• Hannathu

Hirschsprung del 13

Min son var två månader när det upptäcktes - och det var pga svullen mage som vi påtalade för barnläkaren på bvc. Han bajsade varannan var tredje dag men krystade ofta en dag innan. Bäckade efter 36 timmar

Läkaren skickade oss på ultraljud men då syntes inget eftersom magen var full med gas så därifrån fick vi gå direkt till röntgen för en buköversikt.

• Hannathu
    HelHel skrev 2011-11-18 22:15:34 följande:
    Hejsan,

har en fråga till er som skaffat syskon till era barn med HS. Gjorde ni några tester för att se om även det barnet var sjukt? Kan man göra något för att se sjukdomen??

Har frågat läkarna lite kring detta - eftersom det finns minst fyra fall i släkten. Tydligen finns det ingen fosterdiagnostik utan man forskar fortfarande på vilka gener som styr, och vilka faktorer som utlöser det. Enl läkaren kan man ha generna men inte utveckla HS samtidigt så kan det lika gärna bli total HS så det är oerhört svårt att veta.

Det läkaren pratade om var att man mot slutet av graviditeten kunde via ultraljud kolla barnets tarmar så att man i alla fall får en förvarning men det var inte alls ett säkert sätt.
  • Hannathu
    överanalysera skrev 2011-11-24 21:53:05 följande:
    Hej på er. Jag föddes med hirschsprung 1991. Har bara en fråga; är det någon som kan dela med sig av hur era barns ärr ser ut? efter operation och efter eventuell stomi. 
    min son har inget ärr alls - han är opererad transanalt
  • Hannathu
    överanalysera skrev 2011-12-01 14:54:47 följande:
    Oj.. härligt att utvecklingen gått framåt!
    Jomialmi skrev 2011-11-25 07:54:21 följande:
    Hej överanalysera, min son har en liten 'glad mun " i linje med naveln. Det syns om man tittar efter det men inte annars.
    Okej :)

Jag är som sagt opererad 91. Jag har ett enormt akutoperationsärr över hela magen och även en bit ner på mitt könsorgan.. det är ca 21 cm långt och 1 cm brett. Inte vackert. Sen har jag bredvid det ett stort ärr från stomi som jag hade mitt första levnadsår, ca 1,5 cm brett och ca 5 cm långt. 
    Dessa fruktansvärda ärr har plågat mig hela livet och gör det än idag. Skönt att era barn slipper det!
    Ja framåt har det verkligen gått. En släkting opererades för 14 år sen och han har ett ganska snyggt men långt ärr - det täcks av kalsongerna sånär som på ett litet ärr uppe på vänstersidan.
    Och nu verkar de försöka öppna så lite det bara går, dels för ärren och dels för att det alltid är en risk att öppna buken.
  • Hannathu

Har era barn snabb mage?

Pratade med släktingen vars son oxå har Hirschsprung och han har alltid varit tvungen att äta väldigt ofta, Vår grabbs mat ligger i pottan efter max tre timmar (om det inte är ris för då blir han förstoppad direkt) med en hel del osmält. Är det så för era med?

Funderar på om det hänger ihop med HS eller om det är något annat

• Hannathu

Har några frågor om dagis

När har era barn börjat på dagis?
    Har era barn behövt resulax eller dylikt på dagis och hur har det gått i så fall?
    Hur hanterar dagis det när barnen småbajsar och är allmänt dåliga i magen?
    Har era barn fått gå på potta om de gör det hemma och i så fall har de fått gå lite ofta och länge?

Min lille grabb har väldigt känslig hy och blir sårig på nolltid om man inte är snabb och byter på honom om han ibland bajsar i blöjan. Tyvärr säger han inte till och han luktar inte mer än lite matrester typ så det är lätt att missa (inte för oss föräldrar som känner honom utan och innan men för andra)

• Hannathu

Han kommer vara 22 månader ungefär när han börjar förskola.
    Och jo de kan väl kolla blöjan men det kan nog bli lite tröttsamt att göra det en gång i kvarten eller så eftersom han inte säger till (än - kanske kan han göra det då)

Har roat oss på barnakuten idag eftersom magen blivit i olag igen efter en vecka med Flagyl. De tog oss som tur var på allvar och en av läkarna som opererade honom var i tjänst så de hade ngn att fråga hur de skulle göra. Så nu fick han Bactrim i kombination med Flagyl i en vecka.

• Hannathu
    jomama skrev 2012-03-24 13:17:58 följande:
    Usch då! Vi har legat inne sen i måndags med förstoppning och superhög feber samt misstänkt toxisk enterokolit(?) jag är så dålig på namnen, men det visade sig vara ett vanligt virus som gav feber. Nu har vi permis men han behöver nog inte läggas in igen. Däremot måste vi tarmskölja varje dag nu en tid tills magen är igång igen. Vad är bactrim?
    Det är ungefär samma som här då. Dock inte förstoppning och vi slapp ligga inne.
    Bactrim är något sulfatjosanpreparat som skulle fungera tillsammans med flagylen och det verkar ha hjälpt. Febern har sjunkit
Svar på tråden Hirschsprung del 13