Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Halalkött på förskolan?

Om man köper in halalslaktat kött så finns det uppenbarligen utrymme för det i budgeten också, annars hade man ju inte kunnat göra det...

På min förskola serverar vi inte halalslaktat kött, utan de som inte äter "vanlig" fläskfri mat (fläsk utesluts helt utom t ex i form av skinka på jul) äter vegetariskt plus fisk.

• Jennie med ie
    Natali3 skrev 2010-02-22 01:24:24 följande:
    Men herregud.. vad pinsam Sverige har blivit. USSSSSSSSSSSH! För det första..läs nu noga läsare.Skulle arab-länderna låta deras skol elever äta gris? NEJ! det finns ingen chans, de skulle inte heller öppna en kyrka för den delen, de hade en kyrka i saudiarabien men muslimerna förstörde den i princip varje dag. Medans Sverige bygger och har mosker överallt.Vilken dum värld vi lever i..
    Så för att "de är dumma" ska vi vara dumma tillbaka? Nej jag är glad över att leva i ett land med religionsfrihet och där förskolan enligt lag ska vara för alla barn, inte bara de med svenska kristna rötter som äter fläsk och sånt..
  • Jennie med ie
    Daffny skrev 2010-02-22 15:00:42 följande:
    jag tycker att det är viktigare att förskolan lägger ner pengar & energi på att ta hänsyn till allerigier som laktos, gluten eller röda grönsaker osv.
    Varför måste man välja? Tror du att förskolorna som tar hänsyn till att familjerna inte äter icke-halalslaktat kött gör det på bekostnad av hänsynen för allergier?
  • Jennie med ie

"Mina barn ska växa upp med att äta kött". Hmm... Varför är det helt i sin ordning att bestämma att barnets kost ska innehålla kött men fel att bestämma att barnets kost inte ska göra det för barnet ska själv få bestämma?

Alltså, när barn är migna/gamla/utvecklade nog att förstå innebörden såpass att de kan göra egna medvetna val så tycker jag absolut man ska låta dem göra det. Men tills de nått denna ålder/mognad/erfarenhet så väljer föräldrarna utifrån det de anser vaar rätt. Vare sig de, när det handlar om kost, betyder vegetarisk kost eller ej. vare sig det handlar om val av skola, kläder, fritidsaktivitet eller vad det månde vara.

• Jennie med ie
    Louise Hbg skrev 2010-02-23 20:08:26 följande:
    Nej, jag tycker inte att det är rätt att servera specialkost utan läkarintyg. Inte vegetariskt, religöst eller någonting annat. Och vi har själva fått erfara detta eftersopm dottern har fått sekundär laktosintolerans men får INTE specialkost utan läkar intyget. Det kan annars bli en mängd olika rätter på förskolan att servera...låt barnen äta en allsidig husmanskost. Vegetariskt, halal eller vad det nu kan röra sig om kan de äta hemma.
    Det är ju rätt självklart att man inte kan få läkarintyg för ett etiskt eller religiöst ställningstagande, däremot kan man få läkarintyg för ett medicinskt problem. Så det är ju ur det hänseendet väldigt olika saker.

Men det är klart att det är bättre att barnen i vegetariska eller muslimska familjer eller vad det nu är äter undermålig kost eftersom de bara tillåts äta grönsakerna och potatisen t ex än att man respekterar individen och följer lagen om religionsfrihet genom att servera fullvärdiga måltider som går ihop med deras tro/övertygelse...
    (Ja jag är ironisk, om det inte framgår)
  • Jennie med ie
    Amira skrev 2010-02-23 21:16:31 följande:
    Åh, vad glad jag är över min förskola som är så pass förstående ändock om vi inte kräver halalmat utan vegetariskt utan gelatin. De är så tillmötesgående och förstår att vi alla är olika och ser värdet i det.  Och vi bor dessutom i ett område med bara svenskar. 
    Här serverar vi som sagt två "ordinarie" alternativ. Ett som är fläskfritt men inte halalslaktat, och ett som är lakto-ovo-vegetariskt (om det inte är fisk, det äter alla). Ingen förälder har "krävt" halalslaktat utan är införstådda med från början att det är vegetariskt som är alternativet i så fall, och de verkar tycka det är helt OK. Och ingen icke-muslimsk t ex förälder har klagat på att barnen inte serveras fläskkött. Eventuella allergier (laktosintolerans t ex på andra avdelningar) vävs in i detta beroende på vilken kostriktning de barnen har, äter de också vegetariskt t ex är i regel det vegetariska laktosfritt också. Så det behöver inte bli sjuttiotretton olika rätter för att kunna ta hänsyn till både allergier/intoleranser och religion/etik.
  • Jennie med ie
    tea1982 skrev 2010-02-23 22:13:37 följande:
    Det borde kanske vara den optimala lösningen... ?
    Nej enligt många tongångar här i tråden är det ju inte alls optimalt eftersom man inte tycker man ska ta hänsyn till nåt annat än allergier ö h t.... Så mycket för "en förskola för alla".
  • Jennie med ie
    sirisdotter skrev 2010-03-01 23:20:26 följande:
    OT, kanske, men visst blir det konstigt när förskolor kräver läkarintyg för att servera vegetarisk kost.  Vad förväntas läkaren skriva?  Att eftersom barnet aldrig ätit kött kommer det att bli sjukt av att äta kött?
    Precis som jag skrev: Det är ju rätt självklart att man inte kan få läkarintyg för ett etiskt eller religiöst ställningstagande.
    Ett barn som aldrig ätit kött blir med få undantag inte sjuka av att äta det om man invänjer långsamt, samma sak med vuxna..
  • Jennie med ie
    sirisdotter skrev 2010-03-02 12:09:13 följande:
    Menar du att barn till vegan-föräldrar måste vänja sig att äta kött för att ha rätt till plats på förskola?
    Nä?! Jag anser att de ska ha rätt till vegankost på förskolan. Nu har du nog läst galet
  • Jennie med ie
    sirisdotter skrev 2010-03-02 14:22:31 följande:
    OK,   UTAN läkarintyg alltså!
    Ja, utan läkarintyg eftersom man som sagt inte kan få läkarintyg på "värdet" av ett etiskt eller religiöst ställningstagande.
Svar på tråden Halalkött på förskolan?