passageröntgen visade stopp i tjocktarmen och colonröntgen gjordes vilket inte uppenbart pekade på H. Därför blev vi utskrivna med restriktion att skölja med koksalt två gånger per dag. Ballong mätning kommer att göras efter semestrarna eftersom att hans tillstånd inte är akut. Det jag undrar över är om någon annans utredning började som vår och vad den visade. Jag undrar också om ert barns bajs är grönt och slemmigt emellanåt, utan pågående förkylning?

• NathalieRobin

Jag spolar som sagt med saltlösning 2ggr per dag och sondar om han verkar gasig. Trots att jag spolar med 20ml vatten är bajset grönt och slemmigt och själv får han inte ut mer än det som följer med de massiva gasmassorna ut. Det kan komma ut lite vid sidan av slangen. Har dock mycket frågor jag vill ha svar på så jag ska försöka ringa sjukvården imorgon men det är ju alltid jobbigt när man inte har en specifik läkare. Låter ju inte bra med enterocolit, så jag vill nog kolla upp det.

• NathalieRobin

Läkaren ringde upp mig i veckan och vi pratade igenom de undersökningar han gjort, buköversikt, passageröntgen och colonröntgen. Första visade att det stog lite avföring men mycket gaser, andra visade att kontrastvätskan inte tog sig ut och sista visade att han hade väldigt slingrig sista del av tarmen. Vad dessa saker betyder vet läkarna ej än. Jag blev också uppringd av tarmterapeuten och ska dit imorgon, vad vi ska göra där vet jag inte. Idag blev uppringd av avd 334 och ska dit nästa vecka och träffa en läkare, vad vi ska prata om vet jag inte heller. Och vägning på bvc idag visade 3925g, 53cm och han är nu 2,5 mån okorrigerad ålder.

• NathalieRobin

Nej jag vet inte vilken läkare det är. Det var en sköterska som ringde och erbjöd tiden och minns inte ens om hon sa något namn. Men det märker vi på fredag. Vi har ialla fall varit på stomimottagningen och skrivit ut underlägg, slangar o sprutor för spolning. Mer händer ju knappt i semestertider :)

• NathalieRobin

Hannatu; hur gammal är sonen nu? Han är opererad? Och ni bor i gbg, misstänker jag eftersom du frågade om läkarens namn:)

• NathalieRobin

Nu har vi varit hos läkaren som tycker att vi ska prova med komjölksfri kost, eftersom jag helammar. På onsdag ska jag till dietisten för att få info om den nya kosthållningen. Symtomen som läkaren baserar sin teori är, kaskadkräkningar när som helst på dygnet, oräkneligt antal ggr, magknip, grön och skummig avföring med varierande grad av slemmighet och tjocka slemklumpar. Det ska ju tilläggas att han går upp fint i vikt.

• NathalieRobin

Min man och hans bror har båda hirscsprung, samt min mans morbror och kusin tros även ha detta men har ej fått en klar diagnos. När min mans bror föddes och fick förstoppningsproblem trodde läkarna omöjligt att det skulle vara H.

• NathalieRobin

Jag frågade om man kunde kolla tarmarna på ultraljudet men fick nej till svar:( Men det var i och för sig en sköterska. Min man har långsegments, och flera i familjen har H men vi fick utreda efter födseln men båda mina barn är friska:) Lycka till med ditt ultraljud!

Svar på tråden Hirschsprung del 13