Halalkött på förskolan?
tea1982 skrev 2010-02-23 19:39:36 följande:
Jag tycker att ni är lite väl lättirriterade vad gäller er egen religion, ja. Klart som fasiken att alla ska få tro vad de vill, det är när man försöker få alla ANDRA att tycka och göra likadant som en själv som det hela blir lite jobbigt. Och då tycker jag att Jehovas vittnen är lika irriterande med sina hembesök. Jesus avbildas dagligen skämtsamt över hela världen men jag ser ärligt talat inte att min pappa (katolik) blir rabiat över det hela... Och jag tycker inte att förskolor ska servera vegetarisk mat BARA FÖR ATT. Då ska föräldrarna informeras i förväg, innan man tar ställning till om man vill ha en plats på den förskolan; att barnen kommer att servereras vegetarisk kost. PS: De slutade med halalslaktat kött efter att många föräldrar (muslimer, lustigt nog!) protesterade. De ville att deras barn skulle växa upp med ett svenskt samhälle, vilket var varför de skrev in dem på ett vanligt, svenskt dagis. Och halalslakt hör inte svenskt samhälle, eller dagis, till..Nej, helt fel. Galet fel. Islam kan du inte tvinga någon att tro. Det kommer från ditt hjärta. Inget annat är giltigt hos Gud.
Kristna avbildar Jesus själva. Vi avbildar inte vår profet. Eller någon annan av våra profeter såsom JESUS, Abraham, Moses etc.
Dessutom skrev jag att om det nu fanns muslimer som agerade fientligt mot avbildningen av Muhammad så är det inget som är förenligt med Islam. Läste du inte det, eller? Eller representerar dessa människor som avbildade Muhammad och förlöjligade honom sin folkgrupp? Nej, det handlar om individer, individers handlande och ska dömas individuellt därefter också.
Det sista du skrev förstår jag inte, jag är FÖR individuella maträtter. Bara för att jag vill att mitt barn ska äta halalmat betyder det inte att samtliga ska göra det. Varför ska jag kräva det?