• annojb

Hirschsprung del 13

Hej! Även vi har en dotter, nu 4 v gammal som skall ner på biopsi i Lund för att kunna utesluta/fastställa hp. Lustigt nog har vi varit igenom samma sak med vår stora dotter, idag 3,5 år, och detta visade på att hon inte hade hp. Vår stora dotter hade dock fler typiska symtom såsom utebliven mekoniumavgång, bajsade inte, uppsvälld buk, knorrig o missnöjd. Vera, vår lilla tjej har bajsat massor sedan dag 1 men har även hon uppsvälld mage, knorrar och kaskadkräks en del nu sedan ca 1 v tillbaka. Hon är visserligen förkyld nu så hennes kräkningar kan även bero på det. Båda våra tjejer har dock samma tarm på röntgen, stor luftfylld tjocktarm tills slutet där tarmen är smal. Stora dotterns diagnos blev slutligen analstenos (liten förträngning i tarmen) och är idag helt bra! Hur som, skulle gärna vilja veta från er som har ett barn med hp, vilka symtom uppvisade ditt barn o kunde de rent av bajsa själv såsom vår Vera kan? Var ditt barn mkt missnöjd pga av allt knorrande/smärta? Varmt tack! :0)

• annojb
    Hannathu skrev 2013-06-09 17:22:16 följande:
    Min son bajsade själv men inte dagligen var väldigt uppsvälld. När bajset väl kom sprutade det över hela ryggen. Han kämpade massor innan.
    Tarmen var smal sista decimetern ungefär på röntgen

tack för ditt  svar!

ok, vår Vera bajsar ju flera gånger per dag och verkar ine kämpa allt för mkt. däremot ligger hon o knorrar jättemkt på nätterna, precis som hon försöker få ut luften... henns tarm är enormt luftfylld, dock ej bajsfylld då bajset som sagt kommer ut. luften är det dock värre med verkar det som.

hur gammal var din son när han opererades och hur lång tid tog det innan ni märkte en förbättring? är han 100% bra idag? hur gammal är han nu?
    och var han mkt missnöjd innan han opererades?

många frågor! Flört       
  • annojb

Hannathu - tack för svar! Hur upptäckte ni hs? Bajsade er son själv överhuvudtaget innan ni förstod att ngt var fel eller inte? Kunde han bajsa ut sitt första bajs själv tex? Vore intressant att veta!

• annojb

Tänkte fråga er med barn som är opererade för hs... Hur var de innan de blev opererade? Skrikiga, missnöjda, hade de mkt ont o hade de mkt gaser/uppsväld mage? Och vände det direkt efter operationen? Tack för svar!

• annojb

Totte23 - tack för svar! Låg han och kämpade ofta för att kunna bajsa oxå? Och hur gammal var han när han blev opererad? Är han bra i magen/fungerande tarm idag? Vår Vera var inne på biopsi för 3 v sedan. Tid för provsvar på tisdag... De tror dock inte att hon har hs men hon har många symtom som tyder på detta. Hennes storasyster har exakt samma röntgenbild och blev utredd för 3,5 år sedan. Hon hade inte hs utan var endast lite trång, är bra dag men har ff lite trög tarm o uppsvälld mage många dgr. Vera är uppsvälld, har ont ibland och ligger flera timmar varje natt för att få ut fisar o bajs...

• annojb
    Totte23 skrev 2013-09-08 10:37:57 följande:
    Annojb: Sonen kämpade för att försöka bajsa och var precis darrig och "stånkade" när det var som värst. Grät och skrek samtidigt. Men däremellan var han glad som vanligt. Han opererades när han var 2 år.

Hur har det gått för er? 

jo tack, precis som vi misstänkte, hade Vera inte HS! Glad

Man kan dock konstatera att hon liksom sin storasyster har en tarm som inte ser ut som alla andras men som funkar helt utmärkt med lite hjälp.

Så nu har även Vera fått Movicol Junior som vi ger varje dag trots att hon helammas och sedan vi började med detta, har vi fått en ny dotter. Hon bajsar själv, är inte längre svullen, ligger inte längre och kämpar varje natt etc etc. Skrattande så känns underbart att äntligen kunna se framåt! 
    tack för ditt svar på mina frågor!
    KatjaK skrev 2013-09-15 08:55:17 följande:
    Det verkar finnas sjukt mycket att läsa här, tyvärr orkar jag inte läsa igenom hela tråden. Men är det korrekt uppfattat att de flesta har besvär med att barnen bajsar ofta efter operationen, och löst, att det tar lång tid att vänja av med blöja och att förkylning och magsjuka förvärrar allt? Men trots detta har era barn ett ganska bra och normalt liv? Hur blir det när de blir äldre? (över 5).

Min nyfödde son har hirschpsprungs och ska förhoppningsvis opereras snart. Hur länge fick ni andra vänta på op?

//orolig mamma
    Nu hade ju inte mina döttrar HS men läste på en hel del om sjukdomen då man ett tag trodde att båda mina tjejer hade det. 

vill bara ge dig en styrkekram och säga att det självklart kommer kunna bli en tuff tid för er nu men att detta är en sjukdom som man faktiskt får ett bra liv med!

Håller mina tummar för att op går bra och att ni snart kan börja njuta av att allt funkar som det skall! {#emotions_dlg.flower}   

Svar på tråden Hirschsprung del 13