Hirschsprung del 13
Hej. Jag är mamma till en treåring och en tvåmånaders, båda killar. Den lilla av dom kom i v 33 efter havandeskapsförgiftning och akut snitt men allt gick bra och han mådde väldigt bra, trots sina 1805g. Min man har Hirschsprung, han blev opererad 1 dag gammal och hade stomi. Man tog bort 15 cm tunntarm och neråt. Hans bror hade en kortare variant där totalt 15 cm är borta. Hans kusin har troligen ett kort segment men är ej utredd. Han har alltid haft problem med ständiga förstoppningar och har fått många mucrolax i sina dagar. Min mans morbror har troligen också denna diagnos och är också opererad som nyfödd. Min äldsta son är utredd och friskförklarad men nu är min yngsta son under utredning. Han beckade men avföringarna minskade i omfång och antal till det var stopp i fyra dagar, då sökte vi akut vård efter samtal med doktorn som skrev ut honom från neo. Jag fick lov att ringa honom om det blev problem med hans mage. Eftersom han var slö och kaskadkräktes, och fisarna luktade starkt illa så åkte vi in och blev inlagda pga dåliga värden. Passageröntgen visade stopp i tjocktarmen och colonröntgen gjordes vilket inte uppenbart pekade på H. Därför blev vi utskrivna med restriktion att skölja med koksalt två gånger per dag. Ballong mätning kommer att göras efter semestrarna eftersom att hans tillstånd inte är akut. Det jag undrar över är om någon annans utredning började som vår och vad den visade. Jag undrar också om ert barns bajs är grönt och slemmigt emellanåt, utan pågående förkylning?