• gimatah

Halalkött på förskolan?

Beror på hur stor efterfrågan det är på halalkött isfl. Vi säger om det är så att det ska göras en rätt med griskött och alternativet blir nötkött och alla som ska äta alternativet till det kan äta halalkött så förlorar man ju inte på det. Då blir det ju bara att byta ut icke halalslaktat nötkött mot halaslaktat.
    Handlar det däremot om några få st i förskolan så kan man gott äta ngt vegetariskt.

• gimatah
    Lady Morpheus skrev 2010-02-22 20:52:43 följande:
    Vad är irriterande? Och varför skulle det var  mer okej än någons tro menar du? Varför ska vi respektera någons val bara för att det inte handlar om tro (för övrigt kan det väl visst handla om tro.) men inte respektera någons val där det handlar om tro. Varför är det så viktigt att göra den skillnaden? Så länge vi har religionsfrihet i det här landet ska vi också respektera det.
    Hon var ironisk i sitt inlägg .
  • gimatah
    Amira skrev 2010-02-23 14:56:59 följande:
    Nej, jag anser att vissa trampar på vårt val av mat, att det inte är okej pga att det härstammar från en religion och att man då helt plötsligt syftar på att det handlar om en kostnadsfråga. Vem/vad avgör vad gränsen ska gå för vad som är rimligt att kräva? Varför ska vegetarianer få denna särbehandling vilket de faktiskt får om man inför ett halalförbud på förskolan.  Kanske samhället rent utav tjänar mer pengar på att beställa in halalmat, jag syftar på att nya företag startar och nya jobb uppstår inom en samhällsgrupp som oftast har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Vem vet? Varför har du en sådan negativ syn på just detta krav/önskan? Jag är svensk och betalar skatt, har jag tappat mina rättigheter på grund av min tro?
    Håller med i en del av det du skriver. Men jag tror att valet av att servera vegeariskt som alternativ inte handlar om att diskriminera muslimer utan det är en ekonomisk fråga. Muslimer kan äta vegetarikt men däremot kan inte vegetarianer äta halaslakt. Men är det äremot en skola där det finns ett stor efterfrågan på just halalslakt tror jag absolut att man kan tjäna på det då halalkött många ggr är billigare.
  • gimatah

Angående det här med halal slakt, muslimer kan väl äta även kosher slaktad mat stämmer det?

• gimatah
    castillo skrev 2010-03-18 00:35:47 följande:
    halal betyder tillåtet.alltså att kötet är slaktat på ett tillåtet sätt enligt islam. alltså i guds namn och på ett sätt så att djuret lider så lite som möjligt. och det är hur gud har lärt oss att vi ska göra. Gud vet bäst
    Jo jag förstår det men många menar på att kocher fyller kraven om rätt slakt för huvudsakligen är det att blodet ska tömmas från djuret på rätt sätt. Därför anser vissa att kyckling som är slaktad i Sverige är tillåtet att äta då blodet töms ut.
Svar på tråden Halalkött på förskolan?